کد خبر: ۴۳۵۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
دکتر حسین نجابت در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
این انتخابات یک معجزه بود و یکی از شگفتی های سال های اخیر محسوب می شد،چرا که تمامی کارشناسان داخلی و خارجی تحلیل شان بر این اصل استوار بود که حضور مردم در کل کشور 56 در صد و حضور مردم در تهران 30 در صد خواهد بود اما شاهد بودیم که حضور مردم در سراسر کشور 65 درصد و در تهران 48 درصد مردم در پای صندوق های رای حضور پیدا کردند و این انتخابات و حضور مردم در پای صندوق های رای ، بسیار هوشمندانه ،معنا دار و خارق العاده بود.
سرویس خانه ملت پایگاه 598 - رضا حیدری/ انتخابت مجلس نهم شورای اسلامی یکی از صحنه های پر شور امت اسلامی بود که بسیاری از تحلیل های کارشناسان مسائل سیاسی را با چالش روبه رو ساخت. انتخابات مجلس نهم از حیث مشارکت یک رکورد محسوب می شد و حضور مردم تهران بیش از حضور  در انتخابات مجلس ششم بود، در این باره و همچنین حضور اصلاح طلبان در این انتخابات، به گفت و گو با دکتر حسین نجابت نشسته ایم که حاصل این گفت و گو در ادامه می آید:

انتخابات مجلس چطور بود؟و ارزیابی شما درباره حضور مردم چیست؟

این انتخابات یک معجزه بود و یکی از شگفتی های سال های اخیر محسوب می شد،چرا که تمامی کارشناسان داخلی و خارجی تحلیل شان بر این اصل استوار بود که حضور مردم در کل کشور 56 در صد و حضور مردم در تهران 30 در صد خواهد بود اما شاهد بودیم که حضور مردم در سراسر کشور 65 درصد و در تهران 48 درصد مردم در پای صندوق های رای حضور پیدا کردند و این انتخابات و حضور مردم در پای صندوق های رای ، بسیار هوشمندانه ،معنا دار و خارق العاده بود.

یکی از تحلیل های عمده کارشناسان مسائل سیاسی در خصوص اصلاح طلبان و بحث حضور و عدم حضور آنان بود؛ این بحث به وجود آمده بود که با تحریم انتخابات از سوی این طیف شاهد کاهش مشارکت مردم در صحنه رقابت مجلس شورای اسلامی باشیم؛ اما آمارهای رسمی نشان می دهد که در استان تهران رغبت مردم به حضور در پای صندوق های رای بیش از حضور در رای گیری مجلس ششم بوده و مردم تهران در یک رکورد جدید را ثبت کرده اند،این عدم حمایت از طیف اصلاح طلب نشان از چیست؟

اصلاح طلبان منهای افراد رادیکال و تندرو، دچار یک تحلیل اشتباه و فاحش در خصوص فتنه 88 شدند و آن موضوع این بود که مواضع آنان نسبت به دشمنان اصلی انقلاب اسلامی دارای هیچ موضع بندی نبود و حتی شاهد بودیم که مواضع این افراد با جریان ضد انقلاب یکسان و هماهنگ بود.

این خطای استراتژیک موجب شد تا مردم از آنان دوری کنند و در واقع اندیشه اصلاح طلبی که عمق آن سکولاریزم است به پایان خود رسیده و اصلاح طلبان داخل اگر دیدگاه های خود را بر اساس دیدگاه های ولایت فقیه هماهنگ نسازند ادامه راه برای این افراد ممکن نخواهد بود  و حواشی این جریان نیز به نظر  بنده به پایان خود رسیده است چرا که شاهد بودیم مردم در این انتخابات مواضع خود را با این افراد کاملاً مشخص کردند.

ما شاهد رای دادن آقای خاتمی به عنوان یکی از افراد اصلی اتاق فتنه بودیم،خود ایشان اعلام کردند که به جمهوری اسلامی رای دادند؛این حرکت آقای خاتمی را چطور ارزیابی می کنید؟

آن چیزی که اهمیت دارد تفکر و نحله است.اصلاح طلبان مانند اصولگریان یک طیف هستند،اصولگرایان در شعار، خود را حامی ولایت فقیه می دانند و در عمل نیز سعی می کنند خود را با گفتمان مقام معظم رهبری هماهنگ سازند،چنین محوری در میان اصلاح طلبان وجود ندارد و این موضوع یکی از نارسایی های تئوریک بین این طیف سیاسی است هم چنین در خصوص تبعیت از رهبری نیز دارای موضع گیری های مختلفی هستند.

در بین اصلاح طلبان آقای خاتمی تلاش دارند تا اصلاح طلبی پا برجا بماند و این امر نیازمند این هست تا بتواند که طرفداران خود را اغنا کند و شاهد هستم که اغنا از سوی طیف حامی اصلاح طلبان صورت نگرفته و این موجب گردیده دو دستگی بین این جریان بیشتر شود،این سلسله عوامل که اشاره شد در تصمیم گیری آقای خاتمی در خصوص حضور در انتخابات تاثیر گذار بوده است.به هر صورت آقای خاتمی تلاش می کند تا از ساختار سیاسی کشور حذف نشود.

طبق آمارهای موجود بیش از صد تن از افراد مجلس هشتم در مجلس آتی حضور نخواهند داشت.این عدم رای به مجلسی که داعیه اصول گرایی داشت را ناشی از چه چیزی می دانید؟

به طور متوسط و در سابقه های تاریخی دو سوم مجالس گذشته در مجالس بعدی حضور نداشته اند و یا طیف گسترده ای امکان راهیابی به مجالس بعدی را به دست نیاوردند.

به نظر بنده یک سری انتظارات اشتباه در خصوص نمایندگان در میان عامه مردم وجود دارد،متاسفانه برخی از کاندیدها  قبل از انتخابات یک سری قول های را می دهند و امکان تحقق آنها نیست و بعد شاهد هستیم که در دوره های آتی مجلس رای اعتماد از مردم نمی گیرند و تنها بخشی از مردم هستند که از نماینده می خواهند و می پرسند که خوب نظارت کند و خوب قانون گذاری داشته باشد و آیا خوب نظارت و قانون گذاری کرده است یا خیر.

چون در حال حاضر ساز و کار انتخابات این است که یک سری از کاندیدهای قول های را می دهند و بعد تحقق آنها امکان پذیر نیست، شاهد رای نیاوردن های گسترده ای هستیم.اگر این نگاه در نمایندگی اصلاح شود شاهد ثبات بیشتری در نمایندگی خواهیم بود،البته موارد دیگری نیز تاثیر گذار هستند که خیلی مورد تامل نیستند و بیشترین دلیل را بنده این مورد می دانم.به هر صورت مجلس هشتم اصولگرا بود و مجلس آتی نیز اصولگرا خواهد بود.

در انتخابات مجلس نهم شاهد حذف بزرگان نیز بودیم،دلیل این امر از نظر جناب عالی چه بود؟

این یک شگفتی بود،آقایان ناطق نوری،مفتح و شخصیت های شناخته شده ی دیگری نیز نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند و شاهد عدم اقبال مردم به این این افراد باسابقه بودیم.

در پایان مجلس هشتم را چطور ارزیابی می کنید؟

مجلس هشتم مانند دیگر مجالس دارای نقاط ضعف و قوت بود ولی عملکرد نسبتاً قابل قبولی را از خود به جای گذاشت.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها