کد خبر: ۴۳۰۴۴۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
در قالب پنجمین نشست هیأت‌پژوهی
به همت جامعه ایمانی مشعر و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید معزالدین حسینی الهاشمی، تاریخ شفاهی «هیأت‌های مذهبیِ برادران شیراز» در قالب پنجمین «نشست هیأت‌پژوهی» بررسی خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، به همت جامعه ایمانی مشعر و با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید معزالدین حسینی الهاشمی، تاریخ شفاهی «هیأت‌های مذهبیِ برادران شیراز» در قالب پنجمین «نشست هیأت‌پژوهی» بررسی خواهد شد.

این نشست ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۹۶ با حضور حجت‌الاسلام سید معزالدین حسینی، فرزند مرحوم آیت‌الله سید نورالدین حسینی شیرازی در قم، بلوار شهید عطاران، خیابان شهید مفتح غربی، انتهای کوچه۱۵، پلاک۵ برگزار خواهد شد.

هیأت‌های برادران هیأت‌هایی هستند که به همت و تحت نظارت مرحوم آیت الله سید نورالدین حسینی در شیراز فعالیت می‌کردند. آن رادمرد قبل از حکومت پهلوی تا سال ۱۳۱۴ همواره با هیئات مذهبی رابطه‌ای بسیار نزدیک داشت و در حوادث گوناگون سیاسی -اجتماعی حضور آن‌ها را ضروری می‌دانست، و از آن‌ها یاری می‌طلبید. وقتی رضاخان در سال ۱۳۱۴ شمسی عزاداری برامام حسین علیہ السلام را رسماً ممنوع کرد، آیت‌الله حسینی شیرازی ریشه‌های مخفی و زیرزمینی «هیئات عزاداری» را در سه محله اصلی شهر غرس نموده و با جمله تاریخی: «اقامه عزای سید مظلومان حسین بن علی علیہ السلام واجب شرعی است و لو بلغ ما بلغ» به وجوب عزاداری حکم داد. مرحوم حسینی شیرازی با رفتن رضاخان در شهریور ۱۳۲۰، برای آشکارسازی هيئات عزاداری دستور داد. و در حقیقت به رسوم عزاداری مردم زندگی دوباره بخشیده، هیأت‌های عزاداری را در شهر شیراز با شکوهی بیش از گذشته، تجدید حیات بخشید.

مرحوم آیت الله سید نورالدین حسینی با تحول شرائط تاریخی و علنی شدنِ «حزب برادران»، خودجوش‌ترین سازمان مردم‌نهاد ایران، «هیأت‌های مذهبی» را تکیه‌گاهِ پیوندِ حزب با پیکره مردمی جامعه شیعه قرار داد و شعبه‌های رسمی حزب را هيأت‌هاى مذهبی مردمی انتخاب کرد. لذا در سال ۱۳۲۴ پس از آشکار ساختنِ تشکیلات حزب برادران، دوازده هیأت مذهبی را در دوازده محله اصلی شهر بنیان‌گذاری و فعال کرد. و چون پس از سال‌ها تعطیلِ ظاهریِ «عزای حسینی»، حرکت شکوهمند هیئات مذهبی برادران را با شعار مقدس «إنما المؤمنون أخوه» درجامعه ظاهر کرد، عامه مردم شیراز، آن بزرگوار را بنیانگذار هیئات مذهبی می‌دانند.

در این نشست به تاریخچه شکل‌گیری هیأت‌های برادران، اهداف و کارکردهای آنان، شیوه عزاداری و اقامه عزا در این هیأت‌ها، ساختار و شیوه اداره و مدیریت هیأت‌های برادران، ادوار مختلف این هیأت‌ها و علت اوج و فرودها در آن‌ها پرداخته خواهد شد. برخی از ابعاد و زوایای بیرونیِ این هیأت‌ها از دیگر محورهای این نشست خواهد بود: رابطه و نسبت هیأت‌ها با حزب برادران شیراز، روابط حاج آقا سید نورالدین حسینی و هیأت‌های برادران و روابط و تعامل‌های بیناهیأتی.

گفتنی است نشست‌های هیأت‌پژوهی به همت جامعه ایمانی مشعر و با هدف نگاهِ عمیق به پدیده هیأت و بررسی ابعاد مختلف آن، و همچنین در راستای ارج نهادن به تلاش‌های علمی اندیشمندان، طلاب و دانشجویان در حوزه‌های گوناگونِ مرتبط با هیأت برگزار می‌شود.

موضوع این نشست‌ها، «هیأت» با تمامی جوانب و ابعاد و زوایا است. مدیریت هیأت، ستایشگری، منبر، اقتصاد هیأت، فقه هیأت، تاریخ هیأت، هنر هیأت و رسانه هیأت بخشی از موضوعات کلانِ نشست‌های هیأت‌پژوهی است. قالب و روش برگزاری نشست‌ها نیز به ارائه و سخنرانی محدود نخواهد بود و گستره‌ای از رونمایی از کتاب، گفت‌گو و میزگرد تا بازخوانی تحلیل، تجربه‌پژوهی، تاریخ شفاهی، ایده‌پردازی، آینده‌پژوهی و... را در بر خواهد گرفت.

جهت اطلاع از اخبار و مطالب مرتبط با نشست‌های آتی و قبلیِ هیأت‌پژوهی می‌توانید به پایگاه یا کانال اطلاع‌رسانی جامعه ایمانی مشعر به نشانی www.1542.org و t.me/www1542org مراجعه فرمایید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها