کد خبر: ۴۱۳۲۴۳
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
قاطعیت، مجموعه ای از مهارت‌هاست که هر کس از راه تمرین می‌تواند به آن دست یابد. افراد پس از کسب مهارت قاطعیت، می‌توانند بدون اضطراب بی مورد، احساسات صادقانه خود را ابراز دارند و حق خود را بدون انکار حق دیگران مطالبه کنند. قاطعیت، وسیله ای ارزشمند برای رسیدن به اعتماد به نفس و کنترل خویش است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه آرمان: قاطعیت، مجموعه ای از مهارت‌هاست که هر کس از راه تمرین می‌تواند به آن دست یابد. افراد پس از کسب مهارت قاطعیت، می‌توانند بدون اضطراب بی مورد، احساسات صادقانه خود را ابراز دارند و حق خود را بدون انکار حق دیگران مطالبه کنند. قاطعیت، وسیله ای ارزشمند برای رسیدن به اعتماد به نفس و کنترل خویش است.

هدف

انسان‌ها در موقعیت‌های گوناگون، به روش‌هایی احتیاج دارند تا بی آنکه به شان و منزلت کسی خدشه وارد شود، مشکل خود را با دیگران در میان گذارند. در این وضعیت، برخی، احساسات خود را پنهان می‌کنند و ناراحت باقی می‌مانند و گروهی دیگر به شخصی که آنان را ناراحت کرده، حمله ور می‌شوند. فرد قاطع می‌تواند به طور مستقیم و صادقانه با این نگرانی‌ها روبه رو شود و تا حد امکان به همگان به چشم برابر نگاه کند. قاطعیت، روابط مثبت میان اشخاص و احترام آنها به یکدیگر را در پی دارد.

تفاوت قاطعیت با پرخاشگری

رفتار قاطع، اغلب با رفتار پرخاشگرانه اشتباه می‌شود. از جمله تمایزات اساسی میان افراد قاطع و پرخاشگر، این واقعیت است که فرد قاطع مورد احترام دیگران است. او همان گونه که برای خود ارزش و احترام قائل می‌شود، به دیگران نیز احترام می‌گذارد. چنین شخصی به جای آنکه دیگران را به پیروی از خواسته‌های خود مجبور کند، با آنها مشورت می‌کند. قاطعیت، یکی از جنبه‌های قابل اصلاح ارتباط میان افراد است. این مهارت می‌تواند افراد را در برخورد با دیگران بسیار یاری دهد. هر تعریفی که از قاطعیت مورد قبول قرار گیرد، باید در آن بر رعایت و احترام به حقوق خود و دیگران تاکید شود.

راهکارهایی برای مهارت قاطعیت

هنگامی که درباره مهارت «نه» گفتن بحث می‌شود، بیشتر مردم فکر می‌کنند «نه» گفتن، در واقع یک رفتار قاطعانه در برابر خواسته‌های منفی و نارواست. اما به رغم تفکر این افراد، همیشه این طور نیست؛ زیرا درخواست‌ها می‌توانند مثبت، منفی، معقول، نامعقول و... باشند. باید پذیرفت که درخواست‌ها همیشه منفی نبوده و معلول شرایط هستند و در حالت‌های مختلف، گزاره‌های گوناگونی دارند. لزوم پرداخت به مساله مهم «نه گفتن» هنگامی برجسته‌تر می‌شود که در حالت‌های مختلفی قرار بگیریم؛ حالت‌هایی که یا باید «نه» بگوییم یا اینکه «بله» گفته، درخواست را قبول کنیم.در تعاملات اجتماعی باید صریح بود و به راحتی حرف خود را زد. اگر بکوشیم و تمرین کنیم که صریح باشیم، در برابر درخواست‌های دیگران نیز می‌توانیم با صراحت برخورد کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها