کد خبر: ۴۱۶۵۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۰     ۰۱ اسفند ۱۳۹۰
اکبر نبوی معتقد است فضای حاکم بر رسانه‌ها و جریان‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دچار شعارزدگی و ظاهرگرایی آزار دهنده‌ای شده‌اند و همه پدیده‌های فرهنگی زیر چتر سنگین سیاست‌بازی تعریف می‌شود؛ کارنامه رسانه‌ها در حوزه سینمای دفاع مقدس هم دستخوش همین سیاست‌بازی‌ها شده‌است.

اکبر نبوی منتقد سینما و سردبیر سابق نشریه سینمایی "ققنوس" در خصوص کم و کیف پرداخت به فیلم‌هایی در ژانر دفاع مقدس در نشریات مستقل به خبرنگار مهر، گفت: زمانی که مقوله‌ای به نام دفاع مقدس و پایداری یک ملت مطرح است باید ابعاد مختلف این پدیده را در نظر گرفت. چراکه دفاع‌مقدس به معنای در نظر گرفتن شناخت هویت و جامعه انسانی است که با طرح این مسئله با جهان معنایی عمیقی مواجه هستیم.

وی افزود: اگر بخواهیم نسبت به این جهان پهناور معنا، تعهد و غیرت ملی داشته باشیم، بایستی تمهیدات و امکانات لازم برای اجرایی کردن این تعهد فراهم شود.

نبوی در ادامه تصریح کرد: شاخه‌های مختلف هنری مانند تئاتر و سینما ابزارهایی هستند که می‌توانند آن جهان معنایی و مفهوم دفاع را با نگاهی کارشناسی تفسیر کنند. تفسیری که فقط مختص به انسان ایرانی نیست بلکه جهان انسانی را دربرمی‌گرد.

وی گفت: بنابراین در کنار مجموع فعالیت‌های هنری که صورت می‌گیرد نیازمند حلقه‌های معرفتی چون کتاب‌های مناسب، نشریات محکم و استوار و نیز برنامه‌های تخصصی رادیو و تلویزیون هستیم تا در کنار مجموع فعالیت‌های هنری؛ معرفی و اطلاع‌رسانی در حوزه معرفت‌شناسی دفاع مقدس به خصوص در عرصه سینما که تاثیرگذاری بیشتری دارد هم به درستی انجام شود.

سینمای دفاع مقدس بازتاب جهان انسانی است  

اکبر نبوی که پیش از این به‌عنوان مجری کارشناس در چند برنامه تلویزیونی ویژه سینمای دفاع مقدس حضور داشته است با اشاره به کم رنگ شدن فعالیت رسانه‌های فرهنگی در عرصه سینمای دفاع‌مقدس گفت: چندین سال است که در حوزه‌های مختلف هنری فعالیت‌های هنری شاخص کمتر دیده می‌شود و در این بین سینمای دفاع مقدس هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: در کنار فعالیت‌های اندک هنری، رسانه‌های تخصصی هم کم کارتر شده‌اند . این در حالی است که هنر صنعت سینما کم و یا زیاد، قوی و یا ضعیف تلاش دارد بازتاب دهنده جهان انسانی باشد و سینمای دفاع مقدس هم سهم اندکی از سینما را به خود اختصاص داده است.

این منتقد در ادامه تأکید کرد: سینمای دفاع مقدس با توجه به بضاعت اندک خود در طول سال‌ها فعالیت سهم ارزنده و قابل تاملی در فرهنگ ایران داشته است و به اشکال مختلف زندگی انسان در جنگ مانده و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی این پدیده را به تصویر کشیده است اما رسانه‌های مکتوب و شنیداری در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

نبوی معتقد است: متاسفانه شاهد هستیم رسانه‌ای چون تلویزیون تنها در سالروز خرمشهر و یا حمله عراق به ایران برنامه‌هایی بسیار نازل، سطحی و گذرا روی آنتن می‌برد و پس از گذشت این ایام باردیگر این حماسه به دست فراموشی سپرده می‌شود تا سال بعد و این دور، سال‌های سال است که بدون هیچ جذابیتی ادامه دارد. از همین رو معتقدم کارنامه رسانه در حوزه دفاع مقدس و واکاوی مسائل پیرامون آن رضایت بخش نیست.

وی با اشاره به شعارزدگی در فضای رسانه‌های ویژه سینمای دفاع مقدس افزود: فضای حاکم بر رسانه‌ها و جریان‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دچار شعارزدگی و ظاهرگرایی آزاردهنده‌‌ای شده است و همه پدیده‌های فرهنگی زیر چتر سنگین سیاست‌بازی تعریف می‌شود؛ کارنامه رسانه‌ها در حوزه سینمای دفاع مقدس نیز دستخوش همین سیاست‌بازی‌ها شده‌است.

سیاست بازی عرصه را برای فعالیت رسانه‌ای تنگ می‌کند

نبوی ادامه داد: یادمان باشد هر جامعه‌ای که سیاست و سیاست‌بازی به‌عنوان عنصر پیش برنده در آن حضور جدی پیدا کند عرصه برای انجام فعالیت‌های درست در آن تنگ می‌کند و به همین نسبت هم عرصه برای فعالیت رسانه‌ای بسته می‌شود. در نتیجه بسیاری از هنرمندان صاحب تفکر و اندیشمندانی که حرف برای گفتن دارند ترجیح می‌دهند سکوت کنند تا در این آشفتگی  انگ‌ها و رنگ‌ها را تحمل نکنند. 

مجری کارشناس برنامه تلویزیونی "سکانس‌های به یادماندنی" در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به جریانی که بر رسانه‌های سینمایی در حوزه دفاع مقدس باید حاکم باشد گفت: مهمترین نقش رسانه چه در حوزه مکتوب و چه در حوزه مجازی در بررسی فرهنگ دفاع مقدس این است که در درجه نخست توجه خود را از سیاست‌بازی‌ها به مفهوم امروزی کم کرده و فضا را برای نقد و بررسی درست باز کند. جای تردید نیست که اگر فضا برای عناصر سیاست‌باز و اندیشه‌ سیاست‌بازان گسترده باشد مجالی برای انجام فعالیت درست نیست.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این نکته که برخی از ارگان‌ها به طور مستقیم وظیفه پوشش سینمایی آثار دفاع مقدس را دارند گفت: بنیاد روایت فتح که امکانات بسیار و بودجه کامل درخصوص انجام فعالیت‌های فرهنگی دارد باید خود را موظف بداند که بحث اطلاع‌رسانی دقیق و جدی در عرصه سینمای دفاع مقدس را به عهده بگیرد؛ به خصوص که این مرکز با نام شهید آوینی فعالیت می‌کند. حوزه هنری هم فعالیت‌های بسیاری در عرصه انتشار آثار دارد و نشریات بسیاری در کنار سایر فعالیت‌های خود به منتشر می‌کند، از همین‌رو خوب است که در کنار مجموع این فعالیت‌ها وظیفه انتشار رسانه‌ای ویژه برای بررسی آثار سینمایی دفاع مقدس را نیز در دستور کار قرار دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها