کد خبر: ۴۴۱۸۶۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
چرا این خودرو باید ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد؟
سایپا از کوییک با عنوان، حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو یاد کرده، اما به نظر نمی‌رسد، طراحی این خودرو تبحر خاصی نیاز داشته باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بعد از معرفی سمند، دنا، تیبا و…، سایپا از یک شگفتی جدید با نام کوییک پرده‌برداشت. این خودرو، علارغم نام زیبا و اصیل خود، مشخصات جالبی ندارد. ما دوست داریم، مردم از تولید ملی حمایت کنند، اما نه به هر قیمتی و تنها زمانی حمایت امکان‌پذیر خواهد بود که خودروساز‌ها نیز به‌فکر رفاه مردم باشند و فقط به‌فکر تولید یک محصول برای کسب درآمد نباشند. متاسفانه این خودرو آنچنان قوی از آب در نیامده و نکات منفی زیادی دارد.

کوئیک همان پراید ارتقا یافته است/ چرا این خودرو باید ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد

شرکت‌های خودروساز ایرانی اگر می‌خواهند مورد حمایت مردم قرار گیرند باید به فکر تولید خودروهایی، حداقل در حد و اندازه محصولات چینی، باشند. خرید خودرو‌های ایرانی در بسیاری از موارد، یک انتخاب اجباریست، چرا که گزینه دیگری وجود ندارد.
 
سایپا از کوییک با عنوان، حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو یاد کرده، اما به نظر نمی‌رسد، طراحی این خودرو تبحر خاصی نیاز داشته باشد. امروز نگاهی به نقاط ضعف این خودرو می‌اندازیم. البته برخی از ویژگی‌های کوییک مانند هندلینگ، زمانی مشخص می‌شود که پشت فرمان آن نشسته باشیم و فعلا مشخصات این خودرو را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید…
 
شواهد نشان می دهد که کوییک سایپا هنوز نتوانسته به نسخه واحد و نهایی برای عرضه رسمی برسد و نسخه های نمایشگاهی این خودرو ضعف های عجیبی دارند.  وقتی به جزئیات کوییک دقت می کردید، می دیدید که در اولین اشتباه، هنوز رو دری خودرو کامل نصب نشده و خارهای و گیره های اتصالی جدای از بدنه هستند. از طرفی سایپا اعلام می کند که بر روی کوییک و ساینا، سیستم دستگیره درب آسان بازشو را نصب کرده است. ولی واقعیت آن است که دستگیره های جدید خودروهای سایپا به قدری ناهماهنگ در جای خود قرار دارند و سفت هستند که به نظر می آید، همان دستگیره های قبلی خیلی بهتر از نسخه های جدید کار می کنند.

در اشتباه بعدی می بینیم که با توجه به تغییرات به نسبت جذاب برای سپر کوییک، این قطعه به صورت کج روی خودرو نصب شده و فاصله آن از یک طرف با چراغ و گلگیرها متفاوت با طرف دیگر است. در اتفاق عجیب بعدی، سایپا به خود زحمت نداده تا رودری های جدید این خودرو را با قالب های جدید تولید کند. اگر به رودری های عقب ساینا و کوییک نگاه کنید، هنوز جای دستگیره شیشه بالابر وجود دارد که در حال حاضر شیشه های عقب این خودرو به صورت برقی جابه جا می شوند. گویا مدیران سایپا با برند کوییک و ساینا اتوماتیک به خیابان سورنا تهران، خواستار این شدند تا شیشه های عقب خودرو بعد از تولید بر روی آن ها نصب شود و با اینکار هزینه های جاری تولید را کاهش داده اند!
کوئیک همان پراید ارتقا یافته است/ چرا این خودرو باید ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد
این اتفاق نادر را می توان دستاورد صنعت خودرو کشور دانست که هنوز هیچ کمپانی معتبر جهانی هم نتوانسته به این سبک خودرویی را به مشتری بفروشد. پیش فروش کوییک برای بار دوم آن هم در شرایطی که هنوز خودرو نهایی نشده، نشان از حمایت های بی دریغ وزیر محترم صنعت معدن و تجارت است که در دولت جدید با افزایش تعرفه واردات خودرو برنامه دارد تا باز هم حمایت های بدون کارشناسی از دو خودروساز قدیمی را بیشتر کند.

به هر حال آن چه که بر اساس شواهد مشخص است، روز سه شنبه در حالی که مشتریان در صف خرید کوییک قرار می گیرند، مهندسان سایپا در آن فکر هستند که آیا خودرو فعلی را اصلاح کنند و یا با همین مشخصات ناامیدکننده به دست مشتریان برسانند؟
 
همان‌طور که از سوابق درخشان خودروسازان داخلی انتظار می‌رود اینبار نیز به جز گیربکس که احتمالاً با همکاری شرکت بلژیکی پانچ به سایپا راه یافته‌است، با مورد جدید دیگری مواجه نیستیم.
 
کوئیک همان پراید ارتقا یافته است
موتور مورد استفاده برای کوییک همان موتور نام آشنا تیبا و ساینا با ۱٫۵ لیتر حجم و ۸۷ اسب بخار قدرت است که در واقع موتور ارتقاء یافته و حجم خورده پراید به حساب می‌آید. کوییک به امکانات و ویژگی‌های دیگری غیر فنی‌ای نیز مجهز شده‌است که پیشتر در خانواده تیبا و ساینا دیده نشده بودند، از جمله این امکانات می‌توان به نمایشگر ۷ اینچی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین و سنسور دنده عقب، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، خروجی USB و آینه‌های برقی اشاره کرد که احتمالاً تنها در نسخه‌های فول آپشن کوییک در دسترس خواهند بود.

همچنین برای مدل اتوماتیک (با گیربکس CVT) سیستم فرمان برقی نیز جایگزین فرمان سنتی هیدرولیکی شده‌است که از جمله معدود تغییرات فنی پروژه کوییک (۲۱۲) در مقایسه با تیبا و ساینا به نظر می‌رسد. 
کوئیک همان پراید ارتقا یافته است/ چرا این خودرو باید ۴۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد؟
 
به هر حال این خودرو با قیمت 40 میلیون تومان به هیچ وجه نمی ارزد و نهایتا باید با قیمت بیست و پنج میلیون تومان در بازار عرضه شود، خودروسازان ما که از انحصار خودرو سو استفاده فراوان کرده اند و پاسخگوی گزارش های رسانه ها نیز نیستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها