کد خبر: ۴۳۹۱۲۸
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
برنامه نهایی استیضاح 3 وزیر اقتصادی اعلام شد و طبق برنامه سه‌شنبه و چهارشنبه، وزرای راه‌وشهرسازی و رفاه و جهاد کشاورزی باید به نمایندگان مجلس درباره عملکرد خود توضیح دهند.

به گزارش پایگاه 598، وطن امروز نوشته است: برنامه نهایی استیضاح 3 وزیر اقتصادی اعلام شد و طبق برنامه سه‌شنبه و چهارشنبه، وزرای راه‌وشهرسازی و رفاه و جهاد کشاورزی باید به نمایندگان مجلس درباره عملکرد خود توضیح دهند. به گزارش وطن‌امروز، عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی تا کنون 2 بار از آزمون استیضاح به سلامت عبور کرده اما جو مجلس کمی متفاوت‌تر از قبل شده است. سال گذشته آخوندی پس از حادثه برخورد 2 قطار در سمنان و کشته شدن 40 هموطن استیضاح شد. بسیاری فکر می‌کردند با توجه به اینکه وزارت راه‌وشهرسازی در جریان این فاجعه به طور مستقیم مقصر بوده، نمایندگان مجلس باید عذر آخوندی را بخواهند اما وی با رای اعتماد مجدد مجلس مواجه شد. در آن حادثه سیستم هوشمند ریلی که در همان زمان صدارت آخوندی طراحی و راه‌اندازی شد مقصر اصلی تصادف 2 قطار و فاجعه بی‌سابقه کشته شدن 40 مسافر شناخته شد اما تیغ هواداران آخوندی در مجلس بیش از استیضاح‌کنندگان برید و وی ابقا شد و حتی 8 ماه بعد وی بار دیگر در مجلس و در جریان معرفی کابینه دوازدهم رای آورد.  حالا سقوط هواپیمای تهران- یاسوج بار دیگر تراژدی در حوزه راه آفرید و وزیر راه و شهرسازی حاضر به عذرخواهی نشده است. عباس آخوندی حالا در مقام یک مدعی حاضر شده و با حمله به استیضاح‌کنندگان آنها را خطاب قرار داده که از کجا می‌دانید من مقصر سقوط هستم؟

جالب اینکه محورهای استیضاح آخوندی فقط سقوط هواپیما نیست و مساله رکود در حوزه مسکن و حوادث ریلی و جاده‌ای و سوءمدیریت در حوادثی چون برف سنگین تهران نیز جزو محورهای استیضاح حساب می‌شود. آخوندی اما در صفحه شخصی خود در یادداشتی به استیضاح‌کنندگان حمله کرده و نوشته است: «بسیار خرسندم که برای سومین بار در صحن مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به استیضاح نمایندگان طالب توضیح حضور پیدا خواهم کرد. البته افزون بر استیضاح، تاکنون 4 بار دیگر نیز برای پاسخ به سؤال نمایندگان محترم نیز حضور یافته‌ام و در تمام موارد اکثریت نمایندگان عزیز توضیح‌های اینجانب را قانع‌کننده‌ تشخیص داده‌اند. مبنای من در ادای توضیح‌ها همواره بر صداقت و درستی، منظور داشتن منافع ملی و رعایت وجدان جمعی ملت عزیز ایران بوده‌ و هست و بر این باور نیز هستم که روح مردم‌سالاری چیزی جز اعمال حق پرسشگری برای ملت و ملزم‌ ساختن مسؤولان به پاسخگویی در چارچوب قانون نیست و باید با جان و دل آن را پاس بداریم، با این وجود، چند نکته باریک‌تر ز مو اینجاست. استیضاح در پی سانحه سقوط هواپیمای آسمان کلید خورد و یکی از طراحان آن عنوان کرد «باید توجه داشت در حوادث نفتکش سانچی و سقوط هواپیمای تهران به یاسوج وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه‌وشهرسازی مقصر هستند». ایشان چگونه و با چه ‌مدرکی به این نتیجه رسیدند؟ در کجای فرآیندی که منجر به سانحه سانچی شد، وزارت راه قرار می‌گیرد که ایشان حکم به تقصیر صادر فرموده‌اند؟

 دوستان در حالی که من در محل وقوع سانحه در حال تنظیم امور امداد، تجسس، شناسایی و سرکشی به خانواده‌های داغدار بودم، درخواست استیضاح را به هیات رئیسه تقدیم کردند. آیا واقعاً درست است که مسؤول درگیر عملیات میدانی را در چنین موقعیتی از کار باز داشت؟ آن هم پیش از آنکه کوچک‌ترین اطلاعی از کیفیت وقوع سانحه به‌دست ‌آید؟ ممکن است گفته شود ما نگران تطویل زمان یافتن لاشه هواپیما و جعبه سیاه بودیم. آیا نمی‌شد 2 هفته انتظار کشید؟ هر چند حتی این موضوع هم موجب نمی‌شود تا با چشم بسته دستگاهی با این سطح از حساسیت را متهم کرد. در این مورد، ظرف 2 روز پس از سانحه در 1/12/1396 لاشه هواپیما و ظرف 14 روز پس از آن در 12/12/1396 جعبه سیاه یافته شد. امید است که با توجه به اطلاعات گردآوری‌شده، ظرف چند روز آتی ستاد سانحه نظر نهایی خود را درباره علت سقوط سانحه اعلام نماید؟ باز، آیا نمی‌شد پس از پیدا شدن جعبه سیاه دوستان اعلام می‌کردند که ما تا روشن شدن ابعاد گوناگون سانحه صبر می‌کنیم و پس از آن براساس یافته‌های ستاد رسیدگی که معیار قانونی است در جهت استیفای حقوق مردم عمل خواهیم کرد؟

اکنون سؤال من از دوستان این است که آیا این استیضاح بر پایه‌ درستی استوار است؟»

دنا مقصر بود نه آخوندی!

عدم عذرخواهی عباس آخوندی و حمله به استیضاح‌کنندگان موجب شگفتی بسیاری شد. غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 97 و یکی از نمایندگان حامی دولت که از عدم عذرخواهی آخوندی ناراحت بوده در صفحه شخصی خود با طعنه دنا را به جای وزیر راه‌وشهرسازی مقصر سقوط هواپیما دانست. وی با بیان اینکه نمی‌داند نتیجه استیضاح وزیر راه چه می‌شود، گفت: ولی دنا، تو مقصر بودی که قامتت بلندتر از تصور ما بود! غلامرضا تاجگردون، نماینده مجلس شورای اسلامی و یکی از طراحان استیضاح آخوندی در صفحه اینستاگرام خود به عدم عذرخواهی وزیر راه واکنش نشان داد و نوشت: در این ایام هر چه تلاش کردم وزیر عزیزی از سقوط هواپیما عذرخواهی کند نشد و نپذیرفتند و هر کسی گفت اگر عذرخواهی کنیم یعنی مقصریم. وی با بیان اینکه نمی‌داند نتیجه استیضاح وزیر چه می‌شود، گفت: ولی دنا، تو مقصر بودی که قامتت بلندتر از تصور ما بود.

 آخوندی و مسکن

افشین پروین‌پور، عضو سابق شورای مسکن کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره کارنامه 5 ساله محمد آخوندی، گفت: مسکن‌مهری که 70 درصد پیشرفت در دولت قبل داشت در این دولت ناکام ماند و به نظرم تا سال 1400 هم این پروژه تمام نمی‌شود. وی افزود: برابر مسکن‌مهر موضوع مسکن اجتماعی را علم کردند اما دیدید که در مسکن اجتماعی هم توفیقی نداشتند به طوری که تاکنون حتی یک مسکن اجتماعی هم احداث نشده است و با این روند احداث هم نمی‌شود. پروین‌پور در پاسخ به این سوال که به نظر شما اختلاف سلیقه‌ای در حوزه مسکن بین رئیس جمهور و وزیر راه‌وشهرسازی است؟ گفت: این موضوع دور از ذهن نیست، در هر صورت طی سال‌های اخیر نه کاری صورت گرفته است و بدتر نه عزمی برای کاری وجود دارد. این کارشناس حوزه مسکن درباره طرحی که بتازگی در هیات دولت به نام مسکن پیشگام و با هدف ساخت شهرک‌ و بلوک‌سازی‌های انبوه در مناطق فرسوده پیگیری می‌شود، گفت: در مناطق فرسوده چند نکته بسیار مهم است؛ اول اینکه باید شخصی که برای آن خانه ساخته می‌شود احساس کند سود کرده است.  وی افزود: اگر شخص احساس سود نکند این طرح شکست می‌خورد، تجربه‌های پیش از این هم به دلیل اینکه صاحب زمین یا شخصی که خانه را تحویل می‌گرفت احساس ضرر می‌کرد، شکست می‌خورد. پروین‌پور تصریح کرد: کار ساخت و ساز در بافت فرسوده بسیار سخت‌تر از مناطق دیگر است، بعید می‌دانم دولتی که نتوانست در مسکن‌مهر به جایی برسد بتواند در بافت‌های فرسوده هم کاری کند.

 زمان استیضاح ۳ وزیر دولت در مجلس

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس زمان استیضاح ۳ وزیر دولت دوازدهم را اعلام کرد. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به روند استیضاح وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مجلس، گفت: استیضاح این 3 وزیر هفته گذشته از سوی هیات‌رئیسه پارلمان اعلام وصول شد. وی با اشاره به دستورکار صحن علنی مجلس در هفته جاری، افزود: استیضاح علی ربیعی، عباس آخوندی و همچنین محمود حجتی در دستور کار هفته جاری قوه مقننه قرار دارد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه استیضاح این 3 وزیر در جلسات علنی پارلمان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 22 و 23 اسفند برگزار می‌شود، تصریح کرد: جلسه  استیضاح علی ربیعی، وزیر کار و عباس آخوندی، وزیر راه به ترتیب در جلسات علنی صبح و عصر روز سه‌شنبه 22 اسفند و همچنین جلسه استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی روز چهارشنبه 23 اسفند برگزار می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها