کد خبر: ۴۲۰۲۴۴
زمان انتشار: ۰۹:۵۰     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
مدیر عامل شرکت دانش بنیان کیان مبتکر در گفت و گو با ۵۹۸:
مدیر عامل کارخانه کیان مبتکر پارس اظهار داشت: متاسفانه در مملکت ما دقیقا برخلاف شعار های مسئولین عمل می شود و همین مورد باعث شده است که ما بسیار اذیت شویم و افراد دکانی را باز می کنند به نام صنعت کشور اما اینها بساط رانت و رشوه را توسعه می دهد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، اوضاع نا به سامان اقتصادی و رکودی که در سالهای اخیر گریبان‌گیر کشور شده مشکلات فراوانی را برای واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان کشور فراهم آورده است و دیگر روزی نیست که خبر تعطیلی کارخانجات و اخراج کارگران بر روی خروجی خبرگزاری ها مشاهده نکنیم.

سرویس اقتصادی پایگاه 598 تصمیم گرفته است به سراغ برخی از این تولید کنندگان رفته و گفت و گویی با این افراد صورت دهد تا از مشکلات آنها با خبر شود بلکه گره ای از کار آنان باز شود.

علیرضا حاج علیان مدیر عامل کارخانه کیان مبتکر پارس است. شرکتی دانش بنیان که در خصوص تولید انواع سیستم های تهویه مطبوع فعالیت می کند اما عدم توجه به صنایع و شرکت های دانش بنیان باعث شده است تا این کارخانه با وجود خدمات فراوان در زمینه های مختلفی همچون کاهش مصارف برق و آب و کمک به محیط زیست ، تنها با دوازده درصد از ظرفیت خود کار می کند و با ادامه این وضعیت و دعوت سایر کشورها از آقای حاج علیان، وی به فکر مهاجرت افتاده است تا فعالیت های خود را در کشوری دیگر ادامه دهد. متن مصاحبه با ایشان به شرح ذیل است:

ما محصولاتی را تولید کرده ایم که به شدت می تواند در حوزه انرژی و کاهش مصرف آب به مملکت کمک کند علی الخصوص در شهر قم که ما با این مشکلات مواجه هستیم و می توانیم حتی تولید هوای پاک را در محیط داخلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه برق مدعی هستیم یک پنجم تا یک هفتم کولرهای آبی با ظرفیت سرمای برابر برق کمتری مصرف می کنیم.و ما ما الان مدعی هستیم یک خانه را می توانیم حداکثر با 200 وات برق مصرفی خنک کنیم. همچنین می توانیم یک دوازدهم کولر گازی برق مصرف می کنیم در حالی که همان سرمای کولر های گازی را تولید می کنیم.

حاج علیان گفت: در حوزه مصرف آب نیز محصول ما در ظرفیت سرمای برابر کولر های آبی، 40 درصد مصرف آب کمتری دارد. در شبانه روز یک کولر آبی بین 500 تا 800 لیتر آّب مصرف می کند . اگر 40 درصد این مصرف را کاهش دهید حدود 300 لیتر مصرف آب کم می شود و این مقدار را در حدود 15 میلیون کولر آبی نصب شده در کشور ضرب کنید 4 میلیارد و 500 میلیون لیتر آب را می توان در یک روز صرفه جویی کرد که حجم بسیار عظیمی است.

ایشان افزودند: ما تلاشهای فراوانی کردیم که نماد آن محصول این شده است و این دانش باید به بهره برداری قرارگیرد تا منابع زیست محیطی ما از بین نرود و سرمایه های ما در قبال واردات سیستم های سرمایشی در اختیار بیگانگان قرار نگیرد. همچنین طبق آمارهایی که ارائه شده است 47 درصد از انرژی کشور را برای سرمایش و گرمایش ساختمان ها مصرف می کنیم که ارزش ارزی این میزان از انرژی حدود 60 میلیارد دلار است که اگر این ثروت به کشور برگردد منافع بسیاری حاصل می شود.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه در مملکت ما دقیقا برخلاف شعار های مسئولین عمل می شود و همین مورد باعث شده است که ما بسیار اذیت شویم و افراد دکانی را باز می کنند به نام صنعت کشور اما اینها بساط رانت و رشوه را توسعه می دهد. مسئولین نمی بینند و نمی خواهند ما را ببینند و به فرمان های مقام رهبری در خصوص محصولات دانش بنیان توجهی نمی شود و گرفتاری ها را توسعه می دهند.

مدیرعامل شرکت کیان مبتکر پارس گفت: انرژی نباید به این گونه مصرف شود که ما نیروگاه های آب و برق بزنیم و بعد آنها را تلف کنیم. کشور ما 6 برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می کند و دولت مبالغ فراوانی را در حوزه انرژی یارانه می دهد اما حاضر نیست در این بخش که می تواند کمک فراوانی به منابع آب و انرژی ما می کند اهمیتی دهد و این مسائل باعث درد است.

وی ادامه داد: تنها خواسته ای که از مسئولان داریم این است که تنها همین شرکت را بنیه مالی این شرکت را تقویت کنند. ما حدود 14 میلیارد آورده داریم اما آورده سیستم بانکی در شرکت کمتر از 10 درصد است و پیگیری های مداوم ما هم در این زمینه نتیجه نداده است. به ما می گویند بودجه نداریم و یا می گویند باید تیراژ محصول شما فلان مقدار باشد تا بتوانیم به شما کمک کنیم اما نمی دانند که باید پول بدهند که من بتوانم تولید خود را افزایش دهم. اگر سرمایه نداشته باشیم که نمی توانم تولید خود را افزایش دهم و همین مسائل باعث شده است که ما با ده تا دوازده درصد از طرفیت اصلی خود کار کنیم.

حاج علیان افزود: این در حالی است که ما در حال حاضر با 38 نفر کار می کنیم و اگر بتوانیم با تمام ظرفیت خود کار کنیم میتوانیم 170 اشتغال جدید ایجاد کنیم و عمده مشکلات ما به دو سه سال اخیر بر می گردد و در طول فعالیت دولت یازدهم توسعه پیدا کرد.

ایشان اظهار داشتند: در مقابل این بی توجهی مسئولان کشورمان، آقای مسعود بارزانی ، رئیس اقلیم کردستان عراق، به ما می گوید بیاید اینجا ، هر مقدار زمین و انشعابات به هر ظرفیتی و مساحتی که بخواهید به شما می دهیم و چون به منابع ما خدمت می کنید 5 میلیون دلار وام بلا عوض نیز به شما می دهیم. وقتی 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشید سند را به نام شما می زنیم. همچنین به شدت به ما فشار می آورند که حداقل یکی از شعبات خود را به اینجا آورید.

وی گفت: ممکن است که ما تفکری داشته باشیم که اروپایی ها و آمریکایی ها را قبول نداشته باشیم و معتقد باشیم که از لحاظ اخلاقی و سیاسی انسان های متعادل و درستی نیستند اما در کشوری مانند عراق ویا برخی از کشورهای همسایه که چنین وضعیتی وجود ندارد به همین دلیل است که وقتی این موضوع را با همکاران و نخبگان حوزه صنعت مطرح کردم تماما اعلام آمادگی کردند که این موضوع خیلی تلخ است چراکه تمام این افراد تمایلات مذهبی و انقلابی دارند اما وقتی مطرح می کنیم همه آماده هستند و همین بی توجهی ها منجر به فرار نخبگان می شود.

حاج علیان خاطر نشان کرد: برای مثال ما نوعی موتور ساخته ایم که تاکنون نمونه آن در کشور ساخته نشده است با این موتور توانسته ایم به تکنولوژی برسیم که فضا را متفاوت کرده اسیت و این موتور باعث شده است که 40 درصد مصرف انرژی را پایین آورد اما مسئولان حمایت نمی کنند و بخیل هستند. حدود دوسال بود که پیگیر دریافت وام از صندوق کریمه قم بودیم که پس از این مدت 50 میلیون برای ما تصویب کرده اند و تنها 25 میلیون به ما وام داده اند. چنین اتفاقی مسخره است! صندوق فناوری و شکوفایی هم 100 میلیون تومان تصویب کردکه نصف آن را داده اند و نصف دیگر را یک سال بعد می دهند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها