کد خبر: ۴۴۴۲۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
در احتجاجات و مناظراتى كه از حضرت ثبت شده، دارد كه وقتى امام ميديدند طرف بحث، دارد در بحث شكست ميخورد و در ميان جمع دارد تحقير مي شود، سر وته بحث را جمع ميكردند و فقط تا حدى بحث را ادامه ميدادند كه حضار بفهمند اسلام آسيب پذير نيست.
پایگاه 598: مساله ايشان در مناظرات فقط پيروزى و شكست نبود، در روايات هست كه ايشان براى پيروزى وارد بحث نميشدند. هدفشان جدل و غلبه نبود. صريح ميفرمايند كه اگر كسى در يك مباحثه اى با مخالفش شركت كند ، براى زمين زدن او، نقشه بكشد براى خراب كردن او، اين كار مورد قبول ما اهل بيت نيست، طبق منطق ما نيست. فرمودند جلسه اى كه در آن مجادله ميشود، يعنى هدف ، كشف حقيقت نيست و صحبت از نجات و هدايت و رشد نيست، صحبت از اين است كه چه كسى برد و چه كسى باخت، صحبت از اين است كه چه كسى تحقير و چه كسى تعظيم شد، اين جدل است و به لحاظ اخلاقى مورد قبول ما نيست.

در احتجاجات و مناظراتى كه از حضرت ثبت شده، دارد كه وقتى امام ميديدند طرف بحث، دارد در بحث شكست ميخورد و در ميان جمع دارد تحقير مي شود، سر وته بحث را جمع ميكردند و فقط تا حدى بحث را ادامه ميدادند كه حضار بفهمند اسلام آسيب پذير نيست، حق است و قابل دفاع است. از آن حد به بعد كه مساله روشن شده و ادامه بحث نوعى تير خلاص زدن به طرف مقابل و تحقير اوست، امام رضا بحث را قيچى ميكردند. اينكه دارم عرض ميكنم، حداقل دو سه جا در سيره مناظراتى حضرت بيان شده است.

 مثلا در يك جا وقتى طرف مقابل در بحث با ايشان در بن بست گير افتاده، امام به اباصلت ميفرمايند كه "خلّنى و اياه" من را با ايشان تنها بگذاريد. اينجا درست همان جايى است كه در بحث ها، ما در دلمان به طرف مقابل ميگوييم، حالا گيرت آوردم! درست در همانجا امام رضا ميفرمايند جلسه را ختم ميكنيم و ميخواهم با ايشان در خلوت صحبت كنم كه تحقير نشود.

در كجاى دنيا و در كدام مناظره چنين روشى را ديده ايم؟
اخلاق، منطق و آزادى ، سه عنصرى است كه به وضوح در مناظرات حضرت رضا ديده مي‌شود.

منبع: سخنرانی استاد رحیم‌پور با عنوان "تشيع رضوى، تفكر تمدن ساز،يا تعصب خانمان برانداز" سال١٣٨٨
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها