أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۳۶۷۲۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۶ دی ۱۳۹۶
وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهارات خود و در یادداشتی اخیراً اعلام کرده است بخش مسکن برای تحرک بیشتر هنوز موفق به دریافت حتی هزار میلیارد تومان اعتبار از بانک مرکزی نشده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، رکود بخش مسکن که آرام‌آرام در حال خروج از این وضعیت و رفتن به سمت رونق است، به نظر می‌رسد علاوه‌بر رونق در اقتصاد کلان نیازمند تزریق اعتبارات دولتی و تسهیلات ارزان قیمت است.

اگرچه اکثر کارشناسان رونق بخش مسکن در سال‌های ۹۰ و ۹۱ را به پروژه مسکن مهر نسبت می‌دهند و اعلام می‌کنند که این پروژه تأثیر بسزایی در رونق این بخش داشته است، اما آخوندی وزیر راه و شهرسازی همواره تزریق اعتبار به پروژه مسکن مهر از سوی بانک مرکزی را یک اقدام اشتباه و آن را به نوعی دلیل بر ایجاد تورم عنوان می‌کند.

حال با توجه به طولانی شدن رکود مسکن که نشأت گرفته از اقتصاد کلان و عدم سرمایه‌گذاری و استقبال بخش خصوصی در این بخش است، باید این سوال را پرسید که چرا آخوندی وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهارات خود و با تاخیری چند ساله عدم تحرک بیشتر در بخش مسکن را عدم تزریق اعتبار از سوی بانک مرکزی عنوان کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهارات خود و در یادداشتی اخیراً اعلام کرده است بخش مسکن برای تحرک بیشتر هنوز موفق به دریافت حتی هزار میلیارد تومان اعتبار از بانک مرکزی نشده است.

اگرچه همه کارشناسان بر این باور هستند که بخش مسکن نیازمند اعتبار و تسهیلات ارزان است، اما سوال این است که منظور آخوندی از این عدم تزریق اعتبار از سوی بانک مرکزی برای تحرک بیشتر بخش مسکن چیست؟ مگر غیر از این است که او عضو کابینه و فردی آشنا به مذاکره است و بخش مسکن را به‌خوبی می‌شناسد، پس چرا باید با گذشت پنج‌سال نتوانسته یک ریال اعتبار از بانک مرکزی برای تحرک بخش مسکن کسب کند.

این عدم تزریق اعتبار و تسهیلات ارزان قیمت از سوی بانک مرکزی صدای انبوه‌سازان و سازندگان را نیز درآورده است و آن‌ها صراحت عنوان می‌کنند که در ۵ سال گذشته هیچ‌گونه تسهیلات مناسبی در بخش تولید و عرضه مسکن وجود نداشته است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در خصوص انتقاد آخوندی به بانک مرکزی برای اینکه چرا بانک مرکزی به بخش مسکن توجهی نداشته و اعتبار لازم (حتی هزار میلیارد تومان) برای تحرک بیشتر به بخش مسکن تزریق نمی‌کند، گفت: در قالب قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن قرار بود سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بخش مسکن تزریق شود که اعتبار بودجه مسکن مهر از همین محل تأمین شد.

وی با اشاره به اینکه تأمین اعتبار از محل قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن دچار انحراف بوده است، اظهار داشت: حال اینکه وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌کند که باید بانک مرکزی به بخش مسکن اعتبار تزریق کند یک اظهارنظر کارشناسی است؛ چراکه ما معتقد هستیم ظرف پنج سال گذشته تسهیلات مناسبی در حوزه تولید و عرضه مسکن وجود نداشته است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: اگر دولت قصد دارد فرآیند بازآفرینی و احیای بافت فرسوده به شکل مناسبی انجام شود باید اعتبار لازم و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش خصوصی و سازندگان مسکن و تولید قرار دهد.

بر اساس این گزارش، کارشناس مسکن بر این باور هستند که کاهش تولید و عرضه در بلندمدت موجب شوک قیمتی در بخش مسکن خواهد شد. آنان بر این باور هستند که باید دولت به بخش مسکن توجه ویژه‌ای کند؛ چراکه صنایع پسین و پیشین زیادی را می‌تواند رونق دهد، بر این اساس اگر قصد دولت رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است، مسکن می‌تواند بهترین گزینه برای رسیدن به این هدف باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها