کد خبر: ۴۴۶۶۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
از همان دقایق آغازین ماه محرم، چیز‌هایی که دل ما را بیشتر به حزن این ماه نزدیک می‌کند، پرچم‌های عزایی است که در شهر و روستا و حتی بین جاده‌ها خودنمایی می‌کند.
 
در حین دیدن این پارچه و پرچم‌های مشکی، صدای نوحه‌هایی هست که با به گوش رسیدن آن، پای هر آدمی می‌لرزد و گاه در همان جایی که هست می‌ایستد و دل به نوای حزن اهل بیت (علیهم السلام) می‌دهد.
 
مداحی در محرم با رعایت اصول آن/
شنیدن اشعار حزن انگیز و سراسر درس آموزی زندگانی بزرگان دین، از زبان مداحان اهل بیت (علیهم السلام) می‌تواند فرصتی برای آموختن و آشنایی بیشتر با زندگی و سیره آن رهروان واقعی کلام حق است.
 
مداحی در محرم با رعایت اصول آن/
 
اهمیت مداحی در رثای اهل بیت (علیهم السلام) به قدری است که ابوهارون مکفوف می‌گوید: بر امام صادق علیه السلام وارد شدم. به من فرمودند: شعر بخوان، برایش خواندم. حضرت فرمودند: نه، همان طور که مرثیه می‌خوانی بخوان. من با صدای بلندمرثیه خواندم. حضرت گریستند و باز فرمودند: بیش تربخوان. باز خواندم. حضرت با صدای بلند گریه کرد و زنان نیز گریستند. سپس فرمودند:‌ای ابوهارون! هر کس درباره‌ی حسین (علیه السلام) مدح و مرثیه بخواند و دیگران را بگریاند، بهشت برای او واجب می‌شود.

مداحی از آدم تا خاتم
یدالله بهتاش، مدرس و مداح اهل بیت (علیهم السلام)  در گفتگو با خبرنگار ما  می‌گوید: شعر گفتن و مداحی برای بزرگان دین مان، اثرگذاری زیادی روی مردم دارد که با صوت، شعر و طرز بیان خوب می‌تواند بیشتر به جذب مردم بینجامد.
 
مداحی در محرم با رعایت اصول آن/
وی با بیان اینکه مداحی‌های ما کمی به انحراف کشیده شده، می‌افزاید: قبلا در یک مراسم مداحی، ابتدا یک شعر اخلاقی خوانده می‌شد، بعد مدح می‌گفتند و در نهایت مسائل و مصائب را بیان می‌کردند، اما اکنون دیگر از مصائب و مسائل حرفی نمی‌زنند و امامان ما را با زیبایی‌های ظاهری وصف می‌کنند.

مراجعه به متخصص دین
وی بیان می‌کند: دشمن برای کمرنگ کردن روضه و مداحی ها، بودجه می‌گذارد تا مستمعین بهره کافی نبرند در اینگونه مجالس به تحریک احساسات مخاطبین می‌پردازند، ولی از فضائل سخنی به میان نمی‌آورند.

بهتاش با بیان اینکه هرچیزی احکامی دارد، مداحی هم دارای احکامی است، می‌گوید: در مداحی‌ها باید اجرائیات آن درست پیاده شود، هر چیزی باید در حد و حدود تعریف شده باشد.
 
مداحی در محرم با رعایت اصول آن/

وی بیان می‌کند: در هرکشوری که دوستداران اهل بیت وجود داشته باشند، مداحی انجام می‌شود فرقی ندارد که در اروپا و آمریکا یا کشور‌های مسلمان نشین آسیا باشد

وی می‌گوید: مجالس اهل بیت و معصومین، مسیر زندگی ما را عوض می‌کند در این مجالس می‌توان درس‌های زندگی را در قالب مداحی آموخت.

پیشینه مداحی ریشه در صدر اسلام دارد
محمد فراهانی، محقق و پژوهشگر عرصه مداحی  هم در گفتگو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید:پیشینه مداحی ریشه در صدر اسلام دارد و در روایات از پیامبر اکرم داریم که بهشت بر گریه کنان حضرت امام حسین (ع) واجب است، این نشان دهنده آن است که این روش عرض ادب به ساحت مقدس اهل بیت بوده که در عزاداری‌ها برگزارمی شده و حتی در آن زمان خود پیامبر(ص) بر امام حسین (ع)مداحی می‌کردند و بر مصیبت آن بزرگوار قبل از تولد ایشان برایشان گریه می‌کردند.

وی می‌افزاید: بعد از واقع کربلا در جای جای مسیر حرکت اسرا، مرثیه و روضه شهدای کربلا توسط اسیران خوانده می‌شد و معروف‌ترین روضه هم روضه تاریخی حضرت زینب (سلام الله علیها) ست و در کوفه، شام و حتی در بازگشت به مدینه هم مراسم روضه را برپا کردند.
 
مداحی در محرم با رعایت اصول آن/
وی ادامه می‌دهد: لزوم مداحی در مراسم مذهبی برمی گردد به روایات رسیده از پیامبر(ص) و معصومین ما، امام رضا (ع) به مداح خود گفتند: مرثیه جدم را بگو، تو با مرثیه گفتنت یار ما هستی و تا زنده‌ای از یاری ما کوتاهی نکن، لذا این مدح گفتن و مرثیه خواندن ریشه در سیره اهل بیت دارد و علمای ما به همین دلیل بر مداحی تاکید دارند.

مداحی احیاگر مصائب امامان معصوم
این محقق و پژوهشگر می‌افزاید: در مراسم محرم اگر اشعار با صوت زیبا خوانده شود بیشتر روی افراد اثر می‌گذارد .
 
مداحی در محرم با رعایت اصول آن/
وی می‌گوید: در کشور‌هایی که افراد شیعه در آن زندگی می‌کنند، رونق مداحی بیشتر هست . امام سجاد (ع) فرمودند: از مرثیه حسین حرارت و آتشی در قلوب مومنین قرار داد که تا ابد هرگز سرد شدنی نیست.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها