کد خبر: ۴۳۱۳۶۶
زمان انتشار: ۰۹:۱۸     ۰۵ مهر ۱۳۹۶
آخرین تحولات اقلیم کرذستان عراق؛
با گذشت دو روز از برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، همچنان شاهد تشدید نگرانی ها در مورد پیامدهای آن هستیم. از سوی دیگر، دولت اقلیم اعلام کرده است که در روز پنج شنبه نتیجه نهایی همه پرسی را اعلام خواهد کرد. در همین راستا، در 24 ساعت گذشته نیز خبرهای متعددی پیرامون تحولات مربوط به اقلیم کردستان منعکس شد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، با گذشت دو روز از برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، همچنان شاهد تشدید نگرانی ها در مورد پیامدهای آن هستیم. از سوی دیگر، دولت اقلیم اعلام کرده است که در روز پنج شنبه نتیجه نهایی همه پرسی را اعلام خواهد کرد.
 
به گزارش تابناک، در همین راستا، در 24 ساعت گذشته نیز خبرهای متعددی پیرامون تحولات مربوط به اقلیم کردستان منعکس شد.
 
اعلام نتایج اولیه همه پرسی اقلیم کردستان

خبرگزاری کردزبان روداو نتایج اولیه همه‌پرسی انجام‌شده در اقلیم کردستان عراق برای جدایی این بخش از خاک عراق را منتشر کرد.

این آمار بر اساس اعلام حزب دموکراتیک کردستان منتشر شده است. در این خبر آماری تفکیکی هم منتشر شده است.

در این آمار آمده که 90 درصد از افراد واجد شرایط رأی دادن در شهر اربیل در این همه‌پرسی شرکت کرده‌اند که 87 درصد از این میان، به جدایی از عراق «آری» گفته‌اند.


 

حزب دموکراتیک کردستان گفته که بیشتر میزان مشارکت در شهر دهوک و با مشارکت 95 درصدی به ثبت رسیده است. 93 درصد از این رأی‌دهندگان، به جدایی «آری» گفته‌اند.

در شهر حلبچه یعنی همان شهری که بمباران شیمیایی‌اش بهانه‌ای برای جدایی‌طلبی بارزانی‌ها است، فقط 53 درصد از افراد واجد شرایط در همه‌پرسی شرکت کرده‌اند که 79 درصد از این جمعیت به جدایی «آری» گفته‌اند.

  مهلت سه روزه بغداد به اقلیم کردستان برای واگذاری کنترل فرودگاه های خود
 
 به گزارش رویترز، تلویزیون رسمی عراق به نقل از حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفت که دولت به حکومت اقلیم کردستان برای اجتناب از ممنوعیت پروازهای بین الملی سه روز مهلت داده است.

این اقدام در واکنش به همه پرسی اقلیم کردستان است که روز دوشنبه در این منطقه واقع در شمال عراق برگزار شد.
 
 

بغداد چند روز پیش از کشورهای خارجی خواست پروازهای مستقیم خود را به فرودگاه های بین المللی اردبیل و سلیمانیه واقع در اقلیم کردستان متوقف کنند.
 
مخالفت احزاب سودانی با همه پرسی استقلال اقلیم کردستان
 
احزاب مختلف کشور سودان که خود شاهد دو تکه شدن این کشور بوده طرح همه پرسی اقلیم کردستان عراق را یک توطئه دانستند.

به گزارش سومریه نیوز، محمد ضیاء الدین سخنگوی حزب سوسیالیست بعث سودان گفت:همه پرسی اقلیم کردستان به معنی جدایی این اقلیم و تجزیه عراق به نظامهای کوچک است.طرح تجزیه عراق در برگیرنده بخش کرد نشین در شمال و سنی نشین در مرکز و شیعی نشین در جنوب این کشور است.این یک طرح آمریکایی صهیونیستی برای تضعیف خاورمیانه و بازسازی دوباره آن است.

اسامه توفیق یکی از رهبران جنبش «اصلاح اکنون» تاکید کرد که همه پرسی یک طرح صهیونیستی آمریکایی برای تجزیه منطقه از طریق ایجاد آشوب و تعیین سرنوشت و جدایی و در نهایت ایجاد کشورهای کوچک ضعیف در منطقه است.این طرح در چارچوب سیاست تفرقه بیانداز حکومت کن می گنجد.

محمد حسن عربی سخنگوی حزب کنگره سودان نیز گفت: جهان به سمت همزیستی مسالمت آمیز حرکت می کند ما به تصمیم ملتها احترام می گذاریم اما گزینه جدایی مثبت نیست.
 
 اخراج نماینده حزب دموکرات کردستان عراق از ترکیه
 
 دولت ترکیه عمر میرانی، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق را از آنکارا اخراج کرد.

مقامات ترک تاکنون بارها مخالفت شدید خود با این همه پرسی را اعلام کرده اند. مولود چاووش اوغلو،  وزیر خارجه ترکیه امروز در اظهاراتی اعلام کرد که همه گزینه ها در واکنش به برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان از جمله عملیات مشترک با عراق مطرح است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز امروز ضمن هشدار به مقامات اقلیم و انتقاد شدید از برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان تأکید کرد که آنکارا زمانی که جلوی صادرات نفت کردستان عراق را بگیرد، کار تمام می شود.

 واکنش نوری المالکی
 
 نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق در جریان دیدار با مارکو کارنیلوس سفیر ایتالیا در عراق تاکید کرد: پیامدهای همه پرسی اقلیم کردستان عراق بر این کشور و منطقه فاجعه بار خواهد بود.

وی در ادامه بار دیگر خواهان تحریم سیاسی و اقتصادی و امنیتی اقلیم کردستان عراق و عدم همکاری با مسئولان این اقلیم شد.

مالکی تاکید کرد:هر طرح جدید برای گفتگو باید بعد از آن صورت پذیرد که طرفداران همه پرسی مغایر با قانون اساسی که وحدت عراق را هدف قرار می دهد، دست از آن بردارند.مالکی پیشتر همه پرسی اقلیم کردستان عراق را یک اعلان جنگ علیه وحدت این کشور خوانده بود.

از سوی دیگر سفیر ایتالیا در عراق نیز بر حمایت کشورش از وحدت عراق و ضرورت حل مشکلات میان اربیل و دولت مرکزی عراق از طریق گفتگو تاکید کرد.
 
نخستین سخنرانی بارزانی پس از همه پرسی

مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق شامگاه سه‌شنبه برای اولین بار بعد از برگزاری همه‌پرسی جدایی در برابر تلویزیون حاضر شد و سخنرانی کرد.

وی مدعی شد که این همه‌پرسی پیروزی مردم کردستان بود و بغداد به جای توسل به زبان تهدید، به خواست مردم کردستان احترام بگذارد.

رئیس منطقه کردستان عراق ادعا کرد که شرکت کنندگان در همه‌پرسی جدایی به آن "آری" گفتند و جهان باید به آن احترام بگذارد.

بارزانی همچنین مدعی شد که دولت‌های بغداد بود که به «ائتلاف کردی-شیعی» پایان داد.

وی گفت که از نقش ایران و ترکیه در حمایت از مردم کرد در سختی‌های گذشته آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کند.

بارزانی گفت که کشورهای همسایه باید به صدای مردم کردستان گوش دهند.


وی نخست وزیر عراق را به تلاش برای بستن باب گفت‌وگو متهم کرد و از دولت مرکزی این کشور خواست درهای‌ گفت‌وگو بین اربیل و عراق را نبندد؛ چرا که این تنها راه حل است.

رئیس منطقه کردستان عراق ادعاهای خود را تکرار کرد و بغداد را به عدم پایبندی به قانون اساسی عراق متهم کرد.

بارزانی با بیان اینکه قانون اساسی عراق اجازه برگزاری همه‌پرسی را به کردستان می‌دهد، مدعی شد: بغداد به قانون اساسی عراق پایبند نبود به همین دلیل ما به سمت صندوق‌ها حرکت کردیم تا سرنوشت خود را مشخص کنیم.

وی به آینده کردستان عراق بعد از همه‌پرسی اشاره کرد و گفت که به رغم موانع، "آینده درخشانی" در انتظار منطقه کردستان است.

مسعود بارزانی دامه داد: کردستان عراق بعد از همه‌پرسی استقلال، وارد مرحله جدیدی شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها