کد خبر: ۴۳۸۵۷۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
زلزله فراموشی؛
«زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر کرمانشاه و کمی بعد پس لرزه 4.6 ریشتری حوالی مرز ایران و عراق را لرزاند» خبری بود که 21 آبان ماه کشور را در بهت فرو برد و پس از آن بود که سیل کمک‌های مردمی برای رسیدگی به مردم این منطقه راهی کرمانشاه شد، اما با وجود گذشت بیشتر از سه ماه از این واقعه مردم زلزله زده به شرایط اولیه بازنگشته‌اند و حتی وضعیت آنها با شروع بارش‌ها بدتر هم شده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، کرمانشاه یکی از پر قدرت‌ترین زلزله‌های دنیا را تجربه کرد، این زلزله خسارات زیادی را به بار آورد و مردم زیادی را داغدار کرد اما شاید موضوع مهمتر مدیریت بحرانی بود که همه مردم انتظار داشتند تا در کمترین زمان بیشترین خدمات را ارائه کند، با وجود کمک‌های مردمی، ارتش و سپاه و... هنوز هم مشکلات این منطقه حل نشده است.  با شروع فصل سرما و همچنین بارش برف و باران، وضعیت مردمی که به صورت اسکان موقت در چادرها زندگی می‌کردند با مشکلات بیشتر و جدی‌تری روبه‌رو شدند. مرگ چند کودک بر اثر سرما، آتش سوزی چادرها و ده‌ها مشکل دیگر حاصل این امدادرسانی بود. شاید اتفاق مهم دیگر آب گرفتن چادرهایی باشد که قرار بود اسکان موقت باشد اما به اسکان تقریباً دائمی تبدیل شده است.

تذکر در نماز جمعه

آقای محمدعلی موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه 4 اسفند با اشاره به زلزله‌زدگان کرمانشاه گفته است: «از نیروهای امدادی، سپاه، ارتش و دولت تشکر می‌کنم اما آنچه شنیده‌ام اینکه برای مردم زلزله زده مشکلاتی بر اثر بارش باران پیش آمده و این عزیزان نیازمند توجه بیشتری هستند؛ امیدواریم با افزایش بودجه بتوانند مسکنی برای خود تهیه کنند.»
بارش باران مشکلات بسیار زیادی را برای مردم مصیبت دیده و زلزله زده استان کرمانشاه ایجاد کرده است و ارسال کانکس به این مناطق نیز هنوز به خوبی صورت نگرفته هر چند تعداد زیادی از کانکس‌های ارسالی هم امروز به دلیل نداشتن کیفیت مناسب روی آب قرار گرفته و هیچ مسوول و سلبریتی در کنار مردم نیست که به مشکلات‌شان رسیدگی کند. امروز عده‌ای از هموطنان‌مان همچنان در چادرهای پلاستیکی اهدایی شب را به روز می‌رسانند و منتظر عملی شدن وعده کسانی هستند که تنها کارشان در این مملکت دادن وعده و عملی نکردن آن است. هشدار آغاز بارندگی‌های شدید و آبگرفتگی معابر در مناطق زلزله‌زده از همان روزهای بعد از وقوع زلزله به مسوولان داده شده بود تا آنها برای استقرار زلزله زدگان در جاهای امن تدبیری اندیشیده کنند اما امروز بعد از گذشت چندماه از زلزله کرمانشاه گویی مسوولان در خواب زمستانی به سر می‌برند چراکه مشکلات مردم زلزله زده کرمانشاه هر روز بیشتر می‌شود و کسی نمی‌تواند بر درد آنها مرهم بگذارد.

کمبود کانکس

احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با روزنامه صبح نو با اشاره به مشکلاتی که به دلیل بارش برای مردم زلزله زده کرمانشاه به وجود آمده است، می‌گوید: متاسفانه هنوز کانکس در اختیار عده‌ای از مردم قرار نگرفته و آنها همچنان در چادر روزگار می‌گذرانند. او ادامه می‌دهد: بیشتر خانواده‌ها امروزه نمی‌توانند حتی کانکس دریافت کنند و زمانی که علت را از مدیران جویا می‌شویم آنها می گویند که آن‌ها مستأجر بوده‌اند به همین دلیل یا باید 3 میلیون تومان را دریافت کنند یا اینکه کانکس بگیرند. صفری با بیان اینکه بسیاری از مردم کرمانشاه امروزه همه دار و ندار خود را از دست داده‌اند، می‌افزاید: این شهروندان روحیه خود را از دست داده‌اند، متاسفانه نمی‌دانیم مسوولان می‌خواهند چه کاری انجام دهند. معتقدم ما یا وجدان نداریم یا انسان اعتقاد داری نیستیم که بعد از گذشت چندماه هنوز نتوانستیم زندگی این افراد را سر و سامان ببخشیم. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: اگر باور داشته باشیم که این مردم ایرانی هستند و جزو خانواده‌های خودمان محسوب می‌شوند بدون شک گامی برای حل مشکلات آنان بر خواهیم داشت. او اضافه می‌کند: بنیاد مسکن نزدیک به چندماه است که به خاطر 3 میلیون تومان با این خانواده‌های داغداری که بیشترشان عزیزانشان را از دست داده‌اند، کلنجار می‌رود در حالی که بیشتر این عزیزان حتی دیگر شرایط مناسبی برای کار کردن هم ندارند. ما نمی‌دانیم که دیگر با چه زبانی باید با مدیران صحبت کنیم، مردم کرمانشاه همان کسانی هستند که در زمان جنگ بدون هیچ درخواستی برای وطن‌شان جانشان را فدا کردند. این مردم برای دفاع از آب و خاک خود ایثارهای زیادی کردند اما امروز به مشکلاتشان به خوبی رسیدگی نمی‌شود.

هدررفت بیت المال

صفری یاد آور می‌شود: ما نمی‌گوییم بیت المال را هدر دهید، تنها درخواست‌مان این است که به این مردم داغداری که مال و اموال و همه زندگی خود را از دست داده‌اند و در زیر چادر بچه‌های دو ساله دارند، رسیدگی کنید. این مردم زجر کشیده هستند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: استان ما مشکل مدیریتی دارد چراکه عده‌ای با کوتوله بازی به پست مدیریتی رسیدند و تنها به پست خود اهمیت می‌دهند و برایشان مهم نیست که زن و بچه‌های مردم در سرما چگونه زندگی می‌کنند.

او اضافه می‌کند: درخواست دارم آن مدیری که به زندگی این زلزله زده‌ها اهمیت نمی‌دهد خود برای 2 ساعت خانواده خود را در یکی از چادرها استقرار دهد تا ببیند این مردم چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنند.

صفری با بیان اینکه من به همراه خانواده‌ام با وجود بهترین امکانات یک شب را در کرمانشاه به صبح رساندم، می‌گوید: با وجود تمام امکاناتی که برای من و خانواده‌ام فراهم شده بود اما خیلی سخت بود و نمی‌دانم که چرا عده‌ای نمی‌توانند خانواده‌هایی را که مجبورند در آن همه سختی زندگی کنند، درک کنند.

این نماینده مردم تاکید می‌کند: اصلی‌ترین مشکل مردم کرمانشاه عدم همکاری بنیاد مسکن با آنهاست. بانک‌ها وام‌ها را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند. همه دست به دست هم دادند تا مشکلات را برای مردم افزایش دهند. او می‌افزاید: مجلس برای حل مشکلات زلزله زده‌ها مصوبات زیادی داشت اما نمی‌دانیم چراکه کسی به آنها جامع عمل نمی‌پوشاند. به دلیل بی‌برنامگی امروز بعضی از خانواده‌ها چند کانکس دارند اما خانواده‌های دیگر حتی یک کانکس هم ندارند.

تدبیر گم شده

مردم زلزله زده کرمانشاه امروز به دلیل بی تدبیری عده‌ای از مسوولان، علاوه بر صبوری برای داغ عزیزانی که از دست داده‌اند، مجبورند هر روز در گل و لای هم دست و پا بزنند و با تشت مجبور به خالی کردن آب جمع شده در چادرهای خود باشند. در این منطقه سردسیری و کوهستانی دمای هوا هر روز کاهش پیدا می‌کند و شهروندانی که در چادر زندگی می‌کنند به دلیل آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر شرایط‌شان هر روز بدتر می‌شود اما مدیری نیست که به داد آنها برسد. بسیاری از زلزله زدگان سرپل ذهابی که اکنون در چادر به سر می‌برند، با وقوع این بارش‌ها دچار مخاطره شده و شرایط برای آنها بسیار بحرانی شده است. شدت و حجم بارش‌ها به حدی است که آب حتی به کانکس‌های زلزله زدگان نیز نفوذ کرده و با مشکلات زیادی روبرو هستند. آبگرفتگی معابر و بالا آمدن سطح آب، باعث شده که حتی زلزله زدگانی که چادرهای خود را در سطوح بالاتر نصب کرده‌اند نیز در امان نباشند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها