کد خبر: ۴۴۰۴۳۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۸     ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
آیا خبربازی رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره‌شمالی برای جبران شکست او در سوریه است؟
تأیید دیدار محرمانه رئیس سیا و نامزد وزارت خارجه آمریکا با رهبر کره شمالی توسط ترامپ
به گزارش پایگاه 598، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، بازی جدید دیپلماتیک در کره‌شمالی را کاملا جدی گرفته است. پس از آنکه برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله رویترز پرده از دیدار  مایک پمپئو، مدیر سیا و نامزد احراز پست وزیر خارجه ایالات متحده با کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی برداشتند، شخص رئیس‌جمهور توئیتری هم در جدیدترین توئیت خود این موضوع را تایید کرد. همچنین موضوع مذاکره با کره شمالی، مهم‌ترین محور دیدار 2 روز اخیر نخست‌وزیر ژاپن با رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. اهمیت ماجرای مذاکره مستقیم ترامپ و اعضای کابینه‌اش با همتایان خود در کره‌شمالی برای کاخ سفید از آن روست که این احتمالا تنها بازی دیپلماسی خارجی ترامپ است که او بخت آن را دارد از آن پیروز بیرون آید، اگر چه تعریف پیروزی در این مورد برای هر دو طرف در واشنگتن و پیونگ یانگ نسبی است و قطعا طرفین دست به پنهانکاری درباره مفاد مذاکرات یا توافق‌های خود در مذاکرات آتی خواهند زد و منکر عقب‌نشینی‌های‌شان از مواضع اولیه خواهند شد. 

از طرف دیگر حالا دیگر مشخص شده بازی دیپلماتیک چین و روسیه با برگ کره‌شمالی در مقابل رقیب غربی‌شان از بازی قدرت‌های شرقی در سوریه و یمن جدا نبوده و همه این بحران‌ها در پس پرده به هم مرتبط خواهند بود. به عبارت دیگر امکان دیدار رودرروی ترامپ به عنوان نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده با یک رهبر کره‌شمالی، می‌تواند امتیازی باشد از سوی متحدان نزدیک پیونگ‌یانگ در مسکو و پکن، تا ترامپ بتواند تبعات شکست راهبردی آمریکا در سوریه و چه بسا کل خاورمیانه در سطح افکار عمومی یانکی‌ها را با یک پیروزی تاریخی هر چند ظاهری در شرق دور جبران کند. در حالی که ترامپ و مقامات وزارت خارجه آمریکا در داستان‌پردازی‌های یک ماه اخیرشان هنوز هیچ سندی دال بر اینکه کیم جونگ اون واقعا طبق ادعای آنها می‌خواهد تن به تسلیم تسلیحات هسته‌ای‌اش دهد ارائه نکرده‌اند، دولت کره‌شمالی هم به طور رسمی به پذیرش دیدار رودرروی رهبرش با همتای آمریکایی اعتراف نکرده است. با این حال اقدام پمپئو که به عنوان عالی‌ترین مقام واشنگتن (بعد از جیمز کلاپر، مدیر سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا در سال 2014) با اعضای هیات حاکمه کره‌شمالی دیدار کرده، نشان‌دهنده عزم جدی تیم ترامپ برای جایگزینی پیروزی دیپلماتیک در کره‌شمالی با شکست راهبردی در سوریه است.

روز سه‌شنبه ابتدا یک مقام آمریکایی از این دیدار پمپئو با اون با ابتکار رئیس سازمان اطلاعات و جاسوسی کره‌جنوبی  خبر داد که هدف آن ارزیابی آمادگی رهبر کره‌شمالی برای انجام مذاکرات جدی بوده است البته یک مقام دیگر کاخ‌سفید در توضیح این دیدار گفته هنوز فاصله زیادی با ضمانت‌های لازم برای خلع سلاح کره‌شمالی وجود دارد. سپس خود ترامپ به دنبال طفره‌روی‌های سخنگوی وزارت خارجه، دیروز در کنفرانسی به همراه نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد واشنگتن مذاکراتی مستقیم در سطوح عالی با طرف مقابل دارد که هدف از آنها ترتیب دادن نشست با رهبر کره‌شمالی است اما در عین حال در یک واقع‌گرایی کم‌نظیر اعتراف کرد ممکن است تلاش‌های دیپلماتیک برای برگزاری نشست مستقیم میان او و اون به نتیجه نرسد. در نهایت دیروز صبح ترامپ در توئیتی تایید کرد پمپئو هفته گذشته با سفر به کره‌شمالی، با کیم‌جونگ اون دیدار کرده است. جالب اینکه خود پمپئو هفته گذشته پس از بازگشت از سفر محرمانه به پیونگ‌یانگ در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنا برای بررسی صلاحیتش به عنوان وزیر خارجه آمریکا با بدبینی درباره به ثمر رسیدن مذاکرات با کره‌شمالی سخن گفته بود. او در پاسخ به این سوال که آیا تصور می‌کند کره‌شمالی با کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته‌ای موافقت می‌کند، پاسخ داده بود: «تجزیه و تحلیل تاریخی امیدوار‌کننده نیست. در مذاکرات قبلی، آمریکا و جامعه جهانی خیلی سریع تحریم‌ها را کاهش داده‌اند».

ابهامات دیدار اون -ترامپ
در همین حال اظهارات رئیس‌جمهور ایالات متحده در جریان استقبالش از نخست‌وزیر ژاپن در فلوریدا درباره مکان احتمالی دیدار با رهبر کره‌شمالی بر ابهامات رسانه‌ها در این زمینه افزوده است. شبکه سی‌ان‌ان دیروز از مارالاگو، اقامتگاه تفریحی ترامپ که در آن میزبان شینزو آبه است گزارش داد که خبرنگاران حاضر بارها از صحبت‌های ترامپ درباره موضوع کره‌شمالی گیج شده‌اند. در مارالاگو برای لحظاتی خبرنگاران تصور کرده بودند ترامپ در حضور آبه دارد درباره دیدار هفته پیش خودش با اون صحبت می‌کند البته سخنگوی کاخ سفید پس از آن اهالی رسانه را از سردرگمی درآورد. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در همان محفل در فلوریدا واکنشی مبهم در توضیح مکان احتمالی دیدارش با  رهبر کره‌شمالی داشت. او به نقل از مقامات رسمی اعلام کرد 5 مکان احتمالی برای دیدارش با اون در حال بررسی هستند که هیچ یک در خاک آمریکا نیستند. پیش‌تر مقامات وزارت خارجه و کاخ‌سفید از مکان‌هایی در جنوب شرقی آسیا و اروپا صحبت کرده بودند؛ اولان‌باتور، پایتخت مغولستان، منطقه غیرنظامی بین 2 کره، پایتخت یک کشور اروپایی بی‌طرف، مکانی در دریا مانند جزیره ججوی کره‌جنوبی  یا عرشه یک کشتی، پیونگ یانگ، پایتخت کره‌شمالی. با آنکه اون به ندرت خاک کره‌شمالی را ترک می‌کند اما احتمال برگزاری ملاقات در پیونگ یانگ از همه کمتر است.

اختلاف آبه و ترامپ درباره کره‌شمالی
آبه نخستین رهبر یک کشور در جهان است که برای دومین‌بار ترامپ را در اقامتگاه تفریحی‌اش در فلوریدا ملاقات می‌کند اما برخلاف آنچه به نظر می‌رسد و با وجود همکاری‌های نزدیک آبه با ترامپ طی 15 ماهی که از ورود او به کاخ سفید می‌گذرد، نظر واشنگتن و توکیو درباره مذاکره با پیونگ‌یانگ چندان مطابقت ندارد. دولت ژاپن نگران آن است که ترامپ بخواهد مسائل مهم امنیتی را با مسائل تجاری پیوند بزند به طوری که موافقت ترامپ برای دیدار با رهبر کره‌شمالی در اواخر ماه مه ‌یا اوایل ژوئن موجب نگرانی شدید مقام‌های ژاپنی شده است. آبه می‌خواهد مانع از توافقی شود که بر اساس آن ترامپ اون را تنها برای تسلیم موشک‌های بالستیک دوربرد هسته‌ای‌اش تحت فشار قرار دهد و در عوض به کره‌شمالی اجازه دهد موشک‌های کوتاه‌برد خود را که تهدیدی جدی علیه ژاپن به شمار می‌رود، همچنان نگه دارد. او  همچنین از ترامپ خواسته کره‌شمالی را برای بازگرداندن اتباع ژاپنی که توسط پیونگ‌یانگ ربوده شده‌اند، تحت فشار قرار دهد.

رهبر چین به کره‌شمالی می‌رود
رئیس‌جمهوری چین در پی سفر اخیر رهبر کره‌شمالی به پکن، راهی پیونگ‌یانگ خواهد شد. شی جین‌پینگ نخستین سفر رسمی به کره‌شمالی را به عنوان رئیس‌جمهوری چین انجام خواهد داد. این سفر بزودی و احتمالا پس از دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در اواخر مه یا اوایل ژوئن انجام می‌شود. کیم اواخر مارس با رئیس‌جمهوری چین در پکن دیدار داشت و حین آن، بر تعهد کشورش بر خلع سلاح هسته‌ای تاکید کرد. ناظران پیش‌بینی می‌کنند که شی جین‌پینگ پس از نشست ترامپ- کیم به کره‌شمالی سفر کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها