کد خبر: ۴۰۸۸۵۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۷     ۲۵ دی ۱۳۹۵
یادداشت ۵۹۸؛
حجت الاسلام حمید وحیدیان
بلافاصه بعد از اتمام نماز بر پیکر مرحوم حضرت حجه الاسلام و المسلمین هاشمی مطالبی درباره کیفیت این نماز بیان میشود. در این باره گفتنیهایی به نظر می رسد:

1-در عالم سیاست و البته نزد عالمان و بزرگان, همان گونه که گفتن, معنادار است نگفتن هم معنا دارد. در عالمی که نشستن و ایستادن حتی سمت راست یا چپ نشستن و چگونگی دست دادن معنادار است نمی تواند حذف عمدی یک کلام بی معنا باشد.

2- کسانی که نماز میت را در حافظه دارند و می خوانند عبارات نماز برایشان پشت سر هم تداعی می شود یعنی وقتی می خواند "و انت خیر منزول به" بلافاصله به ذهنش می آید "اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا" و این که این عبارت خوانده نشود نمی تواند از روی فراموشی باشد. اینکه گفته شود این عبارت فراموش شده مثل این است که گفته شود کسی در خواندن سوره حمد بعد از "مالک یوم الدین" , "اهدنا الصراط المستقیم" را بخواند و "ایاک نعبد و ایاک نستعین" را فراموش کند. این امر اگر چه محتمل اما بسیار بعید است.

3. کسی که این کار را انجام داده رهبر معظم انقلاب است. او که معنای سکوت در جایی که باید حرف زد و حرف زدن در جایگاه سکوت را می داند. فراموش نکردیم زمانی که حضرت آقا به سکوت برخی مسوولین (از جمله مرحوم آقای هاشمی) در حوادث بعد از فتنه, خرده گرفتند و فرمودند: گاهی سکوت کردن, کنار کشیدن, حرف نزدن, خودش کمک به فتنه است. (1388/7/2 در جمع خبرگان)

پس سکوت چنین شخصی نمی تواند بی معنا باشد.

4. اما معنای این سکوت چیست؟

اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا یعنی خدایا ما جز خوبی از او سراغ نداریم.

امام ما به چنین مطلبی درباره مرحوم هاشمی شهادت نداد.در حالی که برای مرحوم آقای طبسی چنین کرد و برای مرحوم مهدوی کنی چند بار این عبارت را تکرار کرد. او نمی تواند درباره آقای هاشمی چنین سخنی بگوید اما در عوض رفاقت را در حق دوست 59 ساله اش تمام کرد. یکبار در پیام تسلیت و قریب بیست بار در نماز میت برایش از خدا طلب بخشش کرد و آقایی که من می شناسم بارها نیز در خلوتش از حقوق خودش گذشته و برای او طلب بخشش کرده.  ما هم بیاییم به اماممان اقتدا کنیم و اگر به واسطه سکوت یا سخنان بی موقع او ضرری متوجه جامعه مان شده است از او بگذریم و بگوییم اللهم اغفر له و لنا.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Sweden
۱۰:۰۶ - ۲۷ دی ۱۳۹۵
۴
۱
خدا مگر حق الناس را می بخشد؟ هاشمی با آن بار سنگین مظلمه چه خواهد کرد؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها