کد خبر: ۴۳۵۵۰۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۰     ۲۸ آذر ۱۳۹۶
رئيس مجلس:
رئيس مجلس گفت: رونق ايجاد نشده همچنان دچار رکود اقتصادي هستيم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل ازمهر، علي لاريجاني در ششمين همايش ملي نقش پژوهش در قانونگذاري اظهار داشت: ترديدي نيست که يک قانونگذاري خوب بايد متکي به پژوهش باشد تا راه حل هاي درستي در اين مسير ارائه کند.

وي افزود: امروز در زماني هستيم که شرايط کشور اقتضائات جديدي دارد و نگاه به قانونگذاري بايد از نوع متعارف آن تغيير کند.رئيس مجلس با اشاره به شرايط منطقه اي و بين المللي عنوان کرد: در حال حاضر ما در وضعيتي قرار داريم که بايد شرايط منطقه اي و بين المللي را در محاسباتمان در نظر بگيريم که رفتار آمريکا و برخي کشورهاي منطقه اي به نوعي است که دنبال ضربه زدن به منافع ملي ما هستند و هر ازگاهي در مجلس ملي شان و با تمهيدات بين المللي، مشکلاتي را براي ملت ايران ايجاد مي کنند که اين مشکلات گاهي سياسي، گاهي اقدامات ايذائي منطقه اي و گاهي هم مشکلات اقتصادي است.

لاريجاني با اشاره به وضعيت اقتصاد دروني کشورمان عنوان کرد: ما امروز چالش هاي متعددي در اين حوزه داريم که برخي از اين چالش ها مزمن و مربوط به چندين دوره است؛ اين چالش ها طوري به هم تنيده هستند که حل تک موردي آنها حلال مشکلات نيست.وي افزود: يکي از مشکلات عمده کشور در اين حوزه مسئله بودجه است. تمام منابع و درآمدهايي که کشور از طريق نفت يا ماليات و روش هاي ديگر تهيه مي کند، به زور به ۳۰۰ هزار ميليارد تومان مي رسد، بودجه جاري کشور هم همين قدر است؛ بنابراين بيش از اين نمي توانيم به هزينه ها اختصاص دهيم.

رئيس مجلس گفت: براي بودجه عمراني پيش از اين، از حساب ذخيره ارزي برداشت مي کرديم؛ پس از اينکه اين حساب تعيين تکليف شد؛ صندوق توسعه ملي ايجاد شد و دولت از طريق فروش شرکت ها طبق اصل ۴۴ قانون اساسي کسري بودجه خود را تامين کرد، اين شرکت ها نيز رو به اتمام هستند.

لاريجاني ادامه داد: دولت اين بار براي جبران کسري بودجه خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرده است که اين امر موجب افزايش بدهي هاي دولت است. اداره کشور با اين بودجه جاري امکان پذير نيست. بخش اجرايي کشور فربه شده است؛ دولت در آموزش و پرورش بايد يک ميليون نفر را اداره کند؛ از سوي ديگر وزارت علوم بايد اداره شود و نيروهاي مسلح هم در جايگاه خود قرار دارد.وي با اشاره به انتقادات بازنشستگان از وضعيت درآمدي و حقوقي شان اظهار داشت: حتما شنيده ايد که بازنشستگان مرتبا اظهار مي کنند درآمد ما کافي نيست، صندوق هاي بازنشستگي نيز توانايي و استعداد افزايش حقوق را ندارد؛ بنابراين بايد از بودجه جاري تامين شود. اين روند همچنان رو به سقوط است.

رئيس مجلس تاکيد کرد: محيط زيست، گرد و غبار و آلودگي هوا هم نيازمند سرمايه گذاري سنگين است.لاريجاني همچنين با اشاره به بدعهدي هاي آمريکا گفت: مرکز پژوهش ها در حوزه سياست خارجي با توجه به رفتاري که آمريکايي ها دارند، بايد اين رفتار را مورد آناليز قرار دهد و برداشت جديدي را در اين خصوص به مجلس ارائه کند. اين رفتارها تاثيرات مهمي در اقتصاد و سياست داخلي و خارجي کشور دارد.

وي تشريح کرد: ارزيابي ما اين نيست که مسائل تروريستي و رفتارهاي آمريکا در کوتاه مدت اصلاح خواهد شد؛ بنابراين بايد برنامه اي ميان مدت براي برخورد با اين رفتارها تنظيم شود.رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در حوزه مسائل اقتصادي اگر بخواهيم مسئوليت شناسانه به مسائل کشور نگاه کنيم، بايد در راستاي حل مشکلات کشور اقدام شود. اگر مشکلات کشور به صورت منظمي از نظر اقتصادي مورد بررسي قرار گيرد حدود ۳۰ چالش بزرگ اقتصادي در کشور وجود دارد که بايد با همين منابع موجود بتوانيم چالش ها را حل کنيم.

لاريجاني تأکيد کرد: هنوز در ابتداي کار هستيم و اين چالش‌ها بايد مورد بررسي قرار گرفته و از بنيه علمي مراکز مختلف در اين زمينه استفاده شود.وي با اشاره به قانون برنامه پنج ساله افزود: اين قانون تکاليفي را براي بخش‌هاي مختلف ايجاد کرده، در زمان بودجه‌ريزي بايد اين قانون محقق شود؛ حتي اگر دولت در اين زمينه تعللي داشت، بايد کمبودهاي آن از سوي مرکز پژوهش‌ها جبران شود. به طور مثال، در اين قانون تکليف شده که بايد ۱۵ درصد از استخدامي‌ها در کشور کاهش يابد، اما در لايحه بودجه سال ۹۷ چيزي در اين باره نمي‌بينيم؛ در حالي که بايد راهکار کاهش اين ۱۵ درصد هر سال در لايحه بودجه تعيين شده تا آرام‌آرام جلو ببريم؛ و الا در پايان برنامه پنج ساله مواجه خواهيم بود با اينکه پيشرفت قانون برنامه فقط ۱۵ يا ۲۰ درصد است.

لاريجاني گفت: بارها به مسئولين گفته‌ام که امور کشور را شفاف به مردم بگوييم، منابع ضيق است و بايد درست مصرف شود؛ اما روال فعلي، شرايط کشور را بهبود نمي‌دهد.رئيس دستگاه قانونگذاري عنوان کرد: اينکه براي کمبود منابع، از اوراق استفاده کنيم، شايد براي يک سال پاسخگو باشد، اما استمرار آن يک دولت فرومانده برجاي خواهد گذاشت؛ پس بايد اصلاح مسير صورت گيرد.لاريجاني با بيان اينکه مرکز پژوهش‌هاي مجلس همواره جزواتي را در تحليل مشکلات کشور ارائه مي‌دهد که در اين جزوات، پيشنهاداتي هم وجود دارد که خوب و مفيد است، گفت: بايد ساختاري ايجاد شود تا اين پيشنهادات محقق شود؛ مرکز پژوهش‌ها بايد ما را به تصميم برساند؛ اين گام آخر بسيار مهم است که پتانسيل‌هاي آن نيز در مرکز پژوهش‌ها وجود دارد.

وي با اشاره به چالش‌هاي مختلف فرهنگي، سياسي و اقتصادي در کشور گفت: در سال‌هايي که گذشت، مشخص شد که وضعيت موجود، حاصلِ چيست؛ ظرفيت کشور از نظر نيروي انساني و منابع، خوب است و اگر از اين منابع درست استفاده شود، شرايط کشور تغيير مي‌کند.لاريجاني با بيان اينکه ما همچنان دچار رکود در اقتصاد هستيم، گفت: رونق اقتصادي ايجاد نشده است، بايد کمک کنيم بخش توليد، رونق پيدا کند. ممکن است فشارهاي درآمدي از نظر ماليات، متناسب باشد و بعد تغيير کند، اما رونق ايجاد کردن در کنار اين فشارها، ايجاب مي‌کند که مسائل توليدکنندگان به درستي درک شود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: توصيه مي‌کنم با بخش خصوصي و اتاق بازرگاني در حوزه بانک و ماليات در تعامل باشيد و آنها را درک کنيد، تا صادرات و توليد درست نشود، شرايط براي کسب درآمد مهيا نخواهد شد.

وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران اهداف مهمي دارد، افزود: در مسير حرکت ۴۰ ساله گام‌هاي خوبي برداشته شده است، منابع ما در زمينه روستاها و مسائل زيربنايي روستايي به خوبي مصرف شده است، اما اقتصاد کشور بايد زاينده و بالنده باشد؛ اينکه منابعي را از نفت بگيريم و خرج کنيم، اقتصاد زاينده به وجود نخواهد آمد؛ ما بايد نقص خودمان را بفهميم و به آن توجه کنيم.لاريجاني خاطرنشان کرد: فکر مي‌کنم بخش توليد همچنان دچار مشکل است و اگر بخواهيم مشکلات حل شود؛ بايد قانونگذاري به اين بخش کمک کند، هنوز در بودجه‌ريزي گرفتار رتق و فتق امور هستيم؛ کار ساده‌اي نيست اما بايد شروع کنيم و برنامه‌ روشني داشته باشيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها