کد خبر: ۴۳۵۱۵۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۱۹ آذر ۱۳۹۶
۳۳ سال پیش در چنین روزی
نیروهای ویژه ایران با دستگیری 4 هواپیماربا و آزادی 7 مسافر باقیمانده در هواپیما به 6 روز اضطراب و دلهره در مهرآباد پایان دادند.

رخدادهای 19 آذر 63

چکیده:

  • طولانی ترین ماجرای هواپیماربایی با عملیات ضربتی نیروهای ویژه ایران پایان یافت.

 

  • نیروهای ویژه ایران با دستگیری 4 هواپیماربا و آزادی 7 مسافر باقیمانده در هواپیما به 6 روز اضطراب و دلهره در مهرآباد پایان دادند.

 

  • مجلس طرح انتقال، بازنشسته و باز خرید کارکنان دولت را رد کرد.

 

  • مرکز حزب بعث در شهر اربیل عراق منهدم شد.

 

  • شیمون پرز: اگر تا دو هفته دیگر مذاکره با لبنان به نتیجه نرسد به اقدامات یک جانبه دست می زنیم.

 

پایان هواپیماربایی در فرودگاه مهرآباد

حوالی ساعت 14 دیروز در فرودگاه مهرآباد به دنبال تهدید جدی هواپیماربایان مبنی بر انفجار هواپیما حالت فوق العاده اعلام شد و کلیه پروازها نیز لغو شد. کلیه هواپیماهای اطراف نیز به نقاط دوردستی منتقل شدند هواپیماربایان اعلام کردند این آخرین اخطار بوده و آماده انفجار هواپیما هستند. ساعت 15 و 20 دقیقه نیز هواپیماربایان در تماس با برج مراقبت وصیت نامه خود را قرائت کرده و تاکید کردند که هواپیما را منفجر خواهند کرد آنها تقاضای برج مراقبت برای پذیرش غذا را نیز رد کردند و به دنبال آن نیز اعلام  کردند کار بمب گذاری هواپیما به پایان رسیده است. اما در نهایت در ساعت 23 و 55 دقیقه پس از چند ساعت اضطراب و دلهره و پس از یک عملیات متهورانه 20 دقیقه ای کماندوهای ایرانی موفق شدند 4 هواپیماربایی را که از 6 روز پیش هواپیمای کویتی را در تهران در گروگان خود داشتند دستگیر و 7 مسافر باقیمانده را نجات دهند در این عملیات که با ورود سریع کماندوها به هواپیما آغاز شد ابتدا دو هواپیماربا در جلو درب ورودی هواپیما با تیراندازی شدید کماندوها خلع سلاح شدند و سپس با ورود نیروهای ویژه به هواپیما دو هواپیماربای دیگر نیز دستگیر شدند. همزمان نیروهای امنیتی بمب های کار گذاشته در هواپیما را خنثی کردند بر اساس این گزارش تلفات این ماجرای 6 روزه تنها دو نفر بوده است که هواپیماربایان آنها را کشته بودند و دو نفر کویتی که هواپیماربایان قبلا گفته بودند کشته شده اند به صورت مجروح از هواپیما به خارج انتقال یافتند. بر اساس این گزارش عملیات در تاریکی شب و با ورود 4 کماندو در لباس مامورین نظافتچی، پزشک و مسئول شارژ به هواپیما آغاز شد. به دنبال پایان هواپیماربایی دولت کویت از جمهوری اسلامی ایران رسما تشکر کرد. پیش از این دولت های آمریکا و انگلیس اعلام کرده بود حمله برای نجات جان گروگان ها امکان پذیر نیست.(1)

 

مجلس طرح انتقال کارکنان دولت را رد کرد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست محمد یزدی نایب رئیس مجلس تشکیل شد. در این جلسه طرح انتقال، بازنشستگی و بازخرید کارکنان دولت مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سید ابوالحسن حائری زاده، عبدالرضا هاشم زائی، عابدی و صدقیانی به عنوان مخالف طرح و علی پناهنده، موسوی دامغانی، علی آقا محمدی و غلامحسین نادی به عنوان موافق طرح صحبت کردند. سپس نماینده دولت و مخبر کمیسیون آمار و امور اداری و استخدامی توضیحاتی در مورد این طرح دادند و آنگاه کلیات طرح به رای گذاشته شد و به تصویب نرسید و رد شد.(2)

 

حمله انقلابیون عراقی به اربیل

به گزارش واحد مرکزی خبر بر اساس گزارش های رسیده گروهی از انقلابیون مسلمان عراقی مرکز حزب بعث در شهر اربیل را مورد حمله قرار دادند که در این حمله انقلابیون مسلمان توانستند علاوه بر به هلاکت رساندن و زخمی کردن تعدادی از مزدوران صدامی ساختمان مرکز حزب بعث را نیز منهدم کنند. همزمان گزارش دیگری نیز حاکیست انقلابیون مسلمان طی یک عملیات موفقیت آمیز دیکر توانستند در شهرک دهوک هشت تن از مزدوران رژیم بعثی صهیونیستی را به هلاکت رسانده و تعدادی دیگر را زخمی کردند. بر اساس این گزارش یکی از افسران سازمان اطلاعات و امنیت رژیم بعثی نیز به نام عباس خضیر در حمله انقلابیون در شهر بصره به هلاکت رسید.(3)

 

تهدید اسرائیل به انجام عملیات بر ضد لبنان

در حالی که قرار است لبنان و اسرائیل امروز نهمین دور مذاکرات نظامی خود را در نقوره لبنان بر سر خروج نیروهای اسرائیل از جنوب لبنان آغاز کنند روز گذشته شیمون پرز نخست وزیر رژیم اسرائیل اعلام کرد در صورتی که در طول دو هفته آینده پیشرفتی در مذاکرات بوجود نیاید تل آویو از ادامه شرکت در آن خودداری خواهد کرد و دست به اقدامات یک جانبه خواهد زد.

بر اساس گزارش رادیو اسرائیل پرز دیروز به ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه آمریکا که به سرزمین های اشغالی سفر کرده است اخطار کرد در صورتی که سوریه و لبنان در طول دو هفته آینده با تقاضاهای امنیتی این رژیم موافقت نکنند. دولت صهیونیستی خود را در انجام هر اقدام یک جانبه ای در این زمینه آزاد احساس خواهد کرد. بر اساس این گزارش مورفی تهدید پرز را در روزهای آینده به رهبران سوریه و لبنان منتقل خواهد کرد. همزمان سازمان ملل و دولت لبنان از رژیم اسرائیل خواسته اند با توجه به در پیش بودن تعطیلات سال نوی مسیحی با تعویق مذاکرات موافقت کند.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 19 آذر 63، ص 3
2. کیهان، 19 آذر 63، ص 2
3. اطلاعات، 19 آذر 63، ص 16
4. کیهان، 19 آذر 63، ص 24

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها