کد خبر: ۴۴۴۸۲۳
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
۳۲ روز پس از دودگرفتگی خوزستان
دودگرفتگی ناشی از آتش سوزی هورالعظیم در شهرهای غربی و مرکزی خوزستان از مرز یک ماه گذشت و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست که دو هفته پیش معتقد بود این اتفاق به سازمان متبوعش ربطی ندارد به اهواز سفر کرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از اهواز، دودگرفتگی ناشی از آتش سوزی هورالعظیم در شهرهای غربی و مرکزی خوزستان از مرز یک ماه گذشت و مردم اهواز باز هم صبح خود را با دود غلیظ و بوی بد آن آغاز کردند.

در یک ماه گذشته بخش اعظمی از بخش خارجی هورالعظیم طعمه آتش شد و در پی آن صدها هکتار از این تالاب بین المللی در بخش ایرانی هم دچار آتش سوزی شد.

پس از این حادثه و زنده سوزی چند گاومیش در شهر بستان، جلساتی بین مسؤولان استان خوزستان و مسئولان عراقی مستقر در این استان برگزار شد و قرار شد ایران برای اطفای حریق پیش آمده وارد عمل شود.

پس از ورود ایران برای اطفای حریق و اعزام بالگردهای آب پاش سرانجام شعله‌های آتش در مردادماه خاموش شد تا مردم شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه و اهواز پس از مدت‌ها نفس راحتی بکشند.

اما روزهای گذشته دوباره شعله‌های آتش هورالعظیم را فرا گرفت و این بار غلظت دود ناشی از آن با شدت بیشتری شهرهای غربی و مرکزی خوزستان را فرا گرفت.

کلانتری: به ما ربطی ندارد!

هرچند فعالان محیط زیست معتقدند که مهار آتش در هورالعظیم و همکاری برای اطفای آن جزو وظایف بین‌المللی سازمان حفاظت از محیط زیست است اما عیسی کلانتری رئیس این سازمان می‌گوید: آتش‌سوزی هورالعظیم در بخش عراقی این تالاب است، کاری از دست ما ساخته نیست؛ مردم ماسک بزنند.

وی در خصوص اقدامات بین‌المللی سازمان متبوعش برای کاهش آثار ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم بدون اشاره به مشکلات ایجاد شده برای مردم خوزستان ناشی از این دودگرفتگی توضیح داد: آتش‌سوزی هورالعظیم داخل ایران نیست و در خاک عراق اتفاق افتاده است، خوشبختانه آتش آن به ایران نمی‌رسد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: در خصوص هورالعظیم تنها بحث آلودگی ناشی از آتش‌سوزی مطرح است و در این خصوص هم کاری از دست ما ساخته نیست و ارتباطی هم به ما ندارد. گرمای خوزستان آلودگی را تشدید می‌کند و بهتر است مردم ماسک بزنند.

پس از یک ماه عدم حضور مسؤولان کشوری در هویزه و دشت آزادگان برای اطلاع و بازدید میدانی از وضعیت موجود، سرانجام امروز عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به خوزستان آمد.

امروز هویزه تعطیل شد

به علت دود غلیظ ناشی از سوختن نیزارهای هورالعظیم کلیه ادارات شهرستان هویزه به جز مراکز درمانی و خدماتی امروز یکشنبه مورخ 14 مرداد بنا بر تصمیم شورای هماهنگی  مدیریت بحران شهرستان تعطیل اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، پدیده‌های محیط زیستی خوزستان هر روز جدیدتر می‌شوند، در گذشته باران آلوده یک ماه، ریزگردها یک ماه و گرمای هوا یک ماه زندگی مردم را به‌صورت کامل مختل و مردم را خانه نشین می‌کردند و هرگاه هم اعتراضی به وضعیت موجود می‌شد، فرماندار اسبق اهواز می‌گفت مردم راه زندگی با این پدیده‌ها را یاد بگیرند. حالا شاید تنها راه برای پایان دادن بی توجهی‌ها به خوزستان زندگی با بحران‌ها است، بحران‌هایی که بسیاری از آنها مختص خوزستان است.

با توجه به اینکه امکانات خوزستان برای مقابله با این بحران‌ها محدود است بهتر است که پیش از رخ‌دادن چنین بحران‌هایی، برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری از آنها انجام شود تا رنج مردم دوچندان نشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها