کد خبر: ۴۳۵۹۸۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۳     ۰۹ دی ۱۳۹۶
نمایندگان مجلس در پی مطرح نشدن طرح سوال از رئیس‌جمهور شخص رئیس‌جمهور را تهدید به استیضاح کردند.

به گزارش پایگاه 598، وطن امروز نوشته است: نمایندگان مجلس در پی مطرح نشدن طرح سوال از رئیس‌جمهور شخص رئیس‌جمهور را تهدید به استیضاح کردند. به گزارش «وطن‌امروز»، چند سالی است که بی‌نظمی در ساماندهی موسسات اعتباری و مالی موجب شده سپرده‌گذاران همواره از روند پرداخت وجوه خود انتقاد داشته باشند و به همین علت تجمعات زیادی در این مدت انجام دادند اما روند ساماندهی آنقدر کند پیش رفته که این تجمعات از بین نرفت، از طرفی نمایندگان مجلس طرح سوال از روحانی را در مجلس تدارک دیدند اما با بی‌مهری هیات رئیسه و صلاح ندانستن رئیس‌مجلس این سوال مطرح نشد تا سپرده‌گذاران همچنان از روند ساماندهی بی‌اطلاع باشند. برای این منظور کمیته‌ای 3 نفره از نمایندگان 3 قوه تشکیل شده و جلسات متعددی برگزار کردند و به ادعای دولت بیش از 3 هزار میلیارد تومان پول بدین منظور پرداخت شده اما هنوز سپرده‌گذاران از روند پرداخت‌ها ناامیدند. به گفته برخی مسؤولان و نمایندگان مجلس، سپرده‌گذاران برخی موسسات مالی در تجمع روز پنجشنبه در چند شهر اعتراض کردند. نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مشهد در اظهاراتی کم‌سابقه شخص رئیس‌جمهور را در کنار کم‌کاری بانک مرکزی مقصر اصلی به وجود آمدن چنین وضعیتی برای سپرده‌گذاران می‌داند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بنده برخی بی‌تدبیری‌ها و مجموع رفتاری را که دولت نسبت به آنها بی‌توجهی کرده چه در موضوع سپرده‌گذاران و چه در ارتباط با مؤسسه پدیده و سایر مسائلی که متأسفانه به آنها اعتنا نشده و حقوق مردم تضییع شده، مشکل اصلی می‌دانم. وی افزود: مردم در هر صورت در این مسائل باید یک جایی حرف‌شان شنیده شود. ما چندین ماه است که سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کرده‌ایم. با توجه به اینکه بیش از ۱۴۰ نماینده هنوز نتوانسته‌اند این سوال خود را مطرح کنند و رئیس‌جمهور را به مجلس بیاورند تا به این موضوع پاسخ دهد مردم بی‌پناهی که دست‌شان به جایی نمی‌رسد چه کار کنند؟ نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بنده امروز مقصر اصلی در ارتباط با مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری را دولت می‌دانم که با بی‌تدبیری خود در همه ابعاد، امروز زمینه اعتراضات را فراهم می‌کند. وی بر همین اساس اضافه کرد: مردم ما حق دارند در ارتباط با حقوق تضییع شده خود به جایی پناه ببرند. وقتی امروز کسی نیست که به آنها پناه دهد، حرف‌شان را بشنود و نماینده‌های آنها هم در مجلس نمی‌توانند حرف خود را مطرح کنند و متأسفانه با سوءمدیریتی که با یک دیکتاتوری فراوان حتی اجازه نمی‌دهند این مسائل مطرح شود نتیجه آن این خواهد شد که مردم به این شکل تجمع و مسائل خود را به یک شکلی طرح کنند.

پژمان‌فر افزود: بنده ضمن اینکه باید از مردم مظلوم سراسر کشور در ارتباط با این سوءرفتارها که باعث شد به این شرایط افتاده‌اند عذرخواهی می‌کنم، هشدار می‌دهم که بی‌تدبیری دولت درباره احقاق حقوق این مردم زمینه بسیاری از مسائل را ممکن است در کشور فراهم کند و انتظار ما این است که هیأت رئیسه مجلس از این خودکامگی و سوءمدیریت که جلوی سوال نمایندگان را نسبت به رئیس‌جمهور گرفته، دست بردارد و اجازه دهد مجلس از حقوق قانونی خود نسبت به پیگیری مطالبات مردم استفاده کند و دستگاه‌ها را به رعایت حقوق مردم ملزم کند. وی ادامه داد: ما سوال از وزیر اقتصاد را چندین بار مطرح کردیم اما وی مطرح می‌کند که موضوع بانک مرکزی و سوءرفتارهای این بانک و رفتارهایی که در آنجا انجام می‌شود هیچکدام تحت مدیریت وزیر نیست؛ یعنی اینها به شخص رئیس‌جمهور بازمی‌گردد و اصراری که در ارتباط با این روش غلط دارند. پژمان‌فر با اشاره به اینکه ما همچنان به صورت جدی مشکلات سپرده‌گذاران را در مجلس پیگیری می‌کنیم، ادامه داد: بنده شخص رئیس‌جمهور را در این رابطه مقصر می‌دانم و این موضوع سوءرفتار وی را نشان می‌دهد. من فکر می‌کنم اگر امروز رئیس‌جمهور به این سوال پاسخ ندهد باید مجلس بحث استیضاح رئیس‌جمهور را در دستور کار قرار دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس هم دیروز اعلام کرد لاریجانی، رئیس مجلس مخالف مطرح شدن سوال از رئیس‌جمهور است. مطهری گفته که شخصا موافق مطرح شدن سوال از رئیس‌جمهور است.

 آخرین جزئیات کمیته 3 نفره

مسعود پزشکیان در تشریح آخرین نشست نمایندگان سران 3 قوه برای بررسی آخرین وضعیت سپرده‌گذاران کاسپین، گفت: آخرین نشست برای بررسی وضعیت سپرده‌گذاران با حضور وزیر اطلاعات، وزیر کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی و نهاوندیان برگزار شد. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قرار بود تا پایان آذرماه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری همانند افضل‌توس و... و سقف ۲۰۰ میلیون تومان به سپرده‌گذاران کاسپین پرداخت شود، افزود: نزدیک به ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان به سپرده‌گذاران این مؤسسات پرداخت شده ‌که برخی از این افراد سپرده‌های خود را در بانک‌های عامل نگه‌داشته و برخی سپرده خود را برداشت کرده‌اند که این نزدیک به ۹۸ درصد تمام سپرده‌گذاران را پوشش می‌دهد و مابقی نیز افرادی هستند که خودشان اقدام نکرده‌اند.

 حدود ۱۰ هزار نفر بالای ۲۰۰ میلیون تومان سپرده دارند

پزشکیان با اشاره به اینکه پیش‌ از این شماره تلفنی مشخص شده بود که مردم اعتراضات خود را از این طریق مطرح می‌کردند، افزود: این نوع پاسخگویی صحیح نیست، لذا باید محل‌هایی وجود داشته باشد که به شکایات و ابهامات سپرده‌گذاران پاسخ دهد که مقررشده روی نحوه تشکیل آن فکر شود. نماینده مردم در مجلس دهم با اظهار اینکه قدم اول در ساماندهی این مؤسسات این بوده که سپرده اولیه پرداخت شود، ادامه داد: پرداخت سود باید بر اساس فروش املاک، شناسایی دارایی‌ها و بازگشت وام‌ها انجام شود تا بتوان مابقی بدهی این سپرده‌گذاران را پرداخت کرد، لذا تا پایان آذرماه تیم مشخص‌شده باید تسویه ۹۸ درصد سپرده‌گذاران را انجام می‌داد که ۲ درصد باقیمانده نزدیک به ۱۰ هزار نفر هستند و بالای ۲۰۰ میلیون تومان سپرده داشته‌اند که باید به دغدغه آنها رسیدگی شود. وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید با همکاری گروه تسویه و سپرده‌گذاران روند پرداخت سپرده بالای ۲۰۰ میلیون تومان را تسهیل کند، اظهار داشت: برخی از این مؤسسات دارایی دارند و می‌توان بدهی آنها را سربه‌سر کرد اما برخی مؤسسات دارایی ندارند و مشکلاتی در این مؤسسات وجود دارد، لذا در حال حاضر بیشتر تمرکز سیستم روی این است که چگونه و از چه‌ مسیری می‌توان مابقی سپرده سپرده‌گذاران بالای ۲۰۰ میلیون را پرداخت کرد.پزشکیان افزود: نمایندگان سران 3 قوه هر هفته جلسه تشکیل می‌دهند که این جلسات برای پاسخگویی به افرادی است که سپرده بیش از ۲۰۰ میلیون تومان دارند. وی ادامه داد: می‌توانیم با نماینده سپرده‌گذاران جلسه تشکیل دهیم تا حق و حقوق مردم را تا جایی که از دست ما برمی‌آید و دارایی‌ها قابل‌شناسایی است به آنها بازگردانیم.

 روایت فرماندار نیشابور از تجمع سپرده‌گذاران موسسات مالی

فرماندار نیشابور گفت: دغدغه مردم و نگرانی آنها این تجمع را ایجاد کرد؛ سپرده‌گذاران مؤسسات مالی که دچار مشکل شده بودند نیز در این تجمع حضور داشتند. سعید شیبانی با اشاره به تجمع پنجشنبه تعدادی از مردم در میدان امام خمینی(ره) شهر نیشابور اظهار داشت: تلاش شد آسیبی به مؤسسات مالی و اعتباری، اماکن و اداره‌های دولتی، مغازه‌ها و امنیت مردم وارد نشود و با گروه تجمع‌کننده حداکثر مدارا بشود تا به‌صورت مسالمت‌آمیز و در حداقل زمان ممکن این تجمع پایان یابد. فرماندار نیشابور افزود: حضور برخی سپرده‌گذاران مؤسسات مالی که دچار مشکل شده بودند در این تجمع برای برآوردن مطالبات‌شان بود. شیبانی خاطرنشان کرد: زندگی شایسته و در شأن مردم در کنار اشتغال جوانان باید ایجاد شود. فرماندار ویژه نیشابور تأکید کرد: به ‌هر حال تلاش این است که با وحدت و همدلی بیشتر مشکلات حل شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
-
۱۲:۳۶ - ۰۹ دی ۱۳۹۶
۰
۰
مگر رئیس جمهور از مردم خواهش کرده که پولدارها بروند و در موسسه ایی حساب باز کنند،چه ربطی به ریئس جمهور دارد،کار رئیس جمهور خیلی فراتر از این حرفهاست.
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۶
۰
۰
باسلام، من حدود 120 میلیون تومان در موسسه کاسپین دارم که برای برداشت هر 10 روز مبلغ 10 میلیون میدهند ، آقای پزشکان به استناد چه چیزی می گوید تا زیر 200 میلیون پرداخت شده یا می شود در حالی که هیچ موسسه کاسپینی این مبلغ رانمی دهد اگر منظور پزشکیان این است که مردم خود در موسسه پول را گذاشته و برداشت نمی کنند اصلا چنین نیست مردم سپرده را می خواهند برداشت کنند موسسه به صورت جیره بندی می دهد در ضمن اقای پزشکیان بفرمایند کدام موسسه کاسپین با سپرده زیر 200 میلیون را یکجا می دهد که ما به ان شعبه مراجعه کنیم . لطفا نماینده محترم برای شعور مردم احترام قائل شوید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها