کد خبر: ۴۴۸۵۵
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
بولتن نیوز: صاحب نظران سیاسی دلایل مختلفی را برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس هشتم برشمرده اند و بسیاری از کارشناسان سیاسی طیف های اصول گرا و اصلاح طلب اعلام کرده اند که مردم و حتی منتقدان سیاسی دولت، علاوه بر رقابت های سیاسی و رای  دادن به نامزد خاص خود، به حمایت خود از نظام ودولت جمهوری اسلامی و حمایت از منافع ملی در شرایط تهدید و تحریم کشورهای متعارف اولویت بیشتری داده اند و با هشیاری و درک عمیق از آینده کشور، در ارزیابی شرایط ایران و حفظ و صیانت از کیان ایران زمین و دستاوردهای کشور هم نظر هستند.

برخلاف تصور کشورهای متعارف و متخاصم و همچنین جریان فتنه که تصور می کردند که انتخابات قبلی یعنی انتخابات ریاست جمهوری دولت دهم با تقلب صورت گرفته و در نتیجه مردم این انتخابات را تحریم خواهند کرد و پای صندوق های رای نخواهند آمد، اما میزان مشارکت مردم در مقایسه با دوره های قبلی افزایش یافته و درصد مشارکت نیز رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

مصطفي محمد نجار وزير كشور در جمع خبرنگاران ميزان مشاركت مردم در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را حدود ‌‌٢ /‌‌٦٤ درصد اعلام كرد. در حوزه انتخابيه تهران، ري، اسلامشهر و شميرانات ميزان مشاركت ‌‌٤٨ درصد بوده است. همچنين در شهرستان‌هاي تهران ميزان مشاركت ‌‌٧٣ /‌‌٥٦ بوده است كه ميانگين كل در استان تهران از اين ارقام ‌‌٥٢ درصد است. بالاترين مشاركت مربوط به استان كهگيلويه و بويراحمد با مشاركت ‌‌٨٨ درصد بوده است

در شرایطی که مشارکت مردم در تهران حدود 48 درصد بوده است نشان دهنده این واقعیت است که با وجود رای بیشتر رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری به میرحسین موسوی در تهران، در این دور از انتخابات، مردم برای پاسخ گویی به تحریم و تهدید و ماجراجویی دشمن، مشارکت بالایی داشتند . در دوره انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی مشارکت مردم در سطح شهر تهران در حدود 32 درصد بود، در حالیکه در این دوره تا ساعت 7 بعد ازظهر این آمار از مرز 34 درصد گذشت و پیش بینی  شد که به بیش از 40 درصد برسد.

 این موضوع نیز ثابت می کند که مردم ابتدا به کشور و نظام توجه دارند و بعد به نامزدها و دیدگاه های سیاسی توجه دارند.به عبارت دیگر، تنها مخالفت کردن با یک جریان سیاسی یا دولت، عامل مشارکت یا عدم مشارکت مردم نیست بلکه مصالح کشور و آینده نگری است که مردم هشیار و هوشمند ایران را به پای صندوق های رای برده است.

ضد انقلاب و مخالفان دولت و نظام جمهوری اسلامی نیز آچمز شده و باور نمی کردند که با این همه تبلیغ و جریانات دوسال اخیر، مردم  از دعوت مقام معظم رهبری  استقبال کنند و بار دیگر حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی نشان دهند.

در تحلیل این حضور و مشارکت بزرگ، صاحب نظران با دیدگاه های مختلف تحلیل هایی را  ارائه داده اند و برخی معتقدند که علاوه بر حمایت مردم از نظام جمهوری اسلامی، هشیاری مردم در برابر تهدیدها و تحریم های کشورهای متعارف باعث شده که مردم پای صندوق های رای بروند و ثابت کنند که از کیان ایران زمین و مملکت خود دفاع می کنند و تنها به رقابت های سیاسی جناح های داخل نظام توجه ندارند بلکه فراتر از رقابت های سیاسی، همان طور که نگاه آیت اله خامنه ای رهبر انقلاب، فرا جناحی است و مسائل نظام و کشور را در نظر دارد، مردم نیز گوش به حرف های  ضد انقلاب و مخالفان دولت و نظام نمی دهندو به جای تحریم، مشارکت را برگزیده اند تا ثابت کنند که از هشیاری لازم برخوردارندو تنها به تحلیل حوادث بعد از انقلاب توجه ندارند بلکه حمایت از کشور در برابر تحریم و تهدید دشمنان نظام را مورد توجه قرار می دهند.

حتی مسائلی مانند جریان انحرافی  نیز موجب نشد که بخشی از مردم نسبت به انتخابات دلسرد باشند بلکه درهمه حال، این منافع ملی و مصلحت نظام است که اولویت دارد و به همین خاطر حتی منتقدان و مخالفان دولت مانند سید محمد خاتمی نیز پای صندوق های رای آمدند.

حضور افرادی چون هاشمی رفسنجانی و جناح منتقد دولت نیز ثابت کرد که ملت ایران ابتدا در برابر منافع ملی و نظام متعهد و حمایت کننده هستند و پس از آن به رقابت های سیاسی و حوادث 2 سال اخیر توجه دارند. 

به عبارت دیگر، همان طور که مقام معظم رهبری پیش بینی کرده بودند مردم با حضور خود، و  مشاركت گسترده در اين دور از انتخابات در سطح كشور سيلي محكمي به صورت دشمن زدند.

تا ساعت 3 بعدازظهر در شهرستان های استان تهران شاهد بودیم که 50 درصد واجدین شرایط رأی داده بودند که چنین چیزی نسبت به دوره های قبل قابل توجه است.

برخی صاحب نظران و مسوولین نیز استقبال مردم از شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را نشانه فهم، درک، بینش و ولایتمداری مردم شریف ایران دانستند و اظهار داشتند که همانطور که حضرت آقا فرمودند مردم سیلی آخر را می زنند، مردم این سیلی را زدند و تا همین جا نیز موضوع به اثبات رسید.

میزان مشارکت مردم تهران در ادوار قبلی مجلس به ترتیب: مجلس پنجم 55.74، ششم 46.88، هفتم 36.78 و مجلس هشتم 30.22 بوده است انتخابات مجلس پنجم با حضور 71 درصد واجدین اخذ رای، در بالاترین لیست جایگاه قرار دارد و مجلس هشتم با غیبت 49 درصد واجدین شرایط در انتخابات اسفند 86 در پایین ترین جایگاه است. در تمامی ادوار مجلس، بیش از 50 درصد واجدین اخذ رای در انتخابات حضور یافته اند.

و این انتخابات، در 12 اسفند90 نشان می دهد که مشارکت به خاطر شرایط خاص کشور در برابر تهدیدات کشورهای متعارف افزایش قابل توجهی داشته است.

 آمار منتشر شده از میزان مشاركت مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ؛ از افزایش حدود ۱۳ درصدی در سطح كشور و ۱۷ درصدی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر نسبت به دوره قبل حكایت دارد. در دوره قبل، مشاركت مردم تهران در انتخابات مجلس هشتم ، ۳۰.۲۲ درصد بود. این رقم به ۴۸درصد رسیده است و این یعنی ۱۷ درصد افزایش حضور مردم پایتخت پای صندوق های رای.

در این دوره از انتخابات سه میلیون و ۹۶۰ هزار نفر برای نخستین بار می توانستند در انتخابات مجلس شركت كنند.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی با حضور پرشور و گسترده مردم عزیز در جای جای ایران اسلامی برگزار شد كه طی ماه های اخیر رسانه های وابسته به نظام سلطه و در راس آنها آمریكا و رژیم صهیونیستی از هیچ تلاشی برای ایجاد یاس و ناامیدی در ملت ایران دریغ نكردند.

رسانه های وابسته به نظام استكبار همه امكانات خود را به همراه عناصر ضدانقلاب خارج نشین به كار گرفتند تا به خیال خام خویش با دلسرد كردن مردم ، مانع از حضور پرشور آنان در انتخابات شوند.

اما همانگونه كه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش بینی كرده بودند این بار نیز ملت ایران با حضور آگاهانه و توام با بصیرت خود در انتخابات ؛ سیلی محكمی به چهره استكبار زد.

اگر چه انتخابات ریاست جمهوری دهم با مشاركت 85 درصد مردم ، بالاترين ركورد مشاركت سياسي مردم طي سالهاي پس از انقلاب پس از همه‌پرسي 98 درصدي راي به جمهوري اسلامي بود اما از آن جا که این انتخابات به مجلس اختصاص داشت در مقایسه با انتخابات مجلس در دوره های قبل، باید گفت که نه تنها مشارکت کمتر نشده بلکه افزایش نیز داشته است و این حضور نشانه پشتیبانی مردم از نظام و کشور است و تنها به رقابت سیاسی یا عدم حضور بخشی از اصلاح طلبان در این انتخابات محدود نمی شود زیرا مردم ابتدا حضور خود را مانند حضور در جبهه های دفاع از کشور و حضور در راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس اعلام می کنند و پس از آن به چهره های سیاسی و نامزدها و جناح های سیاسی رای می دهند.

آمارها نشان می دهد که كمترين ميزان مشاركت به ميزان 50 درصد در انتخابات ششمين دوره رياست جمهوري در دولت هاشمي رفسنجاني ثبت شده است.

مقایسه میزان مشارکت در 8 دوره انتخابات مجلس

آمار مربوط به ميزان مشاركت مردم ايران اسلامي در انتخابات دوره‌هاي متعدد خصوصا رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي نشان می دهد که

انتخابات همه پرسي تغيير رژيم.... 10 و 11 فروردين 58 .... ميزان مشاركت: 98 درصد بوده است

 انتخابات خبرگان بررسي نهايي قانون اساسي.... 12 مرداد 58.... ميزان مشاركت: 51.71 درصد

انتخابات همه پرسي تائيد قانون اساسي.... 11 و 12 آذر 58.... ميزان مشاركت: 75.23 درصد

انتخابات اولين دوره رياست جمهوري.... 5 بهمن 58.... ميزان مشاركت: 67.42 درصد

انتخابات دومين دوره رياست جمهوري.... 2 مرداد 60.... ميزان مشاركت:64.24 درصد

انتخابات سومين دوره رياست جمهوري... 10 مهر 60.... ميزان مشاركت:74.26 درصد

انتخابات دومين دوره مجلس شوراي اسلامي....26 فروردين 63.... ميزان مشاركت:64.64 درصد

انتخابات چهارمين دوره رياست جمهوري.... 25 مرداد64.... ميزان مشاركت: 54.78 درصد

 انتخابات سومين دوره مجلس شوراي اسلامي.... 19 فروردين 67.... ميزان مشاركت:59.72 درصد انتخابات پنجمين دوره رياست جمهوري.... 6 مرداد 68.... ميزان مشاركت:54.59 درصد

انتخابات همه پرسي بازنگري قانون اساسي....6 مرداد 68.... ميزان مشاركت: 54.51 درصد

 انتخابات چهارمين دوره مجلس شوراي اسلامي....21 فروردين 71.... ميزان مشاركت: 57.81 درصد

انتخابات ششمين دوره رياست جمهوري....21 خرداد 72.... ميزان مشاركت: 50.66 درصد

 انتخابات پنجمين دوره مجلس شوراي اسلامي....18 اسفند 74.... ميزان مشاركت:71.10 درصد

 انتخابات هفتمين دوره رياست جمهوري.... 2 خرداد 76.... ميزان مشاركت:79.93 درصد

 انتخابات اولين شوراهاي اسلامي كشور.... 7 اسفند 77.... ميزان مشاركت:64.42 درصد

 انتخابات ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي....29 بهمن 78.... ميزان مشاركت:67.35 درصد

 انتخابات هشتمين دوره رياست جمهوري....18 خرداد 80.... ميزان مشاركت:66.59 درصد

 انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي....1 اسفند 82.... ميزان مشاركت:51.21 درصد

 انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري(مرحله‌ اول)....27 خرداد 84.... ميزان مشاركت:62.84 درصد

 انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري(مرحله دوم).... 3 تير 84.... ميزان مشاركت:59.76 درصد

انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري.... 22 خرداد 88.... ميزان مشاركت: 85 درصد

بررسی آمار مشارکت مردم در انتخابات مجلس در کشور نشان می دهد. بیشترین مشارکت مربوط به دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بوده است.

میزان مشارکت در انتخابات در "دوره پنجم" شورای اسلامی ۷۱.۱ درصد بوده است که تعداد شرکت کنندگان در آن بالغ بر ۲۴.۶ میلیون نفر بوده است. همچنین به ترتیب مجالس ششم با ۶۹.۳ درصد مشارکت، مجلس دوم با ۶۴.۶ درصد مشارکت و مجلس سوم با ۵۹.۷ درصد مشارکت رتبه های بعدی را در اختیار دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها