کد خبر: ۴۳۳۶۲۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۱۴ آبان ۱۳۹۶
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه اظهار داشت:
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خاطر نشان کرد: در جامعه ما در حال حاضر با آسیب های هویتی و خانوادگی رو به رو هستیم و این گردهمایی عظیم فرصت بسیار خوبی است که به شیعیان هشدار داده شود که گرفتار آسیب ها و بحران های هویتی و خانوادگی نشوند و بنیان های اخلاقی خانواده را تحکیم ببخشیم.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، اربعین سنتی حسنه است که پس از حضور جابر ابن عبدالله انصاری، در کربلا در اولین اربعینِ پس از شهادت امام حسین (ع) و زیارت قبر مطهر ایشان در بین شیعیان به یادگار مانده است؛ و پیاده روی در این ایام، احیای یکی از آیین هایی است که در آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) وجود داشته و در سالهای اخیر با شور و عشق وصف ناشدنی با حضور ده ها میلیونی شیعیان از سرتاسر جهان در جریان است.

آنچه که در روزهای اجرای این اجتماع عظیم پیاده روی اربعین در مسیرهای منتهی به کربلا و علی الخصوص مسیر 100 کیلومتری نجف تا کربلا رخ می دهد، پرتویی کوچک اما  نورانی از زیبایی های برگرفته از آموزه های اصیل و ناب دینی است که سبب می شود تا میلیون ها انسان آزاده و عاشق، از ثروت و دارایی خود بگذرند و آن را در  مسیر  اباعبدالله الحسین(ع) خرج کنند.

این گردهمایی تبلوری از سجایای اخلاقی یک انسان شیعه می باشد که در بستر قیام امام حسین (ع) شکل گرفته است. اما آثار و برکات این قیام تنها منحصر به زمان حال نمی باشد و می توان با استفاده از همین ظرفیت عظیم در مسیر ظهور مهدی موعود(عج) قدم برداشت.

در همین خصوص با حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه  از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در خصوص آثار گردهمایی اربعین حسینی بر جامعه شیعی و چگونگی استفاده از ظرفیت های این رویداد عظیم برای تحقق جامعه مهدوی  به گفت‌وگو پرداخته ایم که به نظر خوانندگان محترم می رسد:

به نظر حضرتعالی راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و حضور میلیونی شیعیان چه آثار و برکاتی را برای جامعه شیعی در سرتاسر جهان  می تواند داشته یاشد؟

مهمترین اثری که راهپیمایی اربعین می تواند داشته باشد وحدت شیعیان است. به هرحال شیعیان در این روزگار دچار تفرقه هستند. اگر چه به لحاظ اعتقادی همه آنها شیعه هستند اما از لحاظ سیاسی و فرهنگی اختلاف نظرهای مختلفی میان گروه های مختلف شیعه وجود دارد و همین باعث شده است تفرقه ای میان آنان پدید آید و گاهی اوقات دشمن مشترک را فراموش می کنند.

علاوه بر این حتی به نظرم یک وحدت و انسجامی بین شیعه و اهل سنت هم ایجاد می شود به این دلیل که اهل سنت نیز محبت خاصی به اهل بیت و امام حسین(ع) دارند و حتی در اربعین هم مشارکت هایی انجام می دهند.

همچنین  در طول مسیر نجف تا کربلا  در راهپیمایی اربعین، آثار معنوی زیادی وجود دارد. اثر دیگری نیز می توان برای این پیاده روی تعریف کرد و آن مشاهده و تربیت ایثار و از خود گذشتگی و برخی دیگر از سجایای اخلاقی است که اسلام بر آن تاکید کرده و برای تکامل فطرت انسان در آیات و روایات فراوانی از آن ها یاد شده است.

برای مثال شما در راهپیمایی اربعین مشاهده می کنید که مردم به راحتی از اموال خود برای خدمت به زائر امام حسین(ع) می گذرند و یا در موکب ها دست و پای زائران را شسته و به آنان می رسند. اینها همه سجایای اخلاقی است که در اربعین نصیب شیعیان می شود.

همانگونه  که اشاره فرمودید  در جامعه شیعی ما گاهی اوقات دیده ایم که در شناخت دشمن مشکل وجود دارد. می توان در سایر موضوعات هم اختلافات و یا مشکلاتی را  مشاهده نمود. چگونه می توان از ظرفیت راهپیمایی اربعین برای بهبود جامعه شیعی  استفاده نمود؟

همانگونه که موکب هایی در این مسیر برای تغذیه جسمانی و یا رسیدگی به مسائل درمانی و بهداشتی زائر می پردازند بایستی علاوه بر اینها موکب هایی شکل بگیرد تا کار فرهنگی انجام دهند. نه اینکه موکب ها جدا از هم باشند بلکه همان موکبی که پشتیبانی تغذیه زائران را انجام می دهند در همان موکب محصولات فرهنگی مانند کتاب و فیلم در آنجا باشد تا زائران هنگام استراحت چند ساعته خود در موکب ها از آنها استفاده کنند و یا مستند هایی ساخته و پخش شود. محتوا ها باید به زبان هنر مانند کتاب ، فیلم، مستند، مجله و ... باشد.

در جامعه ما در حال حاضر با آسیب های هویتی و خانوادگی رو به رو هستیم و این گردهمایی عظیم فرصت بسیار خوبی است که به شیعیان هشدار داده شود که گرفتار آسیب ها و بحران های هویتی و خانوادگی نشوند و بنیان های اخلاقی خانواده را تحکیم ببخشیم.

همچنین بایستی دشمن مشترک جهان اسلام یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی را معرفی کنیم و از تمدن اسلامی یاد کنیم. به هرحال شیعیان سایر کشورها نیز در این رویداد عظیم شرکت می کنند و بایستی با طراحی جزوات به زبان های مختلف ، موضوعاتی همچون علل انحطاط مسلمین و عوامل پیشرفت جوامع اسلامی برای آنان تبیین شود تا بتوانند در کشور خودشان از این مفاهیم و مباحث استفاده کنند.

مهمترین پیام قیام امام حسین(ع) استادگی برابر ظالم بود وشاید یکی از مصادیق ظلم در جهان امروزی رژیم صهیونیستی باشد. به نظر شما این گردهمایی عظیم چقدر می تواند شیعیان را به هدف خود که نابودی ظالم است نزدیک نماید؟

وقتی این اجتماع، هدفمند و همراه با راهبردهای فرهنگی و معرفتی باشد می تواند مسئله ایستادگی برابر ظالم و یزید زمان یعنی اسرائیل خوب تبیین شود. البته شیعیان و مسلمانان جهان عمدتا ضد رژیم صهیونیستی هستند و اگر برخی دولتمردان در یکسری کشورهای اسلامی تسلیم شده اند به خاطر ضعف خودشان بوده است وگرنه رژیم منحوس صهیونیستی میان مسلمانان جهان و علی الخصوص شیعیان هیچ محبوبیتی ندارد لکن همین شیعیان که به شدت علیه این رژیم بغض دارنداطلاعات کافی ندارند که این خون خواران در حال انجام چه جنایاتی است و فقط می بینند که فلسطین اشغال شده است اما به اهداف، استراتژی و راهبردهای پشت پرده آنان توجه نمی کنند آن هم در حالی که بزرگترین مرکز پژوهش شیعه شناسی در تل آویو قرار دارد.

 مردم باید این مسائل را بدانند و تجمع بزرگ اربعین می تواند در این نوع اطلاع رسانی ها موثر باشد مخصوصا اگر به صورت فیلم های مستند این حقایق تهیه شود چرا که اگر به صورت مکتوب باشد امکان دارد که برخی حوصله نکنند تا آن را بخوانند. پس می بایست مستند هایی که رژیم صهیونیستی را معرفی می کند در موکب ها پخش شود و همچنین به صورت سی دی در اختیار زائران قرار گیرد.

در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی موکب هایی مشاهده می شود که با هزینه های گزافی از سوی برخی جریانات شیعی بر پا شده است و با طرح برخی مسائل به وحدت شیعیان صدمه وارد می شود. به نظر شما چه رفتاری باید در این خصوص صورت گیرد؟

در برابر این موکب ها و چنین افرادی به هیچ عنوان نبایست حرکات سلبی همچون پاره کردن عکس مراجع تقلید و یا بی احترامی انجام شود چرا که برای هر دو طرف مضر است. حرکت اربعین باید کاملا وحدت آفرین باشد و سلایق مختلف باید با اتحاد برای اربعین امام حسین(ع) عزاداری کنند. چنانچه تفرقه میان شیعیان صورت گیرد قطعا به این حرکت عظیم آسیب زده می شود و این اتفاق به نفع دشمن است.

نکته بعدی این است که اشخاص تحصیلکرده و صاحبان اندیشه و فکر می توانند با افراد مقابل به صورت دوستانه همراه با علم،منطق، اخلاق و حلم مباحثه کنند.در مباحثات نیز باید از مشترکات آغاز نمود. قطعا این جریان هم از رژیم صهیونیستی بیزاری می جوید.

برخی ها باید توجه کنند که حمله به نظام جمهوری اسلامی باعث می شودد رژیم صهیونیستی از آن نفع ببرد.

همچنین باید توجه داشت که جریانی که از آن با عنوان تشیع انگلیسی نام برده می شود به چند دسته تقسیم می شوند. بعضی از آنان انسان های تند و غیر منطقی هستند و نمی توان با آنان بحث کرد اما دسته ای دیگر اهل استقلال و منطق هستند و می توان با آنان گفت و گو کرد و به نتیجه رسید.

چگونه می توان از ظرفیت های راهپیمایی اربعین در تحقق جامعه مهدوی و زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) استفاده نمود؟

قطعا هر چه شیعیان وحدت و انسجام داشته باشند زمینه های ظهور امام زمان(عج) را بیشتر فراهم می کند و اضطراری برای حضرت حجت(عج) پدید می آید. ما اگر بچه خودمان گم شود دچار اضطرار می شویم اما سوال این است که برای امام زمان نیز چنین حالتی در ما وجود دارد؟!

به نظر بنده یکی از کارکردهای این حرکت عظیم بایست ایجاد «اضطرار الی الحجه» باشد تا اجتماعی زمینه ساز برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) فراهم شود.

همچنین ما در این موضوع دو بحث داریم که نباید خلط مبحث صورت گیرد. یک بخش علائم ظهور است همانند خروج سفیانی، خروج سید خراسانی و سایر علائم که قطعی هستند.

اما در خصوص زمینه سازی ظهور اگر شما هر قدمی برای رشد معرفت دینی جامعه بردارید به همان اندازه جامعه به زمینه سازی برای ظهور نزدیکتر می شود. مهمترین قدم آن هم انجام واجب و ترک محرمات نه تنها برای شخص و حتی جامعه بلکه برای تاریخ می باشد تا زمینه ها برای ظهور حضرت مهدی (عج) فراهم شود.

چگونه می توان در راهپیمایی اربعین حسینی به صورت عملی در  ایجاد «اضطرار الی الحجه» قدم برداشت؟

با تبیین مباحث مهدویت می توان به صورت عملی در این زمینه گام برداشت. امروزه متاسفانه بیشتر در زمینه مباحث احساسی مهدویت کار شده است و در زمینه های معرفتی کمتر سخن گفته شده است و نتیجش این است که عده ای با همان مباحث احساساتی رشد پیدا می کنند و وقتی مشاهده می کنند که هنوز ظهور اتفاق نیفتاده است بعضا ممکن است حتی زدگی هم برای آنها حاصل شود چون آن احساسات مبتنی بر معرفت نیست.

گاهی اوقات هم برخی دچار شبهاتی می شوند مانند اینکه فردی مدعی یمانی می شود و عده ای هم بخاطر همان بعد احساساتی به سوی این فرد گرایش پیدا می کنند در حالی که اگر ما به معرفت در خصوص حضرت حجت(عج)برسیم و بعد از معرفت به تقویت احساسات بپردازیم می توانیم زمینه های ظهور را فراهم نماییم.

این موضوع همانند قیام امام حسین (ع) می باشد. افرادی که فقط بعد احساساتی قیام را درک می کنند، پس از روضه خوانی و سینه زنی و گریه کردن به کار خلاف خود شاید ادامه دهند اما کسانی که نگاه معرفتی به حادثه کربلا دارند و پس از آن، از بعد احساسی هم تحت تاثیر قرار می گیرد  باعث می شود فرد عشقی پایدارتر و واقعی تر به امام حسین(ع) داشته باشد.

راهپیمایی اربعین چقدر می تواند در ایجاد تمدن اسلامی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد، ایفای نقش کند؟

وقتی آسیب ها بیان شود خود به خود راهکارها هم بیان می شود و تاثیر گذار است. ما نهضت و انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته ای و به تعبیر رهبری انقلاب هنوز دولت اسلامی تشکیل نشده است و پس از آن جامعه اسلامی و تمئن اسلامی بایستی شکل گیرد. قطعا باید مراحل این تمدن بایستی بیان شود تا مخاطب بداند چه قدم هایی را در این مسیر بردارد. خیلی از افراد مختلف از این موضوع اطلاعی ندارند و باید آگاهی لازم به افراد داده شود علی الخصوص افرادی که از کشورهای مختلف حضور پیدا می کنند تا بتوانند دانش تمدن سازی را که مورد تاکید امام خمینی و رهبر انقلاب قرار داشت را در کشور خود پیاده سازی کنند.

نقش راهپیمایی اربعین در بهبود عملکرد دولت اسلامی  چه میزان است؟

ابتدا من توصیه ای خطاب به دولتمردان دارم که وقتی مسئله اربعین پیش می آیدبه هر بهانه ای از مردم دریافت وجه نکنند که به نوعی بازی کردن با دستگاه امام حسین (ع) است و عاقبت خوشی ندارد. باید زمینه فراهم شود که مردم با هزینه کمتری به این سفر عزیمت کنند نه اینکه به بهانه هایی همچون بیمه و کذا و کذا از مردم پول بیشتری بگیرند. ما باید کاری کنیم تا افراد بیشتری در این اجتماع عظیم شیعی شرکت کنند نه اینکه در خلاف جهت کار کنیم.

به هرحال یکی از برکات اجتماع عظیم اربعین می تواند این باشد گه یک مردم سالاری در زمینه های مختلف تحقق پیدا نماید به این معنا که هر چه حضور گسترده ی هماهنگ مردم با هم صورت بگیرد مشکلات اجتماعی و اقتصادی بهتر حل می شود همانگونه که مشکلات نظامی به وسیله مردم سالاری حل شد. مردم سالاری دینی که در واقع حاکم سالاری است مردم را به عنوان یک رکنی برای نظام اجتماعی در نظر می گیرد و می تواند باعث حل موضوعات اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی شود.

منبع:روایت امروز
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها