کد خبر: ۴۱۳۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، جمعیت هلال احمر از فروردین سال جاری در مجموع 21 محموله دریایی و هوایی را در قالب کمک‌های مردمی و هلال احمر برای مردم قحطی زده سومالی ارسال کرده است.

خبرگزاری فارس: ایرانیان ۴۷ میلیارد تومان به مردم سومالی کمک کردند

ابوالحسن فقیه، رئیس جمعیت هلال احمر کشور در گفت‌وگو با فارس آخرین وضعیت این کمک‌ها را در قالب ارائه خدمات درمانی به بیش از 63 هزار سومالی و تحت پوشش قرار گرفتن تغذیه‌ای 2میلیون نفر روز سومالیایی با جمع آوری بیش از 470 میلیارد ریال کمک‌های مردمی اعلام کرد و گفت: تاکنون 182 میلیارد ریال هزینه شده است و سایر مبالغ باقیمانده کمک های مردمی نیز در ادامه روند کمک‌رسانی و اجرای مفاد تفاهم‌نامه با هلال احمر سومالی جهت قحطی زدگان هزینه خواهد شد.

فقیه با اشاره به ارسال اقلام اهدایی جمعیت هلال احمر به کشور سومالی گفت: نخستین محموله اهدایی به کشور سومالی در فروردین سال جاری از طریق دریایی شامل 60 تن اقلام غذایی به تفکیک 20 تن برنج، 30 تن آرد، 500 کیلوگرم قند و 500 کیلوگرم شکر بود.

جمع آوری اقلام اهدایی ایرانیان مقیم دبی برای سومالی

وی با اشاره به ارسال 15 محموله اهدایی به کشور سومالی از طریق هوایی شامل 524 تن اقلام غذایی، امدادی، بهداشتی و درمانی گفت: در این زمینه 120 تن اقلام اهدایی ایرانیان مقیم دبی از طریق دریایی شامل 20 تن شکر، 40 تن شیر خشک، 40 تن آرد ذرت و 20 تن لوبیای قرمز نیز به سومالی ارسال شده است.

بزرگترین محموله کمک‌های ایران در قالب 5 هزار تن

فقیه با اشاره به بزرگترین محموله کمک‌های کشورمان برای مردم سومالی که شامل یک محموله 5 هزار تنی اقلام غذایی، امدادی، بهداشتی و درمانی بود، تصریح کرد: در این زمینه 30 تن دارو و تجهیزات پزشکی، یک دستگاه لیفتراک، 12 تن گونی خالی و 1400 دستگاه چادر امدادی نیز به این کشور ارسال شد.

برپایی 22 اردوگاه اسکان اضطراری به همراه 6 اکیپ سیار درمانی 

وی به برقراری 6 اکیپ سیار درمانی متشکل از پزشک و پرستار به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و اجاره یک ساختمان دو طبقه به عنوان ستاد مرکزی و در نهایت اجاره یک ساختمان دو طبقه دیگر با 12 اتاق به عنوان درمانگاه مرکزی اشاره کرد و بیان داشت: ارائه خدمات درمانی، پرستاری و مامایی رایگان نیز به طور متوسط روزانه به 700 نفر در واحدهای ثابت و سیار درمانی با برپایی 22 اردوگاه اسکان اضطراری در سومالی صورت پذیرفت.

2 میلیون نفر روز تحت پوشش تغذیه‌ای هلال احم ایران 

فقیه با بیان اینکه با ارائه خدمات به اردوگاه‌های برپاشده و همچنین افراد خارج از اردوگاه‌های مذکور مجموعاً حدود 2 میلیون نفر روز تحت پوشش تغذیه‌ای جمعیت هلال احمر ایران هستند، گفت: با هزینه‌های کمک‌های مردمی یک انبار 5 هزار تنی نیز در شهر موگادیشو برای دپو، بسته‌بندی و توزیع اقلام اهدایی نیز اجاره شد.

بکارگیری پزشکان و پرستاران بومی در سومالی

وی به هماهنگی برای بازگشت دو گروه 100 خانواری آوارگان به محل سکونت خود با اختصاص جیره غذایی 3 ماهه و هزینه سفر آنان افزود: در این زمینه با بکارگیری 23 نفر کادر درمانی شامل 8 پزشک و 7 پرستار از نیروهای متخصص محلی علاوه بر نیروهای اعزامی هلال احمر در دو شیفت صبح و عصر در یک درمانگاه ثابت و 6 درمانگاه سیار به قحطی زدگان خدمات درمانی ارائه شد.

راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی زنان و مامایی و دندانپزشکی

فقیه اظهار داشت: در این زمینه با راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی زنان و مامایی از تاریخ 15 آذر و خدمات دندانپزشکی از تاریخ 7 دی در درمانگاه ثابت به قحطی زدگان سومالیایی ارائه شده است.

وی به گزارش میزان جمع‌آوری کمک‌های مردمی و کل مبلغ کمک‌های مردمی نقدی جمع‌آوری شده توسط جمعیت هلال احمر که بیش از 470 میلیارد ریال است اشاره کرد و گفت: مبلغ هزینه شده توسط جمعیت هلال احمر از محل کمک‌های مردمی برای قحطی زدگان سومالی بیش از 182 میلیارد ریال بود که بقیه مبالغ جمع آوری شده نیز برای قحطی زدگان هزینه می‌شود.

کمک‌ها از سایر مبالغ باقیمانده ادامه دارد

فقیه تصریح کرد: سایر مبالغ باقیمانده نیز در ادامه روند کمک‌رسانی و اجرای مفاد تفاهم‌نامه با هلال احمر سومالی برای قحطی زدگان هزینه خواهد شد که در آینده نیز نحوه و میزان هزینه‌کرد این مبلغ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

استان تهران بیشترین کمک کننده به قحطی زدگان سومالی

وی به رتبه بندی استان‌ها در بیشترین میزان جمع‌آوری کمک‌ها برای سومالی نیز اشاره کرد و گفت: استان تهران که به‌دلیل میزان جمعیت بالای خود بیشترین میزان کمک‌های مردمی به قحطی زدگان سومالی را با 42 درصد به خود اختصاص داد و 3 استان نخست پس از استان تهران نیز شامل اصفهان، خراسان و کرمان بودند.

فقیه ادامه داد: ارسال محموله‌های اهدایی جمعیت هلال احمر شامل اقلام غذایی، امدادی، بهداشتی و درمانی بود که در این زمینه انجام دیدارهایی نیز با برخی از مسئولان کشور سومالی از جمله وزیر امور زنان و وزیر بهداشت این کشور در نایروبی پایتخت کشور کنیا نیز صورت پذیرفته است.

یک هزار و 493 نفر روز فعالیت امدادی در پوشش اعزام 92 نفر به سومالی

وی افزود: اعزام نخستین تیم ارزیابی جمعیت هلال احمر نیز به سرپرستی محمود مظفر؛ رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت و تیم‌های امدادی و درمانی دیگر هلال احمر برای اقدامات درمانی و انجام هماهنگی ارسال کمک‌ها و نظارت بر توزیع اقلام در میان مردم قحطی‌زده سومالی که در مجموع یک هزار و 493 نفر روز با اعزام 92 نفر از ابتدای کمک‌رسانی صورت پذیرفته است.

دیدارهای تیم‌های اعزام هلال احمر با رئیس جمهور سومالی 

فقیه خاطرنشان کرد: همچنین در این زمینه گروه‌های اعزامی جمعیت هلال احمر نیز با مسئولان عالی رتبه کشور سومالی از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور نیز در چندین نوبت دیدار داشتند و کمک‌ها به این کشور مسلمان همچنان ادامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها