کد خبر: ۴۵۰۳۱۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۳۰ آذر ۱۳۹۷
رئیس جمهور در مصاحبه مشترک با رئیس جمهور ترکیه گفت: اقدامات آمریکا علیه ملت ایران صد درصد تروریستی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از صدا و سیما؛ آقای روحانی درنشست خبری مشترک خود با رجب طیب اردوغان در مراسم امضاء یادداشت تفاهم میان دو کشور افزود: قطعنامه 2231 از همه کشورهای جهان می خواهد که از برجام حمایت کنند و فضای مناسبی را برای توسعه روابط تجاری با ایران به وجود آورند.
 
رئیس جمهور گفت:​ امروز چند کشور معدود در جهان به همراه آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین المللی را با نادیده گرفتن حق مردم ایران نقض کردند. دوران قلدرمآبی در جهان پایان یافته و ملت ها براساس منافع مشترک خود تصمیم گیری می کنند.

وی با تشکر از مهمان نوازی رئیس جمهور ترکیه گفت: این پنجمین نشست شورای عالی امنیت همکاری های راهبردی میان دو کشور بود که با حضور وزرا و مسئولان دو کشور تصمیمات خوبی برای رفع موانع در زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور اتخاذ شد.

آقای روحانی افزود: جلسه خصوصی مفصلی نیز با رئیس جمهور محترم ترکیه برگزار شد که در آن، همکاری های بین دو کشور و مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و گفتگو قرارگرفت.

رئیس جمهور گفت: اساس روابط بین ایران و ترکیه بر مبنای روابط تاریخی، فرهنگی، دینی و منافع مشترک، صلح و ثبات و توسعه منطقه ای استوار است. هیچ قدرت و هیچ کشور ثالثی قادر نیست این روابط همسایگی و برادری میان دو کشور را مخدوش کند.

وی با تشکر از مواضع قاطع و صریح شخص آقای اردوغان و دولت ترکیه در قبال تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این مواضع قاطع در قبال یکجانبه گرایی و تحریم های غیرقانونی بر ضد ایران به معنای پایبندی دو کشور به قانون و اخلاق است.
 
تصمیم گیری برای توسعه همکاری های ایران و ترکیه 
رئیس جمهورگفت: در گفتگوهای مشترک با رئیس جمهور ترکیه برای رفع برخی موانع همکاری های دو کشور تصمیم گیری کردیم.

آقای روحانی در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه ای اش افزود: امروز برای رفع برخی از مشکلات به ویژه مسائل تجار و بازرگانان و بخش خصوصی دو کشور تصمیم گیری و کمیسیون های مشترک دو کشور تشکیل شد تا توسعه روابط بیش از گذشته سرعت یابد.

وی گفت: ایران و ترکیه می توانند آسیا و اروپا را به هم و شرق و غرب و شمال و جنوب منطقه را هم به هم متصل کنند و روابط دو کشور به نفع منطقه و تجارت جهانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: در گفتگوهای دوجانبه با آقای اردوغان مذاکرات مشخصی درخصوص مسائل مالی، بانکی، پولی، تجاری، صنعتی، گمرک، انرژی و حمل و نقل داشتیم و معتقدیم همکاری های فرهنگی و همچنین ترانزیت میان دو کشور باید افزایش یابد.

آقای روحانی گفت:​ درخصوص سوریه نیز گفتگوهای خوبی داشتیم و معتقدیم که مشکلات این کشور باید به دست خود سوری ها حل شود و تمامیت ارضی آن کشور نیز مورد احترام قرار گیرد. در عین حال توافق شد که اجلاس بعدی درباره سوریه در روسیه با حضور ایران، ترکیه و سوریه برگزار شود.

وی اشاره ای به مسائل یمن کرد وگفت: هر دو کشور معتقد به حل بحران یمن از طریق مذاکرات یمنی - یمنی هستند و ایران و ترکیه برای کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور تلاش خواهند کرد.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد​ تا نتایج گفتگوهای مذاکرات هیئت های ایران و ترکیه باعث افزایش همکاری های بیش از پیش دو کشور شود و اینکه اجلاس کمیسیون های مشترک دو کشور سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها