کد خبر: ۴۱۷۶۸۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۱۷ فروردين ۱۳۹۶
یک نماينده مجلس:
نماينده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رونق بازار فرانسه، ترکیه و چین به قیمت افزایش بیکاری در کشور رخ داده، گفت: واردات قاچاق 25 میلیارد دلاری در سال گذشته امروز به 35 میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: در سالی که گذشت از ورود قاچاق به کشور جلوگیری نشده و 25 میلیارد دلار قاچاق به کشور وارد شد.

نماينده مردم اصفهان تأکید کرد: وزیر اقتصاد اعلام کردند که ما با قاچاق مقابله کرده‌ایم و از طریق گمرک به 15 میلیارد رسیده است، اما خبر واقعی این است که قاچاق 25 میلیاردی امروز به 35 میلیارد رسیده است.

وی ادامه داد: در داخل کشور تولید‌کننده پوشاک بسیاری داریم اما از ترکیه کانتینر پوشاک با مبلغی بالغ بر 225 میلیارد دلار وارد کشور می‌شود و این درست نیست، یعنی با رونق دادن به بازار فرانسه، ترکیه و چین کارگران خود را بی‌کار می‌کنیم.

سالک گفت: با اینکه مقام معظم رهبری فرمودند کالای قاچاق را هر کجا یافتید آتش بزنید، دولت نتوانست مشکل قاچاق را حل کند.

این نماینده مجلس افزود: در جمع‌بندی به این می‌رسیم که اقتصاد مقاومتی اجرا نشده است و ارزیابی مثبتی در باره آن وجود ندارد. رئیس جمهور گفته‌اند که می‌خواهیم اشتغال را حل کنیم، ولی با واحد‌های تعطیل شده و بازار از رونق افتاده چطور می‌خواهند این مشکل را حل کنند؟

وی ادامه داد: دولتی‌ها معتقد بودند که ترامپ رای نمی‌آورد و وضع آن‌ها در سرمایه‌گذاری خوب می‌شود اما با اتفاقات حاضر هیچ سرمایه‌گذار خارجی در داخل کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

سالک افزود: گفته می‌شود تولید نفت را به 4 میلیون بشکه رساندیم ولی پول‌ها در خارج کشور بلوکه می‌شود، اصلا اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که تولید نفت را افزایش دهیم بلکه باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر‌نشان کرد: دولت می‌گوید منتقدین ما آلزایمر سیاسی گرفتند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که تیم اطراف رئیس جمهور شدیدا به ایشان انتقاد دارند، اینقدر دم از برجام زده شد اما ببینید از امتیازات برجام برای داخل کشور استفاده‌ خاصی نشد.

سهم 70 درصدی مبادی رسمی از قاچاق
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به برآورد دیگری مبنی بر قاچاق سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلاری به کشور اظهار داشت: بخشی از قاچاق از مبادی رسمی انجام می‌شود که حدود ۷ میلیارد دلار بطور ته لنجی و تعاونی مرز‌نشینان وارد می‌شود.

محمدرضا پور‌ابراهیمی در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما افزود: بخش دیگر نیز در بخش‌هایی از مناطق آزاد کشور شکل می‌گیرد که به علت نبود نظارت جامع در سرزمین اصلی رخ می‌دهد.

وی افزود: برآوردها این است که نزدیک ۷۰ درصد از مجموعه آنچه را که به عنوان حوزه قاچاق محسوب می‌شود، می‌تواند از این حوزه مبادی باشد و بخش کمی از مبادی غیررسمی شکل می‌گیرد.

پور‌ابراهیمی با بیان اینکه باید بین سرزمین اصلی و منطقه آزاد امکان نظارت و کنترل وجود داشته باشد، گفت: هیچ منطقه آزادی در دنیا وجود ندارد که شما یک مانع طبیعی مثل رودخانه و کوه و یا مانع ساخته شده‌ای مثل دیوار آن را محصور نکرده باشد.

وی افزود: وقتی منطقه آزادی تعریف می‌کنیم که داخل خانه‌های مردم است و این محدوده‌ها تعریف نشده باشد، به دلیل تشخیص ندادن سرزمین اصلی و نبود امکان نظارت بر منطقه آزادی که قانون تعریف کرده، واردات کالا صورت می‌گیرد و این موضوع چالش اساسی ما در بخش اقتصادی محسوب می‌گردد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی کشور لازم است مناطق آزاد توسعه و گسترش داده شود و ماهیتاً موضوع مناطق آزاد باید در خدمت توسعه کشور قرار بگیرد اما وقتی شرایط اجرای آن به نحوی باشد که امکان نظارت و کنترل مثل همه مناطق آزاد در دنیا وجود ندارد به جای اینکه کمک به توسعه اقتصاد شود محل ورود قاچاق به کشور می‌شود.

پور ابراهیمی افزود: در قانون برنامه ششم بحث انتقال مناطق آزاد به دلیل مشکلات مالیاتی، گمرکی و سرمایه‌گذاری خارجی به حوزه وزارت اقتصاد ملحق شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها