کد خبر: ۴۲۰۰۷۶
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
در حالی وزیر راه همواره از حذف واسطه‌ها در پروسه خرید هواپیما به‌عنوان یکی از دستاوردهای خود یاد می‌کند که شرکت فرودگاه‌های کشور از طریق یک شرکت واسط اقدام به خرید فلایت چک دوم کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اخیرا قراردادی را برای خرید فلایت چک دوم (هواپیمای وارسی) با قیمت حدود 11 میلیون دلار با شرکتی اتریشی امضا کرده است.
 
مطابق یکی از بندهای این قرارداد  شرکت اتریشی Aerodata AG به‌عنوان فروشنده  متعهد می‌شود یک فروند هواپیمای فلایت چک مدل King Air 350i به انضمام سیستم FIS نو و قطعات یدکی و انجام دوره‌های آموزسی را مطابق با مشخصات فنی پیوست و بر اساس پروفرما اینویس شماره FA094610  مورخ 28 اکتبر 2016 میلادی به صورت سالم و با کیفیت خوب تحویل دهد.
 
بر اساس بند دیگری از قرارداد بهای کل این خرید در شرایط F.C.A حداکثر  10 میلیون و 787 هزار یورو است که 9 میلیون و 380 هزار یورو بابت هواپیما و FIS (سیستم وارسی فرودگاه‌ها) و یک میلیون و 407 هزار یورو بابت قطعات یدکی است.
 
موضوع تامل‌برانگیز در خصوص این فلایت‌چک که در دوران پسابرجام و لغو تحریم‌ها صورت گرفته اقدام شرکت فرودگاه‌ها در  خرید آن هم از طریق یک شرکت واسطه است. شرکت اتریشی Aerodata AG سازنده هواپیماهای فلایت چک نیست و حوزه فعالیت آن نصب سیستم‌های مورد نیاز روی چنین هواپیماهایی است. این مسئله با شعارهای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف واسطه‌های و دلالان در پروسه خرید هواپیما در تضاد است.
 
وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی 24 خرداد ماه سال گذشته مجلس با اشاره به امضای پیش نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس،‌ گفته بود:  با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها «پیش نویس قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس» امضا و در آینده توافق با  هواپیمایی بوئینگ نیز اعلام خواهد شد.
 
آخوندی با بیان این‌که چه کسی فکر می‌کرد بدون تضمین دولت و با اتکا به بازار بتوان چنین خریدی را سازمان داد، تصریح کرد: ارزش اسمی خرید هواپیماهای صورت گرفته 25 میلیارد دلار است و این به مفهوم ورود قدرتمندانه ایران به بازار جهانی و آمادگی برای رقابت در سطح جهان است.
 
وی با تاکید بر این‌که امضای این قرارداد 16 سال به طول می‌انجامد که نشان از مفهوم امنیت بلندمدت اقتصاد ایران است، افزود: تامین مالی تمامی این هواپیماها عمدتا از بیش از 85 درصد بازار بین‌المللی صورت می‌گیرد و به شما این اطمینان را می‌دهم تمام مذاکرات فنی، مالی، فناوری و ... کاملا براساس برنامه زمان‌بندی شده در دست اقدام است.
 
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که دست تمام دلالان و واسطه ها را از این معاملات قطع کرده‌اند، افزود: از فروشندگان خواستیم حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند و جالب است بدانید که توافقی که پیش از وزارت من برای خرید 6 فروند هواپیما صورت گرفته بود با رقم مورد توافق اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما 5 تا 7 میلیون دلار تفاوت دارد.
 
آخوندی  با بیان این‌که این پول به جیب دلالان می‌رفت، گفت: دلال‌ها تمام تلاش خود را علیه ایران و این خرید صف‌آرایی می‌کنند، در حالی که سالانه بین 3 الی 4 میلیارد دلار هزینه خرید بلیت‌های بین‌المللی، ایرانیان از شرکت های خارجی است. آیا گرفتن سهم برای ایران مایه خوشنودی رقبا است؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها