کد خبر: ۴۳۹۱۲۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
دهه پایانی سال 1396 آغاز شده و تا کمتر از 10 روز آینده، سال 1397 آغاز می‌شود اما تخم‌مرغ‌ همچنان خبرساز است و قرار نیست دست از رکوردزنی بردارد.

به گزارش پایگاه 598، وطن امروز از آخرین وضعیت بازار گزارش داده است: دهه پایانی سال 1396 آغاز شده و تا کمتر از 10 روز آینده، سال 1397 آغاز می‌شود اما تخم‌مرغ‌ همچنان خبرساز است و قرار نیست دست از رکوردزنی بردارد. گسترش آنفلوآنزای حاد پرندگان در بیشتر استان‌های کشور که منجر به نابودی مرغ‌های تخم‌گذار شد، میزان تولید را بشدت کاهش داد تا آنجا که براساس آخرین آمارهای اعلام شده تعداد مرغ‌های معدوم به 27 میلیون قطعه رسید. خروج این میزان مرغ تخم‌گذار از چرخه تولید و در نتیجه کاهش تولید تخم‌مرغ بتدریج قیمت آن را در بازار افزایش داد. البته تولیدکنندگان علت افزایش قیمت را عوامل دیگری ازجمله افزایش قیمت جوجه یک‌روزه و قیمت نهاده‌های طیور نیز اعلام کردند که سرجمع آنها سبب شد قیمت هر دانه تخم‌مرغ به 700 تومان در سال 96 برسد. از سوی دیگر و طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خرده‌فروشی تخم‌مرغ در هفته منتهی به 11 اسفند نسبت به هفته مشابه پارسال1/45 درصد افزایش داشته است. همچنین رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره آخرین وضعیت تولید و قیمت تخم‌مرغ خاطرنشان کرد: هم‌اکنون میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری 7 هزار و 800 تا 8 هزار تومان تعیین شده که تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد (تقریبا هر شانه تخم‌مرغ حدود 2 کیلوگرم است) 18 هزار تومان قیمت می‌خورد. ناصر نبی‌پور بر این باور است با توجه به اینکه بخشی از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفته‌اند، بازار تخم‌مرغ تا پاییز سال آینده به همین شکل است و اگر هموطنان کمی مصرف را کاهش دهند، نیازی به واردات نیست. نبی‌پور در پاسخ به اینکه پس طرح تنظیم بازار دولت برای فروش تخم‌مرغ شانه‌ای 12 هزار و 600 تومان چه تاثیری بر این بازار داشته، افزود: آنقدر مرغ تخم‌ گذار از بین رفته که تولید ما روزانه بین 800 تا یک‌هزار تن کاهش یافته که بر قیمت تخم‌مرغ بی‌تاثیر نیست. به‌گفته وی، سال گذشته 30 درصد از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفت ولی امسال رقم بیشتر از اینها است و امسال چیزی بین 25 تا 26 میلیون مرغ تخم‌گذار از بین رفته است. نبی‌پور تصریح کرد سن مرغ‌های مادر تخم‌گذار در سال گذشته حدود 60 هفته بود اما امسال بیشتر مرغ‌های جوان تخم‌گذار با سن 35 هفته بر اثر آنفلوآنزا از بین رفته‌اند. نبی‌پور واردات تخم‌مرغ را هم چندان مناسب ندانست و گفت:‌ واردات 2 هزار تن تخم‌مرغ دردی را دوا نمی‌کند.  اما رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به صدور مجوز برای واردات 66 هزار تن تخم‌مرغ گفت: تاکنون به کشورهایی از جمله ترکیه، مجارستان، ازبکستان، روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان مجوز داده شده و هندوستان و پاکستان نیز به این جمع اضافه شده‌اند.  علیرضا رفیعی‌پور با رد اینکه مجوزی برای واردات تخم‌مرغ چینی داده شده، تصریح کرد: تخم‌مرغ به اندازه کافی در بازار موجود است.  در هر حال گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی کالاها در هفته منتهی به 11 اسفند نسبت به هفته مشابه سال قبل از جمله لبنیات 3/6 درصد، تخم‌مرغ 1/45 درصد، برنج 1/0 درصد، حبوب 5/0 درصد، میوه‌های تازه 8/18درصد، سبزی‌های تازه 5/8 درصد، گوشت قرمز 7/11 درصد، گوشت مرغ 2/1 درصد، چای 3/13 درصد و روغن نباتی 3/1 درصد افزایش داشته‌ است. همچنین قیمت خرده‌فروشی گروه قند و شکر نیز در دوره مورد بررسی، 6/10 درصد کاهش یافت.

قفل قیمت‌ها تا اردیبشهت 97

به‌رغم افزایش قیمت خرده‌فروشی‌ برخی کالاها بر اساس گزارش بانک مرکزی، محسن بهرامی ارض‌اقدس، دبیر ستاد تنظیم بازار از ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت کالاها و خدمات تا پایان فروردین ۹۷ خبر داد و با اعلام اینکه رصد و پایش مستمر کالاهای اساسی و خدمات مورد نیاز مردم و جلوگیری از نوسانات غیرمنطقی قیمت این کالاها و خدمات یکی از کارهای اصلی ستاد است، گفت: برای روزهای پایانی سال و نوروز 97 تصمیمات ویژه‌ای در ستاد تنظیم بازار گرفته شده که از جمله این تصمیمات ممنوعیت افزایش نرخ کالاها و خدمات تا پایان فروردین 97 است که هم شامل نرخ کالاها و خدمات دولتی و هم نرخ کالاها و خدمات صنفی است. وی اضافه کرد: دستورالعملی صادر شده مبنی بر اینکه اصنافی که خدمات مورد نیاز روزهای پایانی سال مانند خدمات شست‌وشو، خشکشویی‌ها، خدمات اتومبیل و خدمات حمل‌ونقل شهری و بین شهری را ارائه می‌کنند تا پایان فروردین 97 حق هیچگونه افزایش قیمت را ندارند. برای بلیت هواپیما هم از همه مبادی سقفی تعیین شده تا به بهانه چارتر شدن پرواز هواپیمایی، اجازه افزایش قیمت بالاتر از آن سقف داده نشود. وی افزود: همچنین برای تهران و مراکز استان‌ها نمایشگاه بهاره برای عرضه تولیدات داخلی و با محوریت اقلامی که در این روزها بیشتر مورد نیاز است برگزار می‌شود که اقلامی مانند کیف، پوشاک، آجیل و شیرینی و اقلام معیشتی را ارائه می‌کنند. بهرامی افزود: برای رصد بازار و مراکز عرضه در این روزها، ستاد ویژه رسیدگی، بازرسی و نظارت با مشارکت اتاق اصناف ایران، سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده، علاوه بر این، گشت‌های سیار رسیدگی به شکایات مردم نیز از سوی سازمان حمایت تعزیرات حکومتی دایر است تا به فوریت به شکایات مردمی رسیدگی کند.

توزیع ۵ قلم کالای اساسی تخفیف‌دار

البته رئیس اتحادیه صنف فروشگاه‌های زنجیره‌ای از توزیع ۵ قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال خبر داد. امیرخسرو فخریان اظهار داشت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار بر این است گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، برنج و میوه با تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی در روزهای پایانی سال عرضه شود که بر این اساس قیمت میوه حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت روز میادین میوه و تره‌بار است. وی با اشاره به توزیع تخم‌مرغ دولتی، قیمت هر شانه تخم‌مرغ  را ۱۲۶۰۰ تومان اعلام کرد که به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها