کد خبر: ۴۳۹۸۳۶
زمان انتشار: ۱۵:۴۷     ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
فلسطینی‌های ساکن غزه امروز و در ادامه راهپیمایی بازگشت در جمعه هفته گذشته، در مرز غزه تظاهرات کرده و با نظامیان صهیونیست درگیر شدند.

به گزارش پایگاه 598، هزاران نفر از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه و کرانه باختری امروز (جمعه) 6 آوریل برای دومین هفته پیاپی و در ادامه راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز خود معروف به «راهپیمایی بازگشت»، در مناطق مرزی با اراضی اشغالی تظاهرات کردند.

فلسطینی‌ها در این راهپیمایی مردمی تلاش دارند بر قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل - که در بند 11 آن بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان به رسمیت شناخته شده - تأکید کنند.   

راهپیمایی فلسطینیان در سالگرد روز زمین (30 مارس - جمعه هفته قبل) یادآور تصمیم رژیم صهیونیستی در زمینه مصادره 21 هزار کیلومتر مربع از اراضی فلسطین در 30 مارس سال 1976 است و هر ساله انجام می‌شود. 

راهپیمایی مذکور به سمت حصاری مرزی که نوار غزه  را از اراضی اشغال شده در 1948 جدا می‌کند، انجام می‌شود و برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال رد شدن فلسطینی‌ها از این حصار مرزی (و وارد شدن به فلسطین اشغالی) حکایت دارد، مردم نوار غزه از چند روز پیش با نصب چادر در مسیرهای راهپیمایی خود را برای این رویداد بزرگ آماده کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی تخمین زده حدود 50 هزار فلسطینی امروز برای تظاهرات در 5 نقطه از مناطق مرزی غزه حاضر شوند. آنها ابتدا نماز جمعه را برگزار خواهند کرد اما پیش از آن نیز احتمال درگیری با نظامیان صهیونیست وجود دارد.

*****************

 

15:10 - تا کنون بیش از 4هزار فلسطینی برای شرکت در نماز جمعه و تظاهرات در مرز غزه حاضر شده‌اند. رژیم صهیونیستی انتظار دارد تعداد آنها بعد از نماز چند برابر شود.

15:05 - 24 سازمان مدنی در هلند، از دولت و پارلمان این کشور خواستند که به خاطر جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، همکاری‌های نظامی با تل‌آویو را متوقف کنند.

14:55 - منابع محلی از آغاز تظاهرات در برخی مناطق کرانه باختری خبر می‌دهند. تعدادی از جوانان فلسطینی در شمال رام‌الله با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی درگیر شده‌اند. تعداد زیادی از مردم الخلیل نیز با راهپیمایی به سمت ایست‌های بازرسی رژیم صهیونیستی، حمایت خود از تظاهرات غزه را اعلام کردند.

14:45 - شبکه المیادین گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان فلسطینی تصاویری از «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد او و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

14:25 - دفتر شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست تا مانع استفاده نظامیانش از «قوه قهریه بیش از حد» علیه فلسطینیان غیرمسلح شود.

14:20 - طبق دستور ارتش رژیم صهیونیستی، غیرنظامیان فلسطینی که به فاصله 100 متری فنس‌های امنیتی غزه نزدیک شوند، هدف قانونی برای شلیک مستقیم خواهند بود.

14:10 - ارتش رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه صدها فلسطینی در مرز غزه با نظامیان آنها درگیر شده‌اند، این مناطق را «منطقه ممنوع نظامی» اعلام کرد

14:00 - «محمود الزهار» یکی از رهبران حماس در جمع تظاهرات کنندگان مرز غزه به رژیم صهیونیستی هشدار داد اگر به مناطق داخلی غزه حمله کنند، آنها نیز شهرک‌های صهیونیست‌نشین را هدف قرار خواهند داد.

13:45 - برخی از شهرک‌نشینان ساکن «ناحل عوز» برای تماشای جنایت و اقدامات خشونت‌بار نظامیان رژیم‌صهیونیستی علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم غزه، به مناطق مرتفع رفته‌اند.

13:30 - «حازم قاسم» سخنگوی حماس اعلام کرد: «حق ما بر تمام خاک فلسطین مسلم است و این حق از تهدیدات هیچ شخص یا نهادی که با آمریکا یا رژیم اشغالگر اسرائیل رابطه داشته باشد، متاثر نمی‌شود...با مسالمت‌آمیز نگه‌داشتن این تظاهرات مردمی، ضربه سختی به تمام تبلیغاتی که اشغالگرها می‌پراکنند، خواهیم زد».

13:25 - نظامیان رژیم صهیونیستی شلیک گازهای اشک‌آور و نارنجک‌های دودزا به سمت تظاهرات کنندگان مرز غزه را آغاز کردند.

13:20 - گفته می‌شود نیروی دریایی رژیم صهیونیستی نیز از ساحل غزه به سمت ماهیگیران و ساکنین این منطقه آتش گشوده است.

13:15 - منابع محلی از جراحت شدید 3 فلسطینی درپی درگیری با نظامیان صهیونیست در جبالیا شرق غزه خبر می‌دهند.

13:10- «توفیق ابو نعیم» فرمانده نیروهای امنیتی حماس در غزه نیز بین تظاهرات‌کنندگان حاضر شد.

13:05 - رژیم صهیونیستی برای مقابله با فلسطینی‌ها، علاوه بر اعزام صدها نیروی نظامی و تک‌تیرانداز، چندین دستگاه تانگ و کامیون آب‌پاش نیز در مناطق مرزی غزه مستقر کرد.

13:00 - رسانه‌های فلسطینی از شلیک تک‌تیراندازهای صهیونیست به سر یک جوان فلسطینی در این تظاهرات خبر می‌دهند.

12:55 - رؤسای سازمان ملل و اتحادیه اروپا با درخواست از رژیم صهیونیستی جهت خویشتن‌داری در برابر تظاهرات کنندگان، درباره اقدامات خشونت‌بار علیه آنها هشدار دادند.

12:50 - ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید از پنکه‌های غول‌پیکر برای کنار زدن دود غلیظ حاصل از سوختن تایرها در جریان تظاهرات استفاده می‌کند.

12:41 - در حالی که هنوز ساعتی به آغاز تظاهرات در مرز غزه باقی‌مانده اما نزدیک به هزار نفر اکنون در این منطقه حاضر شده‌اند.

12:30 - منابع محلی از پرواز تعداد زیادی از پهپادهای رژیم صهیونیستی بر فراز مناطق مرزی که قرار است تظاهرات برپا شود، خبر می‌دهند.

12:20 - ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تاکتیک مقابله با تظاهرات کنندگان مرز غزه تغییری نکرده و مجاز به استفاده از گلوله‌های جنگی و شلیک برای کشتن هستند.

12:15 - مردم غزه با حضور در مناطق مرزی، برای تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی آماده می‌شوند.

11:50 -  سازمان هلال احمر و نیروهای امدادی غزه با برپایی چادر و ایستگاه‌های درمانی برای دومین تظاهرات بزرگ در مناطق مرزی آماده شدند.


 

 



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها