به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف، او که گفته بود 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود، حالا زبان به شکوه و گلایه گشوده و دنبال مقصر خروج آمریکا از برجام می‌گردد. صحبت از علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی است.

بهارستان‌نشینان که در ظرف 20 دقیقه توافقی یکطرفه و بدون تضمین را چشم‌بسته به تصویب رساندند حال به جای پاسخ‌گویی به محضر ملت به دنبال فرار رو به جلو هستند همچنان‌که علی مطهری روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مسبب وضعیت جاری کشور را آزمایش‌های موشکی می‌داند و می‌گوید: مسبب وضعیت امروز افرادی هستند که «موشک هوا کردند» و اجازه «اجرای برجام» را ندادند.

وی همچنین عنوان کرد: اگر کل نظام در اجرای برجام مصمم بود و اگر همه تلاش می‌کردند برجام درست اجرا شود، امروز بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که وارد ایران شدند، در ایران می‌ماندند و سرمایه‌گذاری می‌کردند و ترامپ هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود، اما بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره به هدفش هم رسید. مشکلات امروز کشور هم به گردن این افراد است، اما این افراد مدعی به هم خوردن وضعیت کشور هستند.

چنین اشتباه و تحلیلی در گفتار از کسی که نایب‌رییسی مجلس شورای اسلامی را یدک می‌کشد غیر قابل اغماض است. او در تحریفی تاریخی دلیل خروج از برجام را عدم اجرای برجام توسط ایران می‌داند درحالی‌که بیش از 13 بار آژانس انرژی هسته‌ای تعهد ایران را به اجرای کامل برجام تأیید کرده و تاکنون هیچ‌یک از طرف‌های این توافق هسته‌ای نتوانستند، چنین اتهامی به ایران وارد سازند.

البته چنین اظهاراتی از آقای مطهری تعجب‌برانگیز نیست او پیش از نیز در سهل‌اندیشی و با تفکری خام رزمایش‌های موشکی کشور را کم‌عقلی توصیف کرده بود. 

طنز روزگار آن است که به‌جای آنکه امثال آقای مطهری به عنوان نماینده ملت به دنبال بازخواست دلتمردان و نظارت دقیق بر آنان باشند که هر روز شاهد بالا رفتن قیمت‌ها نباشیم به دنبال تسویه حساب سیاسی هستند و در هر حالی منافع جناحی و حزبی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند. 

اما باید بدانند که مسوول اصلی وضعیت امروز همین نمایندگان هستند که با چشم بسته برجام را بدون بررسی نقاط ضعف‌و‌قوت آن به تصویب رساندند. همچنان‌که آقای مطهری نیز در همان زمان گفته بود: « 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد است؟!» آیا خسارت‌های لایه‌به‌لایه برجام، از دل همین خوش خیالی و سهل‌اندیشی‌ها پدید نیامده است؟

***********************

«بیژن مقدم» کارشناس مسائل امور سیاسی کشور درگفت‌وگو با «صبح‌نو» ضمن انتقاد از سخنان آقای «علی مطهری» عنوان کرد: وی همه تقصیرها یا بخش زیادی از تقصیرها را به گردن جریانی می‌اندازند که به برجام منتقد بودند.اتفاقا شرایط امروز  نشان می‌دهد که هشدارها و انتقادهای آن زمان درست بوده است اما ایشان می‌گوید آنچه که امروز می‌بیند نتیجه تلاش کسانی است که انتقاد می‌کردند.

این کارشناس مسائل امور سیاسی، ادامه داد: دربخش دیگری از سخنان آقای مطهری به همدلی اشاره می‌شود ولی درباره طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری این گونه پاسخ می‌دهد «اکنون وقتش نیست» و نباید سؤالاتی را این چنین مطرح کرد. معنای‌ سخن ایشان  این است که در شرایطی هستیم که نیازمند وحدت و همدلی هستیم و باید دولت را تقویت کنیم و  همه جریان‌های سیاسی را بر علیه دشمن خارجی به یکدیگر نزدیک کنیم.
مقدم، تأکید کرد: وقتی گفته می‌شود که الان وقت این کارها نیست و من از آقای مطهری سؤال می‌کنم که آیا وقت این هست که موضوعی را مطرح کند که اختلافات را تشدید کند و منتقدان را مسبب وضع کنونی معرفی نماید؟  البته باید به آقای مطهری هم گفت؛ سؤال از رییس‌جمهوری در اختیار نمایندگان مجلس است و می‌تواند هر زمان که لازم باشد، عنوان شود. 

وی یادآورشد: در خصوص خروج سرمایه‌گذاران اروپایی از کشور بایداز آقای مطهری پرسید: آیا شرکت‌های اروپایی واقعاً به منتقد برجام نگاه می‌کنند یا به دستور آمریکا که عنوان کرده تحریم‌ها ادامه می‌یابد. 
اگر به بیانیه‌های شرکت‌های اروپایی نگاه کنیم، می‌بینیم که برای خروجشان از کشور از تحریم‌های آمریکا سخن گفتند و تأکید کردند که ما در مقابل آمریکا نمی‌توانیم مقابله کنیم و لذا یکطرفه قراردادهایشان با ایران را لغو کردند. آ‌نهایی که آمدند و برای آ‌نها فرش قرمز پهن کردند بهتر است علت واقعی موضوع خروج سرمایه‌گذاران اروپایی را مطرح کنند.

وی ادامه داد: اما در بخشی دیگر از سخنان آقای مطهری از آزمایشات موشکی صحبت می‌شود که کسانی که آزمایشات موشکی انجام دادند باید پاسخ‌گو باشند.این اظهارات ایشان در حالیست که  آمریکا نگفته که آزمایشات موشکی بر خلاف برجام است.حتی در مذاکرات برجام آنها  می‌خواستند موضوع توان  موشکی ایران را  در دستور بگذارند که ایران موافت نکرد . حتی پس از برجام برای بازدارندگی ، آنها نگفتند که موشک‌ها نقض برجام است و متاسفانه الان  آقای مطهری بیان می کند که کسی که موشک پرتاب کرد مسوول بهم خوردن برجام است .

مقدم، تصریح کرد: در سخنان مطرح شده ایشان حتی نمی‌بینیم که به دولت انتقاد کنند. جایی که خبرنگار از وی می‌پرسد، جای دولت در وضعیت آشفته امروز اقتصادی کجاست؟ می‌گوید؛ البته دولت هم حتماً سوءمدیریت داشته است. آقای مطهری در این بیانات سهم دولت و ناکارآمدی دستگاه‌ها و سوء تدبیر را نادیده می‌گیرد و آشفتگی‌ها را می‌اندازد گردن جریان دیگری که منتقد بودند. 

وی افزود: حتی آقای روحانی که همیشه با الفاظ  تندی منتقدین خود را مورد خطاب قرار می داد الان این‌گونه سخنانی را بیان نمی‌کند و سخنان آقای مطهری بدون مبنا مطرح شده است و توجیهی ندارد . الان برجام پاره شده و آمریکا هم از آن خارج شده است.  ایشان  هم موافق برجام است  که اشکالی ندارد.اما این ادبیات و بی‌دقتی در بیان مطالب آقای مطهری است که مورد نقد ما است.