کد خبر: ۴۱۹۳۷۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
بعثه مقام معظم رهبری در واکنش به اظهارات خطیب نماز جمعه، اطلاعیه صادر و تاکید کرد: مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه طرفدار تعطیلی حج نبوده و نیستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری درباره اظهارات آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های روز جمعه (۱ اردیبهشت) درباره مذاکرات مقامات ایرانی و سعودی و امضای تفاهمنامه حج برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع ۹۶، اطلاعیه ای منتشر کرد که متن آن به این شرح است:

«در رابطه با اظهارات امام‌جمعه موقت تهران در نماز جمعه مورخ ۱۳۹۶/۰۲/۰۱ در زمینه مسائل مرتبط با حج امسال، ضمن احترام به معظم‌ُله، چند نکته را برای اطلاع عموم ملت شریف ایران متذکر می‌شویم:

۱- همانگونه که بارها گفته‌ایم، مسئله حج را باید از روابط سیاسی دو کشور جدا بدانیم تا در نتیجه مشکلی برای حج‌گزاران کشورمان ایجاد نشود.

۲- آنچه که امسال اتفاق افتاده، اکتفا به وعده شفاهی نبوده، بلکه طرفین پس از چند جلسه کارشناسی و دو دور گفت‌وگوی طولانی در رابطه با مسائل حج ۹۶ به توافق رسیدند و توافق‌نامه به امضای وزیر حج عربستان آقای دکتر بنتن و ریاست سازمان حج و زیارت آقای حمید محمدی رسیده است، بنابراین طبق عرف بین‌المللی تا موارد توافق نقض نگردیده، طرفین نسبت به اجرای مواد آن باید ملتزم باشند.

۳- ملت شریف ایران اطلاع دارند که علاوه بر ایران اسلامی، پیروان مکتب اهل بیت از عراق، پاکستان، هندوستان، لبنان و بسیاری از کشورها در حج سال گذشته و عمره سال جاری حضور داشتند و تهدیدی متوجه آنها نبوده است. ازطرف دیگر، عده ای در پی عدم حضور یا کمرنگ کردن حضور شیعیان در مناسک حج هستند و برخی با اهداف مغرضانه و... با انتشارمطالب کذب نه تنها هدف ضد دینی  بلکه اغراض سیاسی وضد ملی را دنبال می کنند، لذا توصیه می کنیم به اخبار دروغی که درشبکه های اجتماعی منتشر می شود اعتماد نشود و تنها به اخباری که از سوی بعثه و سازمان حج و زیارت منتشر می شود اعتماد کنند.

۴- استفتائی که از محضر مراجع معظم تقلید به عمل آمده، همه بیانگر آن است که با آن چه امروز به عنوان خطر احتمالی یاد می‌شود، استطاعت سلب نمی‌شود و آنان که نوبت اعزام‌شان فرا رسیده، حج بر آنها واجب است و بدون عذر موجه شرعی نمی‌توانند آن را به تاخیر بیاندازند.

۵- حضور کارشناسان اعزامی در مکه و مدینه و همکاری‌های خوب وزارت حج عربستان نشانگر آن است که طرفین به آن چه در توافق امضا شده وفادارند و جای نگرانی برای حج امسال نیست.

۶- مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه طرفدار تعطیلی حج نبوده و نیستند و اگر سال گذشته نیز شرایط برای اعزام حجاج از سوی کشور میزبان فراهم می‌شد، حتما حجاج ما به حج اعزام می‌شدند.

۷- از حجِ گذشته تاکنون بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با تمام توان پیگیر حقوق مسلّم خانواده معظم شهدای مسجدالحرام و منا بوده و بر این باورند که از طریق گفتگوی مستقیم می‌توان به نتیجه رسید، لذا برقراری حج هیچ منافاتی با پیگریهای حقوقی آن دو فاجعه بزرگ ندارد.

۸- ما بر این باوریم که با بهره‌گیری از دیپلماسی حج می‌توان در کاهش تنش میان امت اسلامی گام برداشت، و استفاده از الفاظ دشنام‌گونه مشکلی را حل نمی‌کند و همان گونه که خطیب محترم جمعه ملاحظه فرموده‌اند، قرآن خطاب به پیروان اسلام می‌فرماید: ((لا تسبّوا الذین یدعون من دون الله فیسبوالله عدوا بغیر علم)). بر اساس این آیه شریفه دشنام دهی حتی به مشرکان و کافران هم جایز نیست چرا که این امر موجب می شود آن ها نیز به مقدسات مسلمانان اهانت کنند. لذا مطمئن باشیم با این گونه موضع گیری ها مشکل حل نخواهد شد.

۹- امام جمعه محترم موقت تهران چند ماه قبل این توصیه را داشتند و مسئولان حج نیز در مذاکرات دقت کافی را به عمل آورده‌اند، حال سوال این است، هم اکنون که توافق امضا شده و کارشناسان اعزامی نسبت به اجاره هتل‌ها در مدینه و مکه اقدام کرده‌اند و بسیاری از قراردادها منعقد شده است، آیا امام جمعه محترم موقت تهران می‌توانند بگویند از این راه رفته برگردید؟ این روش با کدام یک از اصول مدیریتی سازگار است؟ خسارات مادی این‌گونه کارها را چه کسی باید پرداخت کند؟ این در حالی است که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی از سوی مقام معظم رهبری منصوب گردیده و امور مربوطه با هماهنگی ایشان تصمیم‌گیری و انجام میشود.

۱۰- مردم عزیز و فداکار ما همیشه از غربت بقیع گریسته‌اند و هم اینک که راه برای زیارت شش معصوم در مدینه و زیارت بیت‌الله الحرام فراهم شده بسیار خرسندند، مراقب باشیم این خوشحالی به تلخ کامی تبدیل نشود و مردم شهید پرورمان بتوانند از برکات حج که در رکن دین است بهره‌مند گردند.

۱۱- حفظ امنیت در حرمین شریفین فقط بر عهده کشور میزبان نیست. حجاج تمامی کشورها وظیفه دارند حرمت حرمین را پاس بدارند و در حفظ امنیت مکه و مدینه و نیز حجاج بیت الله الحرام کوشا باشند، تا به بیان امام علی ابن ابیطالب (ع) این بیرق اسلام برافراشته بماند.

ما امید داریم با عنایات خداوند تبارک و تعالی امسال حجی مطلوب و در کمال امنیت و آسایش داشته باشیم و حجاج کشورمان با عزت و عظمت در مراسم حج شرکت و با سلامتی و موفقیت هرچه تمامتر به کشور بازگردند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
تکلیف
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
۲
۱
پس چرا تنبیه متعرضان نوامیس حجاج تنبیه بطبق دستور قرآن نشدند.گفتند در حبسند! کدام نماینده رسمی ایران در عربستان رفت و دید و کدام جریان مستقا شیعی در عربستان این تنبیه را تایید کرده است؟
خون حجاج مظلوم چه شد؟
نکند سازمان حج و دولت مسخره و بعثه گمان کرده اند با پرداخت دیه، داغ مصیبت دیدگان تمام میشود!
چرا بعضی ها درک درستی از دشمنی آل سعود و بندگی آنها در برابر امریکا و اسرائیل ندارند و گمان کرده اند بااین توافق مسخره اشان خون و عرض حجاج تضمین است!
بنظرم باید ایران پیشنهاد استفاده از نیروی پلیس ویژه خود و استقرارش در مکه و مدینه و جده برای تضمین امنیت حجاجش را می داد تا اگر آل کثیف سعود هوس کشتن و اسارت گرفتن کرد،برایش بسیار سنگینو پر هزینه شود.
سوال اساسی آنست که:
اگر عربستان طبق روال قهر آمیزش اقدام کرد،و بازهم از حجاج عزیزمان تلفات گرفت، سازمان حج و دولت روحانی چه می تواند بکند؟
شکایت را کجا می برد؟لاهه یا شورای امنیت؟
کدامیکش مستقل و بر سبیل حق است؟!
نهایتش بازهم اگر عربستان اراده کرد، دیه میدهد!
آیا این می شود تضمین امنیت و حفاظت از حجاج؟!
متاسفیم برای بعثه که هشدار آیت الله موحدی را درک نکرده است!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
۲
۱
آبروی مسلمان بالاتر از خانه کعبه هست تا چه رسد به مر اسمش
و قرار نیست به هزینه ی انجام یک حرام قطعی یک واجب کفایی انجام شود
مگه این از مسلمات موجود در روایات وارده نیست
پاسخ
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
۱
۱
ببخشید بعثه مقام معظم رهبری کیه یا چیه؟ نمیشد برای امثال منی یه توضیحی بدید!سبک نامه که شبیه کلام دولتیهاست! ضمنا ما مردم با اظهارات خطیب جمعه تهران موافقیم! مگر قرآن نگفته وقتی متولی مسجدی از کفار باشه نباید در اون نماز خوند اینکه دیگه کعبس! کی گفته واجبه حج
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
۲
۱
داداش لطفا تایید کن

اقای به اصطلاح بعثه
حج یک عمل کاملا سیاسی است ، شما با چه اصلی حج را از سیاست منفک می دانید .ابوسفیان هم حج را بر پیامبر بست و قصد جان پیامبر را و همچنین امام حسین در سال 61 را در حج کردند و مکه را هم به گلوله بستند
امروز هم همین طور ایا واقعه منا برای تو و امثال تو کافی نیست
هرکس به حج رفت خونش گردن خودش است
نتیجه مذاکرات شما در برجام مشخص شد
و ناکار امدی شما وقتی که برای بازگرداندن پیکر شهدای منا التماس می کردید و زبونی و خواری شما را همه دیدند رهبر به داد ذلیلتان رسید
بروید جمع کنید
هررررررررررکس به حج رفت خونش گردن خودش است حج غیر امن واجب نیست
هرجا می خوای حذف کن اما لطفا تایید کن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
۳
۳
حج رفتن توریسم و جهانگردی نیست که با نبود امنیت آن را ترک کنیم. 14 قرن است این در حج هر سال در حمله راهزنان و قرمطیها و صلیبی ها و یا جنگ شرفا و درگیری بین ایران و عثمانی و... کشته داده ایم اما حج را تعطیل نکرده ایم. یادتان باشد از امام خمینی انقلابی تر نیستیم. حتی آن زمان که ما در جنگ با عراق بودیم و آل سعود تامین کننده اصلی پول برای صدام بود هیچ گاه امام نگفت حج نروید! بلکه هر سال برای اعزام حجاج پیام هم می فرستاد. تا اینکه خود آل سعود دست به کار شده و با کشتار حجاج ایرانی و راه ندادن آنها حج را قطع کردند. اما باز هم ما تلاش کرده و با تامین مجدد امنیت حج را بر قرار نمودیم. اما اوج اهمیت باز ماندن بعثه رهبری در حرمین و حفظ ارتباط با شیعیان عربستان را خیلی بهتر از شما می دانیم. ما هنوز وصیّت حضرت علی علیه السلام را فراموش نکرده ایم که در آخرین نفس ها فرمود :" خدا را خدا را در باره خانه پرورگارتان مبادا آن را خالی بگذارید که اگر آن را ترک کنید امان داده نخواهید شد ".
آقایان هم اگر خیلی دلسوز هستند مانع سفرهای ایرانیان به دوبی و آنتالیا و تایلند و ارمنستان و گرجستان شوند. در همین گرجستان کار به لخت کردن نوامیس ایرانیان کشید اما یک نفرتان نگران عزت و امنیت ایرانیان نشد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
ببخشید من یک چیزی نفهمیدم
وظیفه کیست که نگران عزت و امنیت ایران باشد و دفاع کند از این ها
دولت
دولت که کاری نمی کند و فقط باج دادن بلد است
پس برای چه این همه می گویند نروید گرجستان
ترکیه نروید نا امن است
امریکا نروید نا امن است
کانادا نروید نا امن است
عزیز ناامن پس برای چه می گویند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
رساله امام حکم 2036
شرایط حج
شرط سوم
ان که در راه مانعی نباشد یا انسان بترسد که در راه جان یا عرض او از بین برود یا مال او را ببرند
حج بر او وووووووووووواجب نیست
،
خب حالا تو بگو اگر امام نگفته حج نروید
کجا امام گفته اگر حج غیر امن بود حج بروید؟
ناشناس
France
۱۴:۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
ناشناس۱۴:۵۹ -
پس چرا خود امام خمینی تا سال 66 حج را برگزار می کرد؟
آن خوف که شما شنیده خون واقعی است به معنای خطری که الا و لابد هست و ممکن است جان کسی را تهدید کند.
نه حادثه ای که اتفاقا در یک سال رخ دهد و قابل پیش بینی نباشد.
14:59
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
و نکته پایانی این که به تفسیر و توجیه های عجیب و غریب جان و مال و عرض خود را به بازی نگیرید هیچ چیزی الان بر شما واجب نیست طبق رساله امام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
ناشناس 14:14 و ناشناس19:12
صد در صد موحدی کرمانی که عمری در فقه گدرانده از شما بیشتر در باره شرایط وجوب حج میداند ما را کلام همان بس
والسلام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
برای من سوال است دولتی که مرز کربلا را بر زائران قانونی هم حتی می بندند
چرا این جور غصه حج را می خورند
لطفا تایید کن
تا به حال سابقه نداشته عده ای متدین از علما در احکام دین انقلابی تر باشد
زیاده روی و تندروی یعنی همین که وقتی خدا می گوید واجب نیست عده ای از خدا بر اسلام مهربان تر شده اند
حامیان دولت چرا این قدر دلسوز حج شده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
ببخشید دو دوست عزیز که کامنت موافق حج دادید ما جانمان را از راه نیاوردیم مذاکرات این ها هم که در برجام مشخص شد
نظرهاتون رو برای خودتون نگه دارید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶
۱
۲
البته خدا کنه که این مذاکرات مثل مذاکرات هسته ای نباشد که کار حجاج در کشور غریب با کرام الکاتبینه .شما حج را جدا از روابط سیاسی قلمداد کردید ولی در بند دوم به عرف بین‌المللی در اجرایی توافق اشاره کردید.!!!!
پاسخ
اميرخان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
۲
۱
مگر نماينده مقام معظم رهبري مسئول برگزاري حج است او هم مثل ديگران يك نظر دارد مي تواند درست باشد مي تواند غلط. حرف هاي اول كه حرف رهبر نيست. از طرف رهبري امورات حج را مراقبت مي كند و ايشان نبايد به جاي مسئول سازمان حج و زيارت كه از طرف رئيس جمهور است وارد عرصه سياسي و بحث شود.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها