کد خبر: ۴۳۹۱۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
علی برکت الله...
علیرغم صدور مجوز برای واردات 66 هزار تن تخم مرغ از سوی سازمان دامپزشکی، هنوز هم قیمت تخم مرغ در بازار تنظیم نشده است.

به گزارش پایگاه 598، کیهان نوشته است:‌ علیرغم صدور مجوز برای واردات 66 هزار تن تخم مرغ از سوی سازمان دامپزشکی، هنوز هم قیمت تخم مرغ در بازار تنظیم نشده است.

مدتی است که قیمت تخم مرغ در بازار افزایش یافته است. این روند افزایش قیمت از اواخر پاییز امسال که مسئولان از شیوع گسترده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور خبر دادند، جدی‌تر شد. مسئولان که ناچار به معدوم‌سازی حجم زیادی از مرغ‌های مشکوک به بیماری شدند در ادامه، واردات و عرضه تخم مرغ با قیمت هر شانه 12 هزار و 600 تومان را در دستور کار قرار دادند ولی این کار هم نتوانست بازار را به‌طور کامل کنترل کند تا آنجا که روز گذشته برخی مردم هر عدد تخم مرغ را 800 تومان خریداری کردند.

رئیس ‌اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای روز گذشته به فارس گفته است: هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی در این فروشگاه‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان به متقاضیان عرضه می‌شود.

البته میر خسرو فخریان این نکته را هم اضافه کرد که «فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجاز هستند، تا تخم‌مرغ‌هایی به غیر از تخم مرغ‌های دولتی را هم در این فروشگاه‌ها عرضه کنند و مردم می‌توانند خرید متنوعی از این فروشگاه‌ها داشته باشند.»

این اظهارات در شرایطی است که تا روز گذشته برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر عدد تخم‌مرغ را با قیمتی بسیار بالاتر عرضه کرده‌اند. یکی از مخاطبان ما اعلام کرد که روز گذشته هر عدد تخم مرغ را از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح تهران به قیمت 800 تومان خریداری نموده که نشان می‌دهد هر شانه تخم‌مرغ 30 عددی، حدود 24 هزار تومان را هم ثبت کرده است. این وضعیت نشان می‌دهد تدابیر دولت چندان هم قادر به تنظیم بازار نبوده است.

در همین رابطه رئیس ‌اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفته است: با وضعیتی که بخشی از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفته‌اند، بازار تخم مرغ تا پائیز سال آینده به همین شکل است.

ناصر نبی‌پور دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت تولید و قیمت تخم‌مرغ خاطرنشان کرد: هم اکنون میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری 7 هزار و 800 تا 8 هزار تومان تعیین شده که تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد (تقریبا هر شانه تخم مرغ حدود 2 کیلوگرم است) 18 هزار تومان قیمت می‌خورد.

این قیمت‌ها در شرایطی است که علیرضا رفیعی‌پور، رئیس‌سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، از واردات ۶۶ هزار تن تخم‌مرغ در ماه‌های گذشته خبر داده ولی ظاهرا این حجم واردات هم در تنظیم بازار چندان موثر نبوده است.

با این وجود، رئیس ‌اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در پاسخ به اینکه پس طرح تنظیم بازار دولت برای فروش تخم‌مرغ شانه‌ای 12 هزار و 600 تومان چه تاثیری در این زمینه داشته، گفته است: آن‌قدر مرغ تخم‌گذار از بین رفته است که تولید ما روزانه بین 800 تا یک هزارتن کاهش یافته که در قیمت بی‌تاثیر نیست. سال گذشته 30 درصد از مرغ‌های تخم‌گذار از بین رفت ولی امسال رقم بیشتر از این‌ها است و امسال چیزی بین 25 تا 26 میلیون مرغ تخم‌گذار از بین رفته است.

نبی‌پور واردات تخم‌مرغ را هم چندان مناسب ندانست و گفت:‌ واردات 2 هزار تن تخم‌مرغ دردی را دوا نمی‌کند، مضاف بر اینکه ممکن است به دلیل ورود کارتن، شانه تخم‌مرغ و ماشین حمل بیماری جدیدی وارد کشور شود.

رئیس ‌اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران به هموطنان توصیه کرد، با کاهش مصرف تخم‌مرغ طی 6 ماه به تامین تخم‌مرغ از محل داخل کمک کنند و افزود: سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور بین 10تا 11 کیلوگرم است که در صورت همکاری می‌توانیم آن را به 8 کیلوگرم هم برسانیم که از محل داخل هم قابل تامین است.

گفتنی است از آنجا که تخم مرغ کالایی موثر در سبد غذایی اقشار متوسط و ضعیف جامعه است، لازم است دولت توجه بیشتری برای کنترل بازار آن داشته باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها