أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۳۵۳۹۸
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۲۵ آذر ۱۳۹۶
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتشار مستنداتی به ادعاهای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پاسخ داد.
به گزارش پایگاه 598، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتشار مستنداتی به ادعاهای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پاسخ داد. 
 
در این سند که روز جمعه به زبان انگلیسی روی وب‌سایت نمایندگی ایران قرار گرفته و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان آن را توئیت کرد، تهران ادله‌های خود درباره کذب بودن ادعاهای نیکی هیلی را مطرح کرده است. 

برای این  سند، نام «تکذیب شواهد وارونه: مطالعه موردی یمن» انتخاب شده و در بخش ابتدایی آن نوشته شده است: «در عصر شواهد وارونه، برخی حقایق آزاردهنده درباره جنگ یمن ارائه می‌شوند.»
در این گزارش، مهم‌ترین محورهای این سند آورده شده‌اند.  

 آمار و ارقام
عربستان سعودی و امارات متحده عربی از مارس ۲۰۱۵ یک فاجعه بشری در مقیاس عظیم را در فقیرترین کشور عربی رقم زده‌اند. ظرف بیش از دو سال حملات هوایی سنگین و درگیری در یمن که باعث تخریب مدارس، بیمارستان‌ها، کارخانجات و سایر هدف‌های شهری شده، بیش از ۱۰ هزار نفر در یمن کشته‌اند. این حملات مصداق جرائم جنگی هستند

دست‌کم ۳۱۵۸ مورد از حملات هوایی ائتلاف عربستان در دو سال گذشته به اماکن غیرنظامی اصابت کرده‌اند.

 عربستان سعودی با تحمیل محاصره دریایی باعث ایجاد قحطی انسان‌ساخته‌ای شده که ۱۷ میلیون یمنی را در آستانه فاجعه قرار داده است. 
 شیوع بدترین وبای ثبت‌شده در تاریخ، زندگی بیش از یک میلیون نفر از مردم یمن اثرگذاشته است. سازمان‌های بین‌المللی هم‌اکنون درباره وقوع دیفتری هشدار می‌دهند. 

 همدستی آمریکا در جنایت
بر پایه گزارش فارس، سال گذشته، عربستان سعودی، دومین خریدار بزرگ سلاح بود و واردات خود، که عمدتاً از آمریکا بود را به میزان ۲۱۲ درصد افزایش داد. 
 ترامپ در سفر خود به ریاض در ماه می، یک قرارداد تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان سعودی امضا کرد. 

 همین ماه گذشته، گزارش شد که شرکت‌های رییتون و بوئینگ قصد فروش هزاران مهمات نقطه‌زن به ارزش ۷ میلیارد دلار به عنوان بخشی از این توافق عظیم به عربستان دارند.  

 سلاح‌های غربی که از هواپیماهای غربی پرتاب می‌شوند، عمدتاً «مهمات تهاجم مستقیم مشترک» و موشک‌های «پیووی» هستند. اما طبق گزارش موسسه تحقیقات صلح استکهلم، در حملات هوایی ریاض علیه یمن از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی هم استفاده شده است. این بمب‌ها طبق مفاد معاهده‌ای که به امضای ۱۱۹ کشور رسیده، ممنوع هستند. 

 عربستان، صرفنظر از تأمین تسلیحاتی توسط آمریکا برای هدایت جنگ در یمن هم به دولت ترامپ وابسته است. دولت آمریکا با فراهم آوردن اطلاعات مربوط به مواضع یمن، حمایت‌های لوجستیکی و سوخت‌رسانی‌های روزانه به جنگنده‌های ائتلاف عربستان، مستقیماً از عملیات هوایی ائتلاف عربستان حمایت کرده است. 

 همگرایی ترامپ و اوباما
  ایالات متحده از نحستین روز آغاز حمله به یمن، از عربستان سعودی حمایت کرد. از جمله اقدامات دولت وقت آمریکا می‌توان به سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف اشاره کرد. 

 دولت رئیس‌جمهور اوباما سال ۲۰۱۵ فرایند فروش بیش از ۸۰۰۰ بمب هدایت لیزری به نیروی هوایی عربستان سعودی را آغاز کرد. 
 دولت اوباما در مجموع ۴۲ قرارداد تسلیحاتی با عربستان سعودی به ارزش ۱۱۵ میلیارد دلار امضا کرد.  این رقم، بالاترین رقم فروش سلاح توسط یک دولت در تاریخ روابط آمریکا و عربستان به شمار می‌رود. 

 در حالی که محاصره دریایی یمن ۱۷ میلیون یمنی را در آستانه قحطی قرار داده دولت آمریکا در اکتبر ۲۰۱۵ توافقی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای فروش کشتی‌های جنگنده چندمنظوره به عربستان سعودی منعقد کرد. پنتاگون هدف از فروش این کشتی‌ها را حمایت از اهداف راهبردی آمریکا اعلام کرد. 

 بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی
 موشک‌های «پیووی۴» شرکت آمریکایی ریتیون از جمله تسلیحاتی هستند که شواهد استفاده از آنها برای حمله به مغازه‌ها و سایر اماکن شهری یمن دیده می‌شود.
 
عکس: موشک‌های پیووی ۴. شرکت ریتیون در سال ۲۰۱۱، قراردادی به ارزش ۴۷۵ میلیون دلار برای تحویل این سامانه‌های موشکی به عربستان امضا کرد.

راکت‌های مرگبار با نام‌های شومی مانند « Brimstone» و «Storm Shadow» (سایه طوفان) و همچنین بمب‌های PGM۵۰۰ و موشک‌های ALARM نیز به عربستان سعودی فروخته شده‌اند.


عکس: شرکت MBDA حدود ۱۰۰۰ موشک Brimstone به عربستان سعودی فروخته است.

عکس: بمب خوشه‌ای CBU ۵۸ A/B آمریکا. این سلاح ممنوعه در یمن به کار گرفته شده است.

عکس: بقایای بمب‌های خوشه‌ای آمریکا که توسط نیروهای تحت رهبری عربستان در یمن پرتاب شده‌اند. 
 
موشک‌های بالستیک یمن از کجا آمدند؟
 موشک‌های بالستیک در یمن، سلاح‌های تازه‌ای نیستند. یمن جنوبی و شمالی هر دو از دهه ۱۹۷۰ اقدام به وارد کردن این نوع سلاح‌ها، عمدتاً از شوروی سابق کردند. در واقع، در جریان جنگ داخلی یمن در سال ۱۹۹۴ چندین نوع موشک اسکاد به کار گرفته شد.

  دیکتاتور مخلوع، علی‌عبدالله صالح با خریداری موشک‌های اسکاد کره شمالی، زرادخانه نسبتاً عظیم خود از موشک‌های بالستیک را غنی‌تر کرد.
 این موشک‌های توسط نیروهای اسپانیایی در دسامبر ۲۰۰۲ ضبط شده و تحویل نیروی دریایی آمریکا شدند.

 در نهایت، صالح، به این دلیل که متحد ثابت‌قدم آمریکا و عربستان بود قوانین مربوط به توقیف این موشک‌ها را دور زد و دولت جورج دبلیو بوش، به وی اجازه داد موشک‌های کره شمالی را نگاه دارد.

 بنابراین، در زمان آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵، این کشور حدود ۳۰۰ موشک اسکاد در اختیار داشت. برخی از این موشک‌ها که ظاهراً مهندسان یمنی‌ در آنها تغییراتی اعمال کرده‌اند در طول دو سال گذشته به تلافی حملات بی‌شمار عربستان سعودی به سمت این کشور شلیک شده‌اند. 
 دستگاه اطلاعات کره جنوبی در جولای ۲۰۱۵ گزارش داد که موشک‌های اسکاد شلیک‌شده به سمت عربستان سعودی همان موشک‌های کره شمالی هستند که با چراغ سبز آمریکا و عربستان سعودی در سال ۲۰۰۲ تحویل یمن شدند.

 هیئت کارشناسان سازمان ملل که مأمور تحقیق درباره ادعاهای عربستان و آمریکا هستند، نه شواهدی در تأیید انتقال سلاح از ایران به سمت یمن یافته‌اند و نه ادله‌ای درباره کمک‌های خارجی برای استفاده از آن سلاح‌ها ارائه کرده‌اند.

 بر عکس، این هیئت تأیید کرده که صرفاً کارشناسان یمنی موشک‌های مورد نظر را شلیک کرده‌اند و هیچ یک از قطعات موشک مورد نظر از طریق دریای سرخ به داخل این کشور قاچاق نشده است- که این مستقیماً با منطق عربستان برای محاصره یمن در تناقض است.
 نکته جالب آنکه هیئت تحقیق سازمان ملل در لاشه‌های موشک‌های مورد نظر هم قطعات ایرانی و هم قطعات آمریکایی پیدا کرده است. بنابراین، طبق منطق عربستان سعودی و دولت ترامپ، ایران و آمریکا هر دو به توسعه برنامه موشکی یمن کمک کرده‌اند!

 نه مقام‌های آمریکایی و نه سعودی‌ها هیچ اطلاعاتی درباره زمان تحویل سلاح‌های مفروض ارائه نکرده‌اند. در واقع دولت ترامپ نشان داده که نمی‌داند انتقال ادعایی سلاح‌های ایرانی چه زمانی انجام شده است.

 مقام‌های آمریکایی، به علاوه، ظاهراً درباره زمان و مکان استفاده از این سلاح‌های فرضی هم اطلاعی ندارند.

نتیجه‌گیری
 یمنی‌ها می‌توانند موشک‌هایی را شلیک کنند که در یمن مونتاژ شده‌اند.

هیچ قطعه موشکی از طریق بنادر تحت محاصره وارد یمن نشده است.

 کارشناسان سازمان ملل در لاشه‌های موشک‌های یمنی هم قطعات ایرانی و هم قطعات آمریکایی پیدا کرده‌اند.
 نه عربستان و نه آمریکا هیچگونه اطلاعاتی درباره تاریخ تحویل سلاح‌های ادعایی ایران و زمان و مکان استفاده از برخی از آنها ارائه نکرده‌اند.

دروغ‌های آمریکایی-سعودی
 بنابراین، هیچ یک از مواردی که توسط دولت ترامپ و متحدان منطقه‌ای آن مطرح می‌شوند، مبنایی در واقعیت ندارند، بلکه شواهد یا حقایق وارونه هستند.

 دنیا این نمابش را قبلاً دیده است و مشاهده مجدد آن برایش سرگرم‌کننده نیست.

طرح پیشنهادی ایران
 از زمان آغاز جنگ در یمن، ایران روشی معقول و عملی برای رسیدگی به این بحران درناک و غیرضروری ارائه کرده است و زمان آن رسیده که بدانیم هیچ راه حل نظامی برای یمن وجود ندارد.

 طرح ایران خواستار برقراری فوری آتش‌بس، کمک‌رسانی‌های بشردوستانه و تسهیل گفت‌وگوهای یمنی-یمنی با هدف تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی است.

 بنابراین، در حال حاضر ایران امیدوار است که کنشگران مسئول در خارج از خاورمیانه از متحدانشان در منطقه بخواهند پیشنهاد این کشور برای برگزاری همایش گفت‌وگوهای منطقه‌ای را جدی بگیرند.
 این نویدبخش آغازی خوب است و ایران بار دیگر از تمامی همسایگانش می‌خواهد در آن مشارکت کنند. هیچ‌کس نباید تداوم این رنج را بخواهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
نعمت
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶
۰
۰
مرگ بر امریکا. خدایا تمام مظلومان دنیا را یاری کن. مرگ بر آل سعود وحشی.
پاسخ
اسفندیار رفیعی کشتلی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶
۰
۰
تلاش مذبوحانه امریکا برای تحمیل خواست خود از طریق کارگزاران ایرانی اش است تا به این وسیله به ملت بقبولانه نباید به شیعیان یمن کمک کنه این توییت ... نیز دستور سیا ست تا منویات امریکا اجرا بشه در صورتی که خواسته ملت کمک به مردم یمن است
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها