کد خبر: ۴۴۰۴۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
توضیحات دادستان تهران درباره ارتباط کاوه مدنی با شبکه جاسوسی ‌زیست محیطی؛
باز هم رسوایی دوتابعیتی‌ها دامان دولت حسن روحانی را گرفت. پس از دری‌اصفهانی، جاسوس دوتابعیتی هسته‌ای و همینطور ماجرای فرار مدیر دوتابعیتی وزارت نفت که 100 میلیارد تومان از تنخواه شرکت اکتشاف را به سرقت برد، حالا کاوه مدنی، معاون بین‌الملل و مشارکت‌های اجتماعی سازمان محیط‌زیست که دارای تابعیت انگلیسی بود نیز از کشور فرار کرده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، باز هم رسوایی دوتابعیتی‌ها دامان دولت حسن روحانی را گرفت. پس از دری‌اصفهانی، جاسوس دوتابعیتی هسته‌ای و همینطور ماجرای فرار مدیر دوتابعیتی وزارت نفت که 100 میلیارد تومان از تنخواه شرکت اکتشاف را به سرقت برد، حالا کاوه مدنی، معاون بین‌الملل و مشارکت‌های اجتماعی سازمان محیط‌زیست که دارای تابعیت انگلیسی بود نیز از کشور فرار کرده است. به گزارش وطن امروز، همزمان با فرار مدنی از ایران، گمانه‌زنی‌ها درباره این فرار، بیشتر حول ماجرای دستگیری شبکه جاسوسی محیط‌زیستی انجام گرفت. ارتباط مدنی با این شبکه جاسوسی، طی ماه‌های گذشته مورد توجه محافل امنیتی قرار گرفته بود؛ واقعیتی که گویا اصلی‌ترین عامل فراری دادن کاوه مدنی شد. حالا دیروز دادستان تهران مهر تایید بر این فرضیه زد. او گفت کاوه مدنی به این دلیل فرار کرد که در ماجرای شبکه جاسوسی محیط‌زیستی اعترافاتی درباره او صورت گرفته بود که بررسی سازمان‌های اطلاعاتی نشان داد این اعترافات واقعی است. به همین خاطر مدنی که «ممنوع‌الخروج» بود، توانست از کشور فرار کند. عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران دیروز چهارشنبه در جمع کارکنان دادسرای پولی و بانکی که به منظور معارفه سرپرست جدید این دادسرا صورت گرفت، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده جاسوسی در قالب فعالیت‌های محیط‌زیستی گفت: این پرونده از جمله پرونده‌های مهمی است که دادسرای تهران به آن رسیدگی می‌کند و خودکشی یکی از متهمان این پرونده در ابتدای شکل‌گیری آن که حاشیه‌هایی را به همراه داشت، تحقیقات دادسرا را تا مدتی متوقف کرد اما اظهارات برخی متهمان در جریان تحقیقات، موید خروج اطلاعات مهم و استراتژیک کشور تحت پوشش فعالیت‌های محیط‌زیستی است که آسیب‌های زیادی را در پی داشته است.



به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، جعفری دولت‌آبادی خروج یکی از افراد مرتبط با این پرونده از کشور را ناشی از نتایج تحقیقات دانست و بیان داشت: اگر عده‌ای فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، ناشی از اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده است و اگر امروز در برخی سایت‌ها می‌خوانیم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پیش رفتن تحقیقات بازمی‌گردد، چرا که برخی متهمان فهمیده‌اند در حال نزدیک شدن به آنها هستیم. حال اگر کسی از کشور خارج شده است، بالاخره روزی بازمی‌گردد و به قول معروف، دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. دادستان تهران ادامه داد: اگرچه متهم اصلی این پرونده خودکشی کرد اما برخی متهمانی که اکنون دادستانی مشغول تحقیقات از آنان است، مطالب قابل توجهی را بیان کرده‌اند و آنچه گفته و رصد شده نیز درست بوده است. وی در بیان جزئیاتی از این پرونده، چنین یادآور شد: این افراد پوشش‌هایی برای خروج اطلاعات کشور به خارج بودند و در اظهارات یکی از متهمان عنوان شده که در خارج از کشور نیز این کارها را انجام می‌داده و آموزش‌دیده وارد کشور شده و در حوزه خارجی اقدامات مشابه انجام داده است. جعفری‌دولت‌آبادی تصریح کرد: یکی از متهمان حقوق ماهانه دریافت می‌کرده، کامپیوتر امن داشته، ماهانه گزارش می‌داده و به سفارت مرتبط با سرویس در لندن یا کشورهای دیگر مراجعه می‌کرده و تبادل اطلاعات داشته است و امروز فهمیده است بهترین راه گفتن حقایق پرونده است. دادستان تهران نتایج تحقیقات را دلیلی برای رد ادعای مطرح شده از سوی برخی در زمان تشکیل این پرونده دانست و گفت: تحقیقات نشان داد هیاهوهایی که در آن ایام صورت گرفت و دادستانی را متهم کردند که هیچ چیز در این پرونده وجود ندارد، درست نبوده است.

واعظی: در دولت دوتابعیتی نداریم!
مقاومت برخی مقامات دولت حسن روحانی در ماجرای مدیران دوتابعیتی باعث شده حالا و هنگام رسوایی هر کدام از مدیران دوتابعتی دولت، این مقامات در مظان قرار بگیرند. درباره کاوه مدنی، در حالی که تابعیت مضاعف مدنی از انگلیس کاملا مشخص بود اما در دولت روحانی توانست تا مقام معاونت رئیس سازمان محیط‌زیست ترقی یابد. حالا اما پس از رسوایی شبکه جاسوسی محیط‌زیستی و فاش شدن ارتباط کاوه مدنی با این شبکه که منجر به فرار او از ایران شده، رئیس دفتر حسن روحانی مدعی شده در دولت مدیر دوتابعیتی وجود ندارد. محمود واعظی دیروز چهارشنبه 29 فروردین در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره عدم بازگشت کاوه مدنی به ایران و اینکه او فردی دوتابعیتی بوده، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم اما در دولت هیچ دوتابعیتی نداریم و اگر هم متوجه شویم چنین چیزی بوده سریعاً اقدام می‌کنیم.

البته این اظهارات واعظی قابل قبول نیست، چراکه تابعیت مضاعف کاوه مدنی موضوع پوشیده‌ای نبود اما نه‌تنها با برخورد دولت مواجه نشد بلکه همواره مورد عنایت دولت نیز قرار داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها