کد خبر: ۴۱۴۵۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
بعد از وقوع فتنه 88، علوم انسانی غربی به عنوان یکی از عوامل اصلی فتنه و بستری مناسب برای بروز چنین وقایعی مطرح شد ما به خاطر حضورمان در شهر قم که مرکز فقه ناب اسلامی است و همچنین ارتباط نزدیکی که با اساتید حاضر در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و فرهنگستان علوم اسلامی قم داریم سعی کردیم در فضای رسانه ای، نگاه برخاسته از علوم انسانی اسلامی را منعکس کنیم و بر اساس فرمایشات حضرت آقا که مهمترین نیازهای اجتماعی ما را تشکیل می دهد اولویت هایمان را پیگیری کنیم.
گروه فضای مجازی 9 دی: 598؛ شنیدن این عدد همه را به یاد خاطره تلخ پذیرفتن قطعنامه و پایان جنگ 8 ساله می اندازد. قطعنامه ای که امام راحل آنرا به نوشیدن جام زهر تشبیه کرد اما عده ای از طلاب و دانشجویان در شهر قم این قطعنامه و خصوصا پیام بعدی حضرت امام درباره افق آتی جمهوری اسلامی را پایان جنگ نظامی و آغاز جنگ فرهنگی می دانند و همینطور نام مناسبی برای یک سایت تحلیلی خبری که وفادار به آرمانهای انقلاب اسلامی است. محمد حسین رضایی سردبیر سایت 598 در گفتگو با 9 دی از دلایل راه اندازی این سایت و اهداف و برنامه های آینده اش برایمان گفته است:

 هدف اولیه تان از راه اندازی سایتی با چنین نامی چه بود؟

چند ماه بعد از آغاز فتنه 88،‌ جمعی از طلاب و دانشجویان قمی با توجه به فضای رسانه ای کشور و احساس نیازی که می کردیم تصمیم به راه اندازی سایت گرفتیم و خیلی هم به دنبال نام مناسبی برای آن گشتیم با توجه به تعلق خاطر دوستان به دفاع مقدس و اینکه امام در پیامشان به مناسبت قطعنامه بلندترین و آرمانی ترین اهداف جمهوری اسلامی را بر اساس نظام فکری خودشان مطرح کرده اند، ‌این نام را مناسب دیدیم.

 آیا کار ویژه  ای برای واکاوی قطعنامه 598 هم صورت داده اید؟

یکسری کارهای تخصصی صورت گرفته، از سلسله مصاحبه ها با فرماندهان تا تحلیل ها و نقدهایی که در سالگرد قطعنامه انجام شده است. این کارها زیرنظر حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند که از پژوهشگران و اساتید دلسوز دفاع مقدس هستند، انجام گرفته است البته ویژه نامه هایی را هم در نشریات مکتوب دیگر نیز به چاپ رسانده ایم.

 رویکرد اصلی تان در 598 چیست؟

بعد از وقوع  فتنه 88، علوم انسانی غربی به عنوان یکی از عوامل اصلی فتنه و بستری مناسب برای بروز چنین وقایعی  مطرح شد ما به خاطر حضورمان در شهر قم که مرکز فقه ناب اسلامی است و همچنین ارتباط نزدیکی که با اساتید حاضر در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و فرهنگستان علوم اسلامی قم داریم سعی کردیم در فضای رسانه ای، نگاه برخاسته از علوم انسانی اسلامی را منعکس کنیم و بر اساس فرمایشات حضرت آقا که مهمترین نیازهای اجتماعی ما را تشکیل می دهد اولویت هایمان را پیگیری کنیم.

 در باره ساختار سایت و حوزه های مختلف آن توضیح بفرمائید؟

ما از ابتدای سال 90 سعی کرده ایم کیفیت کارمان را ارتقاء دهیم و با تعریف کردن سرویس های تخصصی مختلف در این مسیر کوشیده ایم. به دلیل سهم عظیمی که مراجع و علماء در انقلاب دارند و دشمنان همیشه درصدد مصادره آنها هستند، سرویس حوزه و مراجع را راه اندازی کردیم که در این مدت کوتاه ارتباطات خوبی را با اساتید و فضلای حوزه و همچنین دفاتر مراجع برقرار کرده است.

 سرویس نقد رسانه بخش دیگری از این سرویس هاست که با هدف پر کردن خلاء نقد منظم و بنیادی رسانه های تصویری به راه افتاده ‌که در این مدت از بقیه سرویس ها جلو زده است .این سرویس تقریباّ 3 ماه است که به طور جدی فعالیت می کند و تاثیر خوبی هم در افزایش بازدید از سایت به جای گذاشته است.

هدف از تأسیس این سرویس، ایجاد پایگاهی برای حمله به رسانه نیست؛ بلکه قرار است پایگاهی کاملاً علمی و هنری باشد که نه تنها مورد استفاده ی مخاطب عام سینما قرار گیرد، بلکه نهایتاً فیلم سازان و برنامه ریزان فرهنگی نیز از مراجعه به این سرویس، توشه ای برای خود برداشت کنند. ما معتقد نیستیم که سینما و تلویزیون ایران، نهادهایی ضد دین و ضد انقلاب اند که می بایست با تخریب و حمله ی به آنها، عوامل شان را از رده خارج کرد. بلکه معتقدیم ما در امر رسانه، خصوصاً در مسائلی چون نسبت دین و رسانه، نسبت تربیت و رسانه، رسانه و منش انقلابی، رسانه و تمدن سازی و چنین مسائل بنیادی ای ضعف تئوریک داریم. در این خصوص گفتگوهایی را با فرج الله سلحشور،عباس معلمی، وحید یامین پور، محمد ‌رجبی،‌ کچوئیان ، رهدار وکوشکی‌ و... کرده ایم و در نقد فیلم های سی امین  جشنواره فجر نیز حضوری پررنگ داشته ایم. البته جنس این نقدها متفاوت با نقدهای دیگر و با رویکرد دینی و انقلابی است. در روزهای آینده هم پیامدهای سیاسی اجتماعی فیلم های جشنواره را پیگیری خواهیم کرد.

سرویس خانه ملت سرویس دیگر ماست که با توجه به سیاستهای کلی نظام و حمایت از جریانهایی که با اهداف انقلاب نزدیک تر هستند فعالیت می کند، در حال حاضر هم ما جبهه پایداری را نزدیکترین جریان به این گفتمان می دانیم. البته می توان گفت که غالب جریان رسانه ای کشور در خلاف جهت این گفتمان حرکت می کند، و بعضا ّ رسانه هایی که در این مسیر هستند با بایکوت خبری مواجه می شوند. به طور مثال از زمانی که ما اقدام به حمایت از گفتمان جبهه پایداری کرده ایم حتی اخبار غیر سیاسی ما هم در سایتهای دیگر منعکس نمی شود. امروز متاسفانه رسانه ها به علت تعلقات سیاسی نمی توانند راحت صحبت کنند‌. البته 598 رسانه ای مستقل است و فارغ از تعلقات حزبی، گفتمان انقلاب اسلامی را دنبال می کند.

 به عنوان سایتی  که در خارج از پایتخت فعالیت می کنید، اوضاع  فعالیت رسانه ای در شهرستانها را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه نگاه بخشی و استانی در اکثر این رسانه های شهرستانی دیده می شود، ما سعی کرده ایم علی رغم اینکه نگاه ویژه ای به قم داریم مطالبمان را متناسب با کل کشور کار کنیم. با وجود اینکه شهر قم کانون اخبار بسیار مهم کشور و محل رفت و آمد و خبرسازی بسیاری از بزرگان است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اخبار تهران را نیز از طریق خبرنگارمان در تهران پیگیری می کنیم.  البته سایتهای شهرستانی از حمایتهای مادی و معنوی محروم اند. مثلاّ ما به دلیل شکایت یک مقام دولتی در عید سال90 فیلتر شدیم و بارها به دلیل شکایتهای مختلف به دادگاه ویژه روحانیت رفته ایم و پرونده های ما حتی در دادگاه مطبوعات هم پیگیری نشده است.

 به عنوان سردبیر سایت،‌ نقطه قوت اصلی 598 را چه می دانید؟

دسترسی به اساتید مجرب حوزه از بزرگترین محاسن ما است، مثلا برای نقد فضای اجتماعی به سراغ برخی اساتید غرب زاده دانشگاههای تهران نمی رویم، بلکه اساتید علوم انسانی اسلامی محل مراجعه ما هستند. بسیاری از دیدگاههای اساتید مجرب حوزه و اعضای جامعه مدرسین که سهم زیادی در انقلاب داشته اند با نگاه یک جریان خاص در رسانه ها سانسور می شود. سرویس نقد رسانه هم یکی دیگر از نقاط قوت مان است.

 نقطه ضعف سایت چیست؟

بر اساس داشته هایمان به اندازه سنگر کوچک البته جهانی خود خوب عمل کرده ایم، ‌البته عدم دسترسی به منابع خبری و کمی خبر در 598 شاید از نقاط ضعف ما باشد و نکته دیگر هم عدم داشتن پایگاه در تهران است که شاید باعث بروز کاستی هایی شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها