کد خبر: ۴۴۱۸۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
تجمع چندروزه کامیون‌داران در حالی رقم خورد که بیشتر آنها به حضور دلالان در توزیع بار و مهم‌تر از آن کاهش نرخ کرایه‌های حمل و نقل اعتراض داشتند. اعتراض کامیون‌داران و نفتکش‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده بود و هر بار با وعده‌هایی این اعتراضات قبل از جدی شدن به اتمام می‌رسید، موضوع مهم‌تر شاید این است که در این مدت وزارت راه‌وشهرسازی که متولی اصلی رسیدگی به این صنف هستند واکنشی نسبت به این اتفاق نداشته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از صبح نو، در پی انتشار خبر اعتراض کامیون‌دارها و نفتکش‌ها تعداد زیادی به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند و این موضوع با شایعاتی نظیر آتش‌زدن چند پمپ بنزین در شیراز همراه و باعث شد تا حساسیت‌های شبکه‌های معاند به‌ویژه شبکه سلطنتی (بی‌بی‌سی) به این موضوع بیشتر شود. خوراکی که این اتفاق به شبکه‌های مخالف سیاست‌های جمهوری اسلامی به دست آورده‌اند بی‌ارتباط به سکوت طولانی مدت اصلی‌ترین متولی این بخش یعنی همان وزارت راه و شهرسازی نیست.

آخوندی و پاسخ‌هایی که بدهکار است
وزارت راه‌و‌شهرسازی و وزیر این وزارتخانه یعنی آقای عباس آخوندی، مهم‌ترین متهمان افزایش و گسترده‌ترشدن اعتراضات کامیون‌داران هستند. در چند سال گذشته کامیون‌داران در چندین نوبت دست به اعتراضات گسترده زده‌اند و همیشه با وعده‌هایی از سوی نه وزارتخانه که اتحادیه حاضر به مصالحه شده‌اند اما این روش تا چند سال دیگر دوام خواهد داشت؟! آخوندی زمانی‌که به وزارت راه‌و‌شهرسازی آمد برنامه‌های زیادی را برای اجرا پیش رو داشت که البته هیچکدام هم محقق نشد.  توهین‌های آخوندی به ساکنان مسکن‌های مهر تا برخورد با خبرنگاران و اصحاب رسانه برای مطالبه مردمی، لحن تند و به عبارت بهتر نامتعارف در حادثه برخورد قطارها و خیلی از حوادث دیگر کشور، نشان داد این وزیر اهمیتی برای چیزهایی که سود مردمی در آن است قائل نیست. اعتصاب رانندگان کامیون در مناطق مختلف کشور گسترده‌تر شد و با وجود درخواست مشخصی هم طی این سال‌ها داشته‌اند اما هیچ زمانی وزارت راه‌وشهرسازی نخواسته که وارد ماجرا شود.

فریاد مطالبات
این اعتصاب از روز سه شنبه اول خرداد آغاز شد و در استان‌های قزوین، لرستان، آذربایجان شرقی، مازندران و چند استان دیگر گسترش یافت و آنها با خودداری از حمل بار سعی کردند تا مطالبات خود را به گوش مسوولان برسانند، روشی که می‌تواند به سایر بخش‌ها هم سرایت کند. براساس گزارشات درخواست کامیون‌داران افزایش 40 درصدی دستمزدشان بوده است تا بتواند خسارات و هزینه‌هایی را آنها در سال‌های گذشته به دلیل پایین بودن دستمزد داشته‌اند جبران کند و راهی برای تأمین آینده‌شان باشد. این درخواست هیچ‌گاه مورد تأیید نه اتحادیه و نه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که زیرمجموعه وزارت راه‌و‌شهرسازی است، قرار نگرفت و در نهایت آقای داریوش امانی، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد که افزایش قیمت میانگین ۱۵ درصدی کرایه کامیون‌دارها از امروز در سراسر کشور اعمال می‌شود. او با بیان اینکه تنها یکی از مشکلات کامیون‌دارها تعیین قیمت‌های جدید است، گفته است: «بازنشستگی با حداقل دستمزد، حذف یارانه حق بیمه و حق کمیسیون‌ها هم از دیگر مشکلات رانندگان کامیون است. یکی دیگر از مشکلات کامیون‌دار، بازنشستگی با حداقل دستمزد است که حتی رانندگان اعلام کردند حاضرند مازاد آن را خودشان بپردازند که این موضوع هم در دست پیگیری قرار دارد و احتمالاً یک ماه آینده به نتیجه می‌رسد.» امانی درخواست کامیون‌داران برای افزایش دستمزد را «منطقی» خوانده و گفته است که در دو سه سال گذشته کرایه کامیون افزایش نیافته در حالی که لوازم یدکی ازجمله لاستیک با رشد قیمت مواجه بوده است. وی در نهایت تأیید کرده که «کرایه رانندگان کامیون باید ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد» اما این امر منوط به اخذ مجوز از دستگاه‌های دولتی است و این فرایند نیز در حال طی شدن است. با این وجود، آقای محمد خان بلوکی، رییس اتحادیه انجمن‌های صنفی رانندگان حمل و نقل کالای کشور گفته است: «هنوز بسیاری از کامیون‌داران ازجمله در استان فارس، افزایش بیش از ۲۰ درصدی کرایه‌های حمل بار را خواستارند و نسبت به این میزان معترض‌اند. دلال‌بازی شرکت‌های حمل و نقل اجازه نمی‌دهد رانندگان و کامیون‌داران به حق و حقوق قانونی خود دست یابند.»

رقص اپوزیسیون در اعتصاب کامیون‌داران
وزارت راه در 6 سال گذشته با سکان‌داری آخوندی آنطور که انتظار می‌رفت نتوانست انتظارات عمومی را برآورده کند و با این وجود همیشه دست بگیر وزیر راه باعث شد تا دست‌هایی را که برای اصلاح وضعیت بالا آمده بودند، دیده نشود. اعتراضات طولانی کامیو‌ن‌داران و سکوت آخوندی و همچنین مجادله‌هایی که این اتفاق به راه انداخت توجه خیلی از مخالفان نظام جمهوری اسلامی را به خود جلب کرد.  برخی چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در پیام‌هایی از اعتصاب کامیون‌داران در ایران حمایت کردند. ازجمله رضا پهلوی که در پیامی توئیتری این اعتصاب را «نقطه عطف تازه‌ای در مبارزات مسالمت‌آمیز و حق‌طلبانه مردم ایران» توصیف کرد. البته این تنها فردی نیست که این اعتراضات را راهی برای سلطه به ایران می‌داند. مریم رجوی از رهبران ارشد سازمان منافقین که چهره واقعی‌اش سال‌هاست برای مردم ایران رو شده نیز در پیامی عموم مردم را «به حمایت و پشتیبانی» از اعتصاب‌کنندگان تشویق کرده است. شبکه‌های خبری فارسی زبان از (بی‌بی‌سی) گرفته تا صدای آمریکا و رادیو فردا و ... دلقک‌هایی که افسارشان هم دست خودشان نیست از این معرکه به نفع منافع خود و دست‌های پشت پرده بهره‌برداری کرده‌اند و به جرأت می‌توان گفت این اتفاق می‌توانست نیفتد اگر مسوولان ارشد کشور، به‌ویژه عباس آخوندی به‌عنوان وزیر، برای رفع مشکلات مردم در سطوح مختلف برنامه‌ریزی می‌کردند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها