کد خبر: ۴۴۱۸۷۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۰     ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
با وجود اینکه ناصر ملک‌مطیعی در سال‌های اخیر در مراسم‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌های مختلف حضور داشت و حتی در سال 92 هم در فیلم سینمایی «نقش نگار» بازی کرده بود ولی همچنان اعتراضات کاربران فضای مجازی که بخشی از آنها اهالی سینما بودند، متوجه تلویزیون بود که چرا در دوره‌ای مانع از حضور این بازیگر شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهیختگان، شامگاه جمعه ناصر ملک‌مطیعی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در 88 سالگی درگذشت و به عادت کاربران شبکه‌های اجتماعی، شکل تسلیت‌ها آمیخته به نوعی اعتراض و بهانه‌گیری نسبت به مهجور بودن این بازیگر بود. با وجود اینکه ناصر ملک‌مطیعی در سال‌های اخیر در مراسم‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌های مختلف حضور داشت و حتی در سال 92 هم در فیلم سینمایی «نقش نگار» بازی کرده بود ولی همچنان اعتراضات کاربران فضای مجازی که بخشی از آنها اهالی سینما بودند، متوجه تلویزیون بود که چرا در دوره‌ای مانع از حضور این بازیگر شد.

مشخصا انتقادات در مورد عدم پخش مصاحبه‌های ملک‌مطیعی با دو برنامه تلویزیونی بود که بنا بود، شب یلدا سال گذشته از تلویزیون پخش شود و هیچ‌گاه اجازه پخش نیافت. ابتدا شنیده شد که ملک‌مطیعی به برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری رفته است و قرار است برنامه‌اش در شب یلدا پخش شود اما در اتفاقی نادر، دست‌اندرکاران برنامه دیگری در شبکه «شما» وقتی دیدند که قرار است ملک‌مطیعی به برنامه دورهمی برود، برنامه‌شان را به دو روز جلوتر موکول کرده و اعلام کردند که اولین افتخار حضور ناصر ملک‌مطیعی در تلویزیون، به برنامه آنها خواهد رسید. اما همه جنجال‌ها و حاشیه‌ها به همین رقابت مضحک ختم نشد. برنامه زنده بعد از پخش پنج دقیقه متوقف و با یک زیرنویس اعلام شد که به دلیل مشکلات فنی برنامه «من و شما» پخش نمی‌شود. از طرف دیگر هم برنامه «دورهمی» هنگام پخش تغییر کرد و مخاطبان هنگام پخش با میهمان دیگری مواجه شدند.

همچنان هم خیلی‌ها علت پخش نشدن این برنامه‌ را تعبیر به ممنوع‌التصویری ملک‌مطیعی کردند؛ اما حقیقت ماجرا چیز دیگری بود.  همه چیز در یک سکوت خبری قرار داشت، آرش ظلی‌پور، مجری برنامه «من و شما»، با همراهی عوامل برنامه‌اش، توانست از مدیران تلویزیون مجوز حضور ناصر ملک‌مطیعی را بگیرد. او سپس این بازیگر پیشکسوت را به برنامه‌اش دعوت کرد و ملک‌مطیعی دعوتش را می‌پذیرد و به شبکه شما می‌رود. 

برنامه به‌طور کامل ضبط و آماده‌ انتشار می‌شود. طبق کنداکتور رسمی تلویزیون، برنامه «من و شما» هر هفته، جمعه ساعت ۱۴ از شبکه شما پخش می‌شود. به همین خاطر ظلی‌پور و گروهش منتظر روز جمعه می‌مانند تا برگ برنده خود را رو کنند اما در این میان اتفاق عجیبی رخ می‌دهد و آن هم اینکه خبر این ماجرا به گوش علی اوجی، مشاور و همراه مهران مدیری می‌رسد و او در اقدامی غیرحرفه‌ای به مدیری پیشنهاد می‌دهد حالا که تا جمعه چند روزی باقی است و مجوز حضور ملک‌مطیعی در تلویزیون هم چند روز قبل صادر شده، بهتر است سریع ملک‌مطیعی را به برنامه خود دعوت کند و به برنامه «من و شما» رودست بزنند! عجیب‌تر آنکه مدیری پیشنهاد همکارش را می‌پذیرد و ملک‌مطیعی را به‌ سرعت به برنامه خود دعوت می‌کند و بعد هم تبلیغات زیادی برای آن انجام می‌دهند.

عوامل برنامه «من و شما» که متوجه این ماجرا می‌شوند تصمیم می‌گیرند همان‌طور که پیش از مدیری، ملک‌مطیعی را به برنامه خود آوردند، با هماهنگی مدیران شبکه شما، برنامه خود را این هفته به‌طور استثنا جلو بیندازند و چهارشنبه شب و مصادف با شب یلدای 96 و در ساعت ۱۹ پخش کنند تا برنامه روز جمعه‌شان تحت‌تاثیر دورهمی قرار نگیرد. فضاسازی در شبکه‌های اجتماعی و انتقادات نسبت به حضور بازیگری که در کارنامه‌اش بازی در فیلمفارسی‌های قبل از انقلاب بود، باعث می‌شود که حساسیت‌ها نسبت به پخش این برنامه بیشتر شود و در نتیجه آن اتفاقات برای برنامه زنده می‌افتد و ماحصل این می‌شود که هر دو برنامه پخش نمی‌شود. یعنی همه این حضورها و جنجال‌آفرینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی که تبعات زیادی هم به دنبال داشت به خاطر جوزدگی عوامل دو برنامه تلویزیونی بود که می‌خواستند خودشان اولین باشند.

وجه دیگر این ماجرا که باید به آن نگاه کرد، برخوردهای سلیقه‌ای مدیران در صداوسیماست. به گواه کسانی که در فضای سازمان صداوسیما فعالیت داشتند، قوانین به‌گونه‌ای است که برای حضور میهمان در یک برنامه تلویزیونی باید از مدت‌ها قبل رایزنی‌ها و مجوز حضورها گرفته شود تا میهمان موردنظر بتواند در یک برنامه تلویزیونی حاضر شود. سوال اینجاست که وقتی مجوز حضور ناصر ملک‌مطیعی داده شده و حتی در فضای مجازی این مساله بازنشر وسیع داشته است، با چه نگاهی برنامه ضبط شده پخش نمی‌شود؟ برخورد سلیقه‌ای که ناشی از عدم هماهنگی بین مدیران سازمان عریض‌وطویل صدا وسیماست اینکه یک مدیر حضور یک میهمان را در صداوسیما خط قرمز می‌داند و مدیر دیگر به شکل دیگری فکر می‌کند.  چندوقت پیش یکی از مجریان تلویزیون در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره حضور میهمان‌ها در برنامه پرمخاطبش اظهارات جالبی درخصوص همین برخوردهای سلیقه‌ای در سازمان صداوسیما داشت. اظهاراتی که هیچ‌گاه اجازه نداد با نام او منتشر شود. این مجری جوان تلویزیون که گلایه‌های زیادی نسبت به این مساله داشت، می‌گفت: «گاهی شده است که برای صدور مجوز حضور یک میهمان، از حراست سازمان تا مدیر شبکه، تهیه‌کننده و بقیه نظرداده‌اند و همه تایید کرده‌اند که برنامه زنده روی آنتن برود و عوامل برنامه منتظر حضورش می‌شوند اما در لحظه آخر ورود به سازمان صداوسیما روی اسم میهمان خط کشیده می‌شود و عوامل برنامه با یک اتفاق ناخوشایند روبه‌رو می‌شوند.

اگر برنامه زنده باشد که شرایط سخت‌تر می‌شود. چون همه کنداکتور برنامه برای آن میهمان موردنظر آماده شده است.» وقتی علت این اتفاق را می‌پرسم، می‌گوید: «مشکل فقط برخورد سلیقه‌ای است و تفاوت در نگاه‌هاست که در لحظه آخر نظر یک نفر را عوض می‌کند و تمامی برنامه را زیر سوال می‌برد! یک نفر موافق حضور است و استقبال می‌کند و برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود اما به یکباره همان فرد نظرش تغییر می‌کند و حتی با توضیحاتی هم که به او داده می‌شود که یک تیم برای این مساله برنامه‌ریزی کرده است؛ فایده‌ای ندارد. درباره حضور میهمانان در صداوسیما مشکل اصلی همین نگاه سلیقه‌ای است که بر مسائل دیگر می‌چربد و برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قانون مشخصی هم برای این مساله وجود ندارد که مدیران بر چه اساسی باید این نظرها را بدهند.» واضح است که تمام حواشی‌ای که در مورد عدم حضور ناصر ملک‌مطیعی شکل گرفت، ناشی از بی‌برنامگی و عدم هماهنگی بین بخش‌ها و مدیران سازمان صداوسیما بود، مساله‌ای که یا حداقل طرح نمی‌شد یا اگر تصمیم به حضور این بازیگر بود، می‌توانست به شکلی صحیح برنامه‌ریزی شود و به راحتی قصه‌اش تمام شود، نه حالا که در  فضای مجازی به‌عنوان یک هزینه ناشی از بی‌تدبیری رسانه ملی تلقی می‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها