أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۳۵۳۸۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۲۴ آذر ۱۳۹۶
فرار با آنها عجین است؛ همین که پایشان را داخل سلول می‌گذارند به فکر فرار می‌افتند. فیلم‌های رهایی از شائوشنگ، فرار از آلکاتراز، فرار از زندان و... را هم از روی فرارهای زندانیانی ساخته‌اند که توانسته‌اند از زندان‌هایی با امنیت بالا فرار کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام جم، این نقشه‌ها در ذهن متهمان ایرانی نیز نقش می‌بندد و آنها هم سناریوهایی برای فرار از زندان اجرا کردند، سناریوهایی که گرچه اجرا شد، اما زندانیان فراری خیلی زود به دام افتادند.

2 سال تلاش برای حفر تونل

شاید بتوان گفت علی اشرف اولین متهمی بود که ایده حفر تونل برای فرار را در ایران اجرا کرد و همراه دو همدستش توانست بعد از دو سال با حفر تونل 18 متری از زندان فرار کند.

او که به اتهام چند فقره سرقت مسلحانه تحت پیگرد قرار داشت 20 اردیبهشت 82 سوار بر خودروی پراید بازداشت و بعد از چند جلسه محاکمه به اعدام محکوم شد، اما توانست با گرفتن تخفیف در مجازات، حکمش را به 30 سال زندان تقلیل دهد.

علی اشرف که در زندان به فکر فرار افتاده بود برای این کار با قاتل و مجرمی دیگر همدست شد. این سه نفر طی دو سال با قاشق در زندان تونلی حفر کردند و رژیم سختی گرفتند تا بشدت لاغر شوند.

این مجرمان سپس خرداد 84 در حالی که لباس‌های یکسره‌ای از پلاستیک برای خود دوخته بودند آنها را به تن کردند و وارد کانالی شدند که یک سر آن خارج از زندان بود و 20 دقیقه بعد آن طرف بودندو سه دوست همان جا نزدیک زندان از هم جدا شدند و هر کس از راهی جداگانه به فرار ادامه داد.

دو متهم این پرونده در همان روزهای اول بازداشت شدند، اما علی اشرف بعد از آزادی شروع به تهدید شکات پرونده اش کرد.

سارق مسلح بعد از فرار به تهران آمد و دوباره دزدی‌هایش را شروع کرد. او با هویتی جعلی زندگی می‌کرد و شده بود آسفالت‌کار شهرداری، اما هنگام کار در یک پروژه با مردی افغان درگیر شد و آن مرد که علی اشرف را در زندان دیده بود و بخوبی می‌شناخت از سر کینه‌جویی پلیس را خبر کرد و این طور شد که فرار زندانی مخوف سه ماه بیشتر طول نکشید. علی اشرف بعد از آن به 20 فقره سرقت اعتراف کرد و بار دیگر به زندان برگشت.

انفجار دیوار برای فرار

اما بریدن میله و حفر تونل تنها راه فرار برای تبهکاران از زندان نیست. سه مرد تبهکار برای فرارشان نقشه انفجار دیوار را اجرا کردند.

این انفجار زمانی اتفاق افتاد که زندانیان زندان مرکزی ایلام در حال هواخوری در محوطه زندان بودند، اما ناگهان به دنبال انفجاری قوی بخشی از دیوار ساختمان ملاقات فروریخت.

در این حادثه 19 نفر مجروح شدند و سه زندانی که جرم‌شان قتل عمد و نفقه بود، با سوء‌استفاده از موقعیت از زندان گریختند.

بررسی‌ها نشان می‌داد انفجار دیوار از سوی سرنشینان خودروهای سمند و پراید و با شلیک گلوله «آر پی جی» به دیوار زندان رخ داده است. با این وجود مدتی بعد سه فراری دستگیر شدند و یکی از آنها که اتهامش قتل عمد بود دوسال بعد به دار مجازات آویخته شد.

فرار 3 قاتل

فروردین 89 نیز فرار دیگری از زندان صورت گرفت، این‌بار سه متهم به قتل که خود را در چند قدمی چوبه دار می‌دیدند تصمیم گرفتند از زندان فرار کنند.

شگرد آنها برای فرار بیشتر شبیه فیلم‌های هالیوودی بود، سه مرد تبهکار با بریدن میله‌های قسمتی از زندان وارد محوطه شده و با سوءاستفاده از بارندگی و مه آلود بودن هوا توانستند خود را به خارج از زندان رسانده و پا به فرار بگذارند.

بعد از فرار، کارآگاهان پلیس خیلی زود دو نفر از آنها را بازداشت کردند و سومین متهم که از دستگیری همدستانش باخبر شده بود در شیراز خود را تسلیم پلیس کرد.

تونلی برای فرار

اما علی اشرف و دو همدستش تنها کسانی نبودند که با حفر تونل راهی برای فرار یافتند، بلکه هفت تبهکار زندان اصفهان نیز هشت سال بعد و درست در تیر ماه 90 نقشه فرارشان از زندان دستگرد را اجرا کردند.

متهمان برای اجرای نقشه‌شان یک تونل 32 متری در زندان حفر کردند. هفت متهم این پرونده از تونل حفاری شده خارج شدند، اما چاقی هفتمین زندانی کار دستش داد و هنگام فرار در تونل گیر کرد. شش مردی که موفق به فرار شدند، پنج سارق و یک متهم به قتل بودند.

زندانیان برای این که بتوانند نقشه‌شان را تا آخر پیش ببرند از قبل با افرادی در خارج از زندان هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودند.

آنها به محض بیرون آمدن از تونل با تنها سربازی که در محوطه حضور داشت درگیر شدند و با تهدید وی توانستند خود را به خیابان برسانند.

شش مرد فراری سپس به کوچه‌ای که پشت زندان قرار داشت رفتند و با دو خودرو فرار کردند. مردان تبهکار داخل خودروها لباس‌هایشان را عوض کردند، اما این پایان ماجرای مردان تبهکار نبود چراکه آنها در عملیاتی جداگانه به دام افتادند.

فرار از بازداشتگاه

متهمان این پرونده اجازه ندادند پایشان به زندان باز شود تا آنجا نقشه فرارشان را طراحی و اجرا کنند. این شش دزد جوان در بازداشتگاه پلیس پایتخت با نقشه‌ای حرفه‌ای فرار کردند، اما کمتر از یک ماه بازداشت شدند.

مردان تبهکار با دیدن هواکش داخل بازداشتگاه فکر فرار به سرشان زد. آنها از طریق هواکش خود را به بیرون بازداشتگاه رسانده و جلوی خودرویی را گرفته و با تهدید سوار خودرو شدند. با گزارش این خبر به پلیس، تحقیقات برای دستگیری متهمان فراری آغاز شد و متهمان فراری در کمتر از یک ماه دستگیر شدند.

دستگیری 8 ساعت پس از فرار

رکورد دستگیری متهمان فراری از زندان را شاید بتوان به زندان لاهیجان داد، این فرار عجیب زمانی بین ساعت 3 بامداد تا 8 صبح اتفاق افتاد و در جریان آن پنج زندانی که به جرم سرقت به عنف، قتل عمد، نگهداری مواد‌مخدر شیشه، سرقت و سرقت موتورسیکلت در زندان به سر می‌بردند، موفق به فرار شدند.

وقتی زندانبانان برای آمار گرفتن وارد بند شدند، فهمیدند پنج نفر با شکستن حفاظ نورگیر خود را به محوطه بیرونی زندان رسانده و موفق به فرار شده‌اند. با اعلام این خبر، پنج متهم فراری در عملیات‌ جداگانه در مدت 8 ساعت دستگیر شدند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها