کد خبر: ۴۴۴۸۶۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۵     ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
دو انفجار در آسمان و نزدیکی محل سخنرانی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، مراسم هشتادمین سالگرد تشکیل گارد ملی این کشور را ناکام گذاشت
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهیختگان، دو انفجار در آسمان و نزدیکی محل سخنرانی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، مراسم هشتادمین سالگرد تشکیل گارد ملی این کشور را ناکام گذاشت. آن‌گونه که منابع خبری اعلام کرده‌اند، این انفجارها حاصل هدف قرار گرفتن دو پهپاد انفجاری که به سمت تریبون سخنرانی رئیس‌جمهور ونزوئلا در حال حرکت بوده، توسط تک‌تیراندازهای گارد تشریفات، بوده است. مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دو ساعت پس از این سوءقصد، راست‌های افراطی، رئیس‌جمهور کلمبیا و گروهی در فلوریدای آمریکا را عاملان این عملیات تروریستی دانسته است. «آسوشیتدپرس» اما به نقل از سه آتش‌نشان که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، نوشته که انفجار درواقع ناشی از ترکیدن یک مخزن گاز در یک آپارتمان بوده است. این در حالی است که یک گروه شورشی نه‌چندان شناخته شده موسوم به «جنبش ملی سربازان تی‌شرت پوش» از طریق ارسال پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

براساس این گزارش، انفجار هواپیمای بدون سرنشین حامل مواد منفجره در جریان سخنرانی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا مراسم حضور وی در جمع نظامیان این کشور در کاراکاس را نیمه‌کاره گذاشت. در تصاویر مخابره‌‌شده از این مراسم پیداست نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، وسط نطقش توقف می‌کند و او و دیگر افراد کنارش در جایگاه به جایی در آسمان نگاه می‌کنند. صدای مراسم هم در این لحظه قطع می‌شود. بعد از آن در تصاویر تلویزیون دولتی ونزوئلا دیده می‌شود که ده‌ها سرباز از جای خود در صفوف رژه فرار می‌کنند. کمی بعد مقام‌های ونزوئلا اعلام کردند که «این یک حمله پهپادی بوده ولی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور، آسیبی ندیده است».

دقایقی بعد خورخه رودریگوئز، وزیر اطلاعات ونزوئلا در تشریح این عملیات سوءقصد اعلام کرد: «چند هواپیمای بدون سرنشین که حامل مواد منفجره بودند در نزدیکی مراسمی که نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور در حال سخنرانی بود، منفجر شدند و سخنرانی وی ناتمام ماند، اما حال مادورو خوب است.» وی افزود: «در جریان این ترور ناکام رئیس‌جمهور ونزوئلا، هفت تن از نیروهای گارد ملی زخمی شدند.»

او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد اما دو ساعت بعد نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در سخنرانی تلویزیونی به این رخداد واکنش نشان داد. مادورو درخصوص این حادثه گفت، یک شیء پرنده در روبه‌روی او منفجر شده است. مادورو گفت: «من فکر کردم که این ناشی از آتش‌بازی است و در عرض چند صدم‌ثانیه یک انفجار دوم در سمت راست من اتفاق افتاد. بعد از آن دیدید که مردم شروع به فرار کردند، چون موج انفجار را احساس کردند.»

به گفته مادورو تحقیقاتی درباره این حادثه به راه افتاده و برخی از مظنون‌ها دستگیر شده‌اند.
رئیس‌جمهور ونزوئلا مخالفان راست افراطی و عوامل خارجی را متهم این رخداد دانست. او گفت: «من تردیدی ندارم که همه‌چیز نشان‌‌دهنده دست داشتن راست‌های افراطی ونزوئلا در ائتلاف با راست‌های افراطی کلمبیاست و شخص خوزه مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا پشت این حمله بوده است.»

به گزارش «ایسنا» و به نقل از خبرگزاری «فرانسه»، مادورو همچنین مدعی شد اولین نتایج تحقیقات نشان می‌دهند تعدادی از کسانی که برای انجام شدن این حمله پول پرداخت کرده‌اند در فلوریدای آمریکا ساکن هستند و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواست برای دستگیری این عوامل همکاری کند. او وعده داد که این حمله او را مصمم‌تر از قبل به‌منظور ادامه راه «بازیابی، رشد و موفقیت اقتصادی» خواهد کرد و این موجب «متحول شدن» اقتصاد ونزوئلا خواهد شد.

 ابهامات یک سوءقصد
در چند سال گذشته و با بالا گرفتن مشکلات اقتصادی در ونزوئلا، این کشور آمریکای لاتین شاهد ناآرامی‌ها و اعتراض‌های سیاسی گسترده بوده است. در میانه این اعتراضات که عمدتا خشونت‌آمیز نیز بوده، ماموران امنیتی چندین کیلو مواد منفجره کشف و ضبط کرده‌اند. دولت، راست‌های افراطی را عامل این آشوب‌ها و اعتراضات خشونت‌آمیز می‌داند. در سوءقصد روز گذشته نیز این راست‌های افراطی بودند که به‌عنوان عوامل این اقدام معرفی شدند. اما در کنار روایت دولت ونزوئلا از این سوءقصد، یک خبرگزاری آمریکایی روایت متفاوتی از حادثه روز گذشته را به نقل از چند آتش‌نشان حاضر در محل حادثه منتشر کرده است. این سه آتش‌نشان به «آسوشیتدپرس» بدون فاش کردن نام‌شان گفتند که انفجار درواقع ناشی از ترکیدن یک مخزن گاز در یک آپارتمان بوده است و دود این انفجار از پنجره یک ساختمان در محل این حادثه قابل مشاهده بود. در عین حال اما یک جنبش مخفی موسوم به «سربازان فلانل» مسئولیت این سوءقصد را به عهده گرفته است.

این گروه در توئیتر خود نوشت: «این عملیات از طریق به پرواز درآوردن دو پهپادی که در آنها ماده منفجره C4 کارگذاری شده بود به سمت تریبون سخنرانی رئیس‌جمهور ونزوئلا به پرواز درآمد، تک‌تیراندازهای گارد تشریفات این پهپادها را قبل از آنکه به هدف برسند، منهدم کردند. در حال حاضر آنها (حکومت) آسیب‌پذیر هستند و هدف عملی نشد اما عملی شدن آن نیاز به زمان دارد.»

جنبش سربازان فلانل، در سال 2014 تاسیس شده و با اسکار پرز، یک مقام ارشد سابق پلیس ونزوئلا که در ماه ژوئن 2017 با هلی‌کوپتر به ساختمان‌های دولتی در شهر کاراکس حمله کرد، مرتبط است. این فرد ماه ژانویه گذشته به دست نیروهای امنیتی ونزوئلا کشته شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها