کد خبر: ۴۰۹۷۵
زمان انتشار: ۰۸:۰۰     ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از ايكنا، ولايتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل 27 بهمن‌ماه، در همايش «بازشناسی انديشه‌های شهيد هاشمی‌نژاد» به تبيين نقش روحانيت در بيداری اسلامی پرداخت و گفت: هيچ دينی به اندازه اسلام با محوريت قرآن و مفسران واقعی آن يعنی ائمه اطهار (عليهم السلام) به عنوان اسلام مجسم، در فرهنگ متعالی بشر تأثيرگذار نيست و سلاح پيشرفت آن همان فرهنگ و معنويتش است.

وی افزود: اين ظرفيت عالی و تعميق در حال رشد و متناسب با شرايط زمان، هر روز جلوه های جديدی از فرهنگ و معنويت اسلام را بروز می دهد، كه نشان از به روز بودن اسلام است.

ولايتی گفت: به همان دليل با شرايط و فضاهای جديد، اسلام بر خلاف ساير مكاتب، به توليد و ارائه پاسخ خاص آن زمان داده و متناسب با شرايط پيش رفته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل با بيان اينكه اسلام از همان ابتدای ظهور با تمدن های قديمی مواجه شد، اظهار كرد: اين دين با فرهنگ غنی خود بر اين تمدنها غلبه كرد و هر جا پاگذاشت، فرهنگ ديگری جايگزين نشد، به جز آندلس، كه به عنوان يك پديده استثنايی، نسل مسلمانان را بر انداختند، اما آثار اسلام در آنجا همچنان باقی است.

وی به غلبه تاريخی اسلام در هند اشاره، و خاطرنشان كرد: حتی جنگ صليبی نتوانست بر فرهنگ اسلامی غلبه كند، بلكه بر عكس، فرهنگ اين دين ارزشمند، وارد اروپا و موجب رنسانس در آنجا شد.

ولايتی در ادامه به اصطلاح شبيخون، ناتو و تهاجم فرهنگی اشاره، و يادآوری كرد: امروز غرب با سلاح فرهنگ ضد دين وارد سرزمين مسلمانان شده است.

وی با بيان اينكه در اصول ليبراليسم و سوسياليسم، آزادی وجود ندارد، و كسی خروج از چهارچوب نظرات مورد قبول آنان را ندارد، ابراز كرد: غير ممكن و محال است، كه رسانه های معروف غربی عليه صهيونيسم، مطالبی واقعی و مستند، چاپ و يا پخش كنند و يا مثلا در جشنواره «كن» از فيلمی عليه امريكا، تقدير شود.

اين پژوهشگر و محقق ادامه داد: غرب با اين فرهنگ، مدتی به فريب دادن جوانان جوامع اسلامی پرداخت كه با يك چنين پديده ای، مقابله فكری و نظری انجام، و در واقع بيداری اسلامی آغاز شد.

وی تصريح كرد: بيداری اسلامی در حقيقت بازگشت به ارزش‌های اسلام است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل با بيان اينكه القا، استدلال و تحريك غرايز جوانان از طريق رسانه ها، يكی از راه های تهاجم فرهنگی در سرزمين اسلامی است، ابراز كرد: مبدأ بيداری اسلامی، مقابله با همين تهاجم فرهنگی است.

وی با بيان اينكه پرچمداران بيداری اسلامی، نوعاً از ميان روحانيون هستند، گفت: اولين حركت چشمگير در جهت اين بيداری توسط علمای شيعه به صورت متعدد انجام شده است.

ولايتی در مقام بيان مثال گفت: در جنگ ايران و روس، كه بيش از 180 سال پيش اتفاق افتاد، رساله جهاديه توسط علمای شيعه مانند ملاهادی و ملامهدی نراقی، استرآبادی، مجاهد طباطبايی و... امضاء شده بود.

وی ايستادگی و مقابله 12 ساله در اين جنگ را به خاطر حضور علما دانست و گفت: در سال 1329 ه.ق، شمال ايران توسط روس ها اشغال شد كه مرحوم آخوند خراسانی در عراق فتوای جهاد صادر كرد.

نويسنده كتاب «نقش شيعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ايران»، به مقابله علمای شبه قاره هند و ايستادگی علمای قفقاز در برابر اشغالگری ها اشاره كرد و افزود: مرحوم نائينی نيز در زمان مشروطه با نوشتن كتابی به تئوريزه كردن آن نوع حكومت اقدام كرد.

وی به مجموعه لوايح شهيد شيخ فضل الله نوری به عنوان يك گاهنامه اشاره، و خاطر نشان كرد: در حقيقت اين لوايح، تئوريزه كردن مشروطه مشروعه است و اين شهيد توانست با اين كار، اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه كه همان تأييد مصوبات مجلس توسط پنج نفر از علما بود را تصويب كند.

ولايتی به تأكيد آيت الله كاشانی بر ملی شدن صنعت نفت اشاره، و عنوان كرد: انقلاب اسلامی ايران، نقطه اوج اين بيداری اسلامی به رهبری امام خمينی (قدس سره) است.

وی در ادامه با تأكيد بر اين مطلب كه در طول تاريخ اسلام و ايران چنين فشار و بار سنگينی بر انقلاب وارد نشده است، تصريح كرد: جنگ تحميلی يكی از اين فشارها بود كه تمام قدرت های دنيا به عراق كمك كردند.

اين پژوهشگر معاصر با بيان اينكه استقلال امروز ايران را هيچ كشوری ندارد، اذعان كرد: حتی امريكا هم مستقل نيست و سياست های ديكته شده اسرائيل را پياده می كند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بين الملل، استقلال امروز كشور را كه در جهت ترويج اسلام كار می كند، بی سابقه دانست و با اشاره به اين مطلب كه مقام معظم رهبری با نوع زندگی ساده شان، با نفوذترين شخصيت در جهان اسلام هستند، اظهار كرد: حضور جوانان در همايش بيداری اسلامی در تهران، و ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، منشأ حركات و بركات زيادی شده است.

وی در ادامه به اصطلاح «دكتر و پير» در كتاب شهيد هاشمی نژاد اشاره، و اظهار كرد: در واقع اين كتاب، مناظره ارزش های اسلامی و سنتی در برابر تجددخواهی و روشنفكری است.

ولايتی با تأكيد بر اينكه در زمان های مختلف نياز به بيان به روز و متناسب با زمان و مكان است، ابراز كرد: شهيد هاشمی نژاد در به روز كردن ارزش های روز پسند اسلامی كار بزرگی انجام داده است.

گفتنی است همايش بازشناسی انديشه های شهيد هاشمی‌نژاد به همت دفتر امور ايثاگران حوزه علميه خراسان 27/11/1390 در محل تالار قدس كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها