کد خبر: ۴۲۱۶۸۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
یادداشت ۵۹۸؛
حسین بهرامی

روزگاری بود که صداقت به عنوان در گرانمایه ای در هر دیار و آبادی یافت می شد و مردم با صداقت خویش ، خداوندگاری خداوند و حاکم و ناظر بودن او را نشان می دادند اما انگار دیگر صداقت ، کار درستی نیست! دیگر به درد اعتماد متقابل مردم و مسئولین نمی خورد! دیگر رکن رکین سرمایه ی اجتماعی نیست! دیگر ابزاری نیست که دروغ را نشان دهد و مغالطات گفتاری و آماری شده است پوششی برای عدم صداقت!

انگار دیگر به فرموده ی حضرت رسول (ص)دروغ بزرگترین گناه کبیره نیست1 . گویا پنداشته اند دیگر فرموده ی حضرت امام حسن عسکری (ع) که فرموده اند:« تمام بدیها در حجره ایست مقفل و کلید گشودن آن دروغ است» درست نیست یا تاریخش گذشته است!!!

آری، انگار در این زمان صداقت کنار گذاشته شده و دروغ ارزش شده است ، و هر کس بیشتر بپیچاند و مردم را دور بزند و رو در رو به مردم زل بزند و وقیحانه به مردم دروغ بگوید ، خوش سخن و قوی و زیرک و سیاس است . بلی انگار این رفتار ، ترفندی شده است برای رای آوری بیشتر و تخریب و کم کردن روی طرف مقابل . واقعا چه زمانه ای شده! انگار حقیقتا ارزش ها برعکس شده اند! ما به کجا داریم می رویم!

روزگارمان خوش شده است به اقتصاد نفتی و خام فروشی و مرتب و راه به راه از تولیدکننده ای که نه در بازار داخل کمکش کردیم محصولاتش به فروش رود و نه سرمایه ای برای تولید در اختیار او گذاشته ایم ، مالیات می گیریم در حالی که در منطقه های آزاد کانتینر کانتینر کالا از خود مرز قاچاق و غیر قاچاق وارد می کنیم! بعد صداقت نداریم و می گوییم که ما سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیاده می کنیم ، آری انگار بعضی ها خسته هستند و نیاز مبرم و فراوانی به پول و ثروت دارند و دوره شان کوتاه است و باید بارشان را ببندند و اصلا به دیگران چه مربوط که کارخانه ها دارند ورشکست می شوند و یا با ظرفیتی پایینی دارند کار می کنند و یا کارگران بیکار شده اند مهم این است که ما تورم را پایین نگه داشته ایم و پولمان را از واردات در میاوریم و دلار هم به بازار تزریق کرده ایم و همه چی آرومه!

میگویند که ما چند هزار شرکت دانش بنیان افتتاح کرده ایم اما با این حمایت های شما و بازاریابی داخلی و به زور مالیات گرفتن از تولیدکننده و صنعتگری که نه سرمایه دارد و نه در ظرفیت سودده کار می کند، چند صباحی دیگر باید فاتحه ی تولید داخلی را خواند!

در حرم امام رضا(ع) گفتند از رکود عبور کردیم و الان هم میگویند چرخ اقتصاد دارد می چرخد و از رکود عبور کردیم در حالی که با این پتکی که بر سر تولید کننده و مبتکر و صنعتگر ما میزنند ، پتکیست که در آینده کمر اقتصاد را خواهد شکست!

آری گفتند از رکود عبور کردیم اما در رکود رکورد زده ایم، گفتند بیکاری ریشه کن می شود اما کارخانه ها ترک برداشته اند و کم کم با برند های با سابقه شان محو می شوند و هیچ جوانمردی نیست که بیاید فریاد بزند و بگوید چرا وضعیت اینطور شده است و هر وقت هم کسی چیزی می گوید او را حواله به جهنم می دهند و یا به او توهین می کنند و در کنار همه ی اینها تقصیرها پس از چهار سال کماکان به دولت قبل بر می گردد!! من نمی دانم آیا چهار سال وقت کمی هست تا کاستی ها جبران شود و به رکود و رکود و بیکاری مبدل نشود؟!

بله وقتی تمام امید به کدخدا باشد دیگر توکل به خدا معنایی ندارد و باید منتظر عقوبت اعتماد به کدخدا و اوهامی که با او فرض می کردیم ، باشیم! آیا کسی نبود که به اینها بگوید که چرخ تولید با توکل بر خدا و اعتماد به جوانان و تولید می چرخد نه با با اعتماد به نقطه های خیالی؟!

آب خوردنمان را به برجام نسبت می دهند و به آب خوردنی دروغ می گویند!

وعده هایشان تاریخ مصرفشان گذشت اما خودشان انگار برای کم اطلاعان هنوز قهرمانند!

آب معدنی 40 هزار تومانی وارد می شود و کولرهای سلولزی با یک دوازدهممصرف برق نسبت به کولرهای گازی و یک پنجم مصرف نسبت به کولرهای آبی و %40 صرفه جویی در مصرف آب نسبت به کولرهای آبی با گواهینامه ی ثبت اختراع و بی رقیب در کشور باید با 10% الی 15% توان و ظرفیت خود کارکند و در حالی که هم در پارک علم و فناوری استان قم عضو است و هم یک شرکت دانش بنیان است و هم چندین گواهی ثبت اختراع و تقدیرنامه های متعدد دارد باید زیر پتک مالیاتی و عدم حمایت دولت و بانک ها و رکود باید اینچنین تحت فشار قرار بگیرد در حالی که کشورهای همسایه پیشنهاد تمام عیاری به شرکت داده اند و شرکت بدانجا نرفته آیا این وضعیت نابه سامان و رکورد رکود شایسته ی این شرکت است؟؟؟

شعار آزادی می دهند و دیگران را متهم و تخریب می کنند در حالی که دهان هر منتقدی را در موقع انتقاد می خواهند خرد کنند!!!

می گویند آزادی و شفافیت اطلاعات اما به مردم نمی­گویند وضعیت تولید چگونه است ، نمی گویند وضعیت بانک ها چگونه است! آمارها را صادقانه و شفاف ارائه نمی دهند! قراردادها امضا می شوند و بعدها ما از سایت های بیگانه میفهمیم چه شده است! تا انتقادی به آنها می شود برچسب های آماده ی بنفش خود را با انگ زدن ها و توهین ها بر منتقدان همچون گلوله های آتشین با رسانه هایشان بمباران می کنند گویا دشمن فرضی را هدف گرفته اند!!!

آری فصل فصل دوروییست و دروغ به هر روشی رونق گرفته و صداقت در گوشه ای تنگ محبوس شده! کارگران بیکار شده اند و به گفته ی دوستان ما از رکود عبور کردیم ، کارخانه ها متروک شده اند و ما از رکود عبور کردیم ، واردات افسار گسیخته شده است و ما از رکود عبور کردیم، تولید ملی رو به موت است و ما از رکود عبور کردیم ، برجام آمد و خورشید شد و ابر و نوزاد و باز هم ما از رکود عبور کردیم ، در چرخ های سانتریفیوژها بتن ریخته شد و تیم های جهادی و فرهنگی و دانشمندان ما اخراج شدند و باز هم از رکود عبور کردیم ، رکود رکورد زده است و ما از رکود عبور کردیم!

حسین بهرامی دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه قم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۴ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
۲
۰
لعنت بر جاهل ها که همیشه دردسر سازند
پاسخ
سارا عباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۳ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۶
۱
۰
چه زیبا گفت سهراب سپهری:
خدا گر پرده بردارد ز روی کار آدم ها
چه شادی ها خورد بر هم
چه بازی ها شود رسوا
یکی خندد ز آبادی
یکی گرید ز بر بادی
یکی از جان کند شادی
یکی از دل کند غوغا
چه کاذب ها شود صادق
چه صادق ها شود کاذب
چه عابدها شود فاسق
چه فاسق ها شود عابد
چه زشتی ها شود رنگین
چه تلخی ها شود شیرین
چه بالاها رود پایین
عجب صبری خدا دارد که پرده بر نمیدارد!!!
عجب صبری خدا دارد...
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها