کد خبر: ۴۴۵۳۰۲
زمان انتشار: ۱۹:۴۱     ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
اگر هنوز شما غرب ایران استان آذربایجان غربی را ندیده‌اید و به ماکو سفر نکرده‌اید، وقت آن رسیده برای سفر به ماکو برنامه‌ریزی کنید. جاینت به کمک شما می‌آید تا شما را به مقصد سفر دلخواه تان نزدیک کند.


ماكو در گوشه شمال غربي ايران ( استان آذربايجان غربي ) قرار گرفته كه از شمال به رودخانه قره سو و كشور تركيه ، از شرق به رودخانه ارس و جمهوري آذربايجان ( خود مختاري نخجوان ) و از مغرب به جمهوري تركيه و از جنوب به شهرتان خوي محدود است.

شهر ماكو در دره اي بنا شده كه رودخانه زنگمار از آن مي گذرد و شهر را به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم مي كند. قسمت جنوبي شهر در دامنه كوه سبد قرار گرفته و آبادي چنداني ندارد ولي بخش شمالي آن آبادتر و بزرگتر است.

اين شهر از لحاظ طبيعي موقعيت خاصي دارد. شهر از طرف شمال و جنوب كوهستاني است و از جانب غرب و شرق به جلگه هاي قلعه درسي و چاي باسار منتهي مي گردد. يكي از تخته سنگهاي بسيار بزرگ كه بخشي از ديواره سنگي كوه ساري قيه است جدا قيه نام دارد.

تاريخچه ماكو
قديمي ترين ابنيه تاريخي ماكو به دوره اورارتو يا خالدها مربوط است اطاقهاي سنگي در دهات سنگر (بين ماكو و بازرگان ) چيركندي از روستاهاي ييلاقي دهستان چاي باسار و دليك داش سيه چشمه و شدي ارس ، كنار پلدشت و كشف كتيبه هايي به خط ميخي در قراء بسطام و اطراف بازرگان و حفريات و كشفيات هيئت آلماني درده بسطام و خوانده شدن كتيبه هاي ميخي توسط باستان شناسان ايراني و خارجي و نوشته هاي مورخين قديم و جديد چون موسي خورن (ارمني) و ب.ب پيوتروفسكي (روسي) ثابت مي كند كه سكنه اوليه شهرستان ماكو اورارتوها بودند. شهر بزرگ آنان به نام روسا در نزديكي قريه بسطام بنا گرديده بود.

جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهر ماکو
جاذبه های تاریخی فرهنگی  ماکو را میتوان به ایوان فرهاد (بام فرهاد)، عمارت کلاه فرنگی، کاخ باغچه جوق، بافت قدیم ماکو (قلعه قبان)، گرمابه تاریخی ماکو، پل پنج چشمه، قره کورپو( پل سیاه )، پل قلعه جوق، ساختمان بیمارستان قدیمی ارتش، تالاب بور آلان، سد پناهکندی، قلعه و مقابر صخره ای شدی و حمام تاریخی صوفی اشاره کرد. هم چنین جاذبه های طبیعی و تفرجگاههای ماکو را میتوان به رودخانه زنگمار،  رودخانه مرزی ارس، گُوزلو، دره باغی، سودره سی، چنگیز خان بولاغی، چشم ثریا (هزار چشمه، چشمه آبگرم باش کندی، چشمه آبگرم شوط، کوه مورس، کوه دوماننی (آغبلاغ قارلی سی، کوه چرکین، کوه سُکار، کوه قَیه (ساری قیه) نام برد. ماکو روستاهای زیبایی نیز دارد قره خاچ با آب هوای ییلاقی و محیطی آرام یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهر می‌باشد علاوه بر آن روستاهای بارون، رند، هندور، سنگر، و قلعه جوق و باغچه جوق از زیباترین روستاهای ماکو می‌باشند. البته ماکو دو جاذبه مذهبی به نام های  کلیسای زور زور و مسجد حضرت ابوالفضل هم دارد.


فرودگاه ماکو

فرودگاه ماکو منطقه آزاد سومین فرودگاه استان آذربایجان غربی است که در منطقه آزاد ماکو قراد دارد. این فرودگاه در26 کیلومتری شهرستان پلدشت 11 کیلومتری شهرستان شوط و 47 کیلومتری شهرستان ماکو قرار دارد طبق گزارشات اعلام شده سیستم ناوبری مورد استفاده در این فرودگاه جزو به روزترین و پیشرفته ترین سیستم های فرودگاهی جهان است و در کشور بی همتاست و ظرفیت طراحی شده این فرودگاه برای خدمت رسانی برای یک میلیون مسافر در سال برنامه ریزی شده است.


فرودگاه منطقه آزاد ماکو که از سه سال پیش کلنگ زنی شده بود سرانجام در اردیبهشت ماه 1396 به صورت رسمی کار مسافرگیری را آغاز کرد و نخستین هواپیما روز ۱۷ اردیبهشت‌ ماه در این فرودگاه به زمین نشست. در حال حاضر هفته‌ای سه پرواز به صورت رفت و برگشت به تهران در روزهای فرد از طریق این فرودگاه انجام می‌شود و البته برنامه ریزی شده که روزانه دو پرواز در این فرودگاه انجام شود.

به گفته مدیر این فرودگاه، قرار است علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، ارومیه، تبریز و همچنین جزیره کیش نیز به برنامه پروازی فرودگاه ماکو اضافه شود.

فاصله این فرودگاه ۴۰۰ هکتاری تا شهر ماکو ۴۰ کیلومتر و تا مرز بازرگان ۷۰ کیلومتر است. ضمن این که فضای در نظر گرفته شده برای شهر فرودگاهی ماکو چیزی حدود ۲۰۰۰ هکتار است.

مدیر فرودگاه ماکو منابع تامین مالی این فرودگاه را تماما از درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو دانسته و معتقد است با توجه به نزدیکی ماکو به کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان، این فرودگاه می‌تواند نقش مهمی در انتقال و ترانزیت بار و مسافر ایفا کند.

بلیط داخلی مسیر ماکو
سامانه هوشمند جاینت با ارائه بلیط هواپیما تهران ماکو و بالعکس بلیط هواپیما ماکو تهران با ایرلاین سپهران با شروع نرخ 164000 تومان ورود مسافران و گردشگران متخصصان و صاحبان سرمایه را آسانتر کرده است.

عکس شماره چهار

بلیط داخلی پرواز ماکو
در حال حاضر پرواز چارتر تهران به ماکو و بالعکس پرواز چارتر ماکو به تهران روزهای شنبه، یک شنبه، دوشنبه،  چهار شنبه هر هفته پرواز دارد. برای مشاهد آخرین وضعیت بلیط هواپیما ماکو در سایت هوشمند جاینت ابتدا مبدا، مقصد، تاریخ سفر و تعداد مسافران را مشخص کنید، تمام پرواز های ماکو برای شما به نمایش خواهد آمد که می توانید با استفاده از فیلترهای سمت راست پروازها را براساس قیمت (بلیط ارزان ماکو)، نوع پرواز، ساعت پرواز، کلاس پرواز و نوع ایرلاین تفکیک کنید و پرواز مورد نظرتان را بدست آورید. و یا در صورت لزوم جهت راهنمایی بیشتر با واحد پشتیبانی جاینت به شماره 09126076900 تماس بگیرید، تیم پشتیبانی جاینت به صورت ۲۴ ساعته حتی در روزهای تعطیل عملکرد جاینت را تحت نظر داشته و شما را تنها نخواهند گذاشت و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات و نظرات شما هستند.

همچنین این امکان در وب سایت جاینت موجود میباشد تا مسافران محترم بدون تماس با فرودگاه ماکو، از اطلاعات پرواز فرودگاه ماکو و تمام برنامه پروازی فرودگاه اطلاعات کسب نمایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها