کد خبر: ۴۵۰۶۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۲۲ اسفند ۱۳۹۰

با گذشت چند هفته از اقدام عجولانه و نسنجيده آمريكا و برخي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در تحريم نفتي ايران، رسانه ها و محافل غربي هشدار دادند كه يكي از پيامدهاي اين مسئله فروپاشي و پايان سيطره دلار بر معادلات جهاني خواهد بود.

به گزارش کیهان، نشريه «امريكن فري پرس»، در يك مقاله تحليلي به قلم پته پاپاكراس ضمن بيان اينكه ايران در واكنش تلافي جويانه به تحريم هايي كه توسط آمريكا بر بانك مركزي و صنعت نفت ايران اعمال شد در معاملات نفتي ديگر از دلار استفاده نمي كند پيش بيني كرد دلار به عنوان واحد پول جهاني با چالش هاي اساسي مواجه شود.

در ادامه اين مقاله آمده است: در سال 1973 طي يك اقدام سازمان يافته بحران انرژي آمريكا را فرا گرفت. «دلار» هم اكنون به عنوان معتبرترين ارز جهاني پايه معاملات نفتي محسوب مي شود و خريد نفت تنها با استفاده از دلار امكان پذير است كه اين امر هزينه هاي اضافي و گزافي را به آمريكا تحميل كرد و دولت آمريكا را با بدهي هاي كلان مواجه ساخت و اين سياست واشنگتن با هدف اجبار كردن همه كشورها براي استفاده از دلار در معاملات نفتي ادامه پيدا كرد.

ايران سومين دارنده ذخاير بزرگ نفتي جهان بوده و روزانه 4 ميليون بشكه نفت توليد مي كند. اتحاديه اروپا كه 18درصد نفت خود را از ايران وارد مي كرد در همراهي با تحريم هاي واشنگتن اعلام كرد كه از ماه ژوئن خريد نفت از ايران را قطع مي كند.

ايران نيز در اقدامي پيش دستانه فروش نفت به كشورهاي اروپايي از جمله انگليس و فرانسه را ممنوع كرد و از تحويل 500 هزار بشكه نفت خام به نفتكش يوناني خودداري كرد.

تحليلگران بر اين باورند كه اتحاديه اروپا با مشكلاتي براي پيدا كردن جايگزين منابع نفتي ايران در بازارهاي آسيايي روبرو مي شود.

از سوي ديگر، چين بزرگترين خريدار نفت ايران اعلام كرده است به خريد نفت از اين كشور ادامه مي دهد. هند نيز اظهار داشته است در معاملات نفتي با ايران به جاي دلار، روپيه و يا طلا پرداخت مي كند.

تشديد تنش ها بر سر پرونده هسته اي ايران منجر به افزايش 14درصدي قيمت نفت از آغاز سال 2012 شده است. برخي تحليلگران بر اين باورند كه در صورتي كه ايران اقدام به بستن تنگه هرمز كند قيمت جهاني نفت تا 50درصد افزايش پيدا مي كند كه سودهاي كلاني را عايد وال استريت و كمپاني نفتي Big Oil مي كند كه هر دو نفوذ قدرتمندي در سياست دارند.

خبرگزاري رويترز نيز به نقل از «آتل سبجورنسن» مدير اجرايي ناوگان انتقال نفت خليج فارس نيز درباره تحريم نفتي ايران اعلام كرد: اگر از نقطه نظر تامين نفت و پويايي تقاضاي جهاني نگاه كنيد سال 2012 سال بسيار مشكلي براي واردكنندگان نفت خواهد بود زيرا تاثير «تن مايل» يعني هزينه جابجايي انتقال نفت برحسب مسافت و وزن، تاثير بسيار زيادي در قيمت جهاني نفت خواهد داشت.

براساس اين گزارش، تحريم نفت ايران از نمونه هايي است كه باعث تاثير زيادي بر هزينه هاي «تن مايل» خواهد داشت و باعث نابساماني در بازار خواهد شد.

سبجورنسن گفت: اگر نفت ايران تحريم شود اين ميزان نفت از كجا تامين خواهد شد؟ مقداري از آن از خليج فارس تامين مي شود اما ميزان زيادي از آن نيز از درياي كارائيب، درياي شمال و غرب آفريقا بايد تامين شود. اين مساله تاثير زيادي بر نرخ جابجايي و انتقال نفت خواهد گذاشت.

وي تاكيد كرد كه كاهش نفت ايران در بازارهاي جهاني باعث افزايش شديد هزينه انتقال نفت از مناطق مختلف به كشورهاي مصرف كننده مي شود كه اين موضوع باعث افزايش هزينه تمام شده تامين نفت خام براي واردكنندگان آن خواهد شد.

«كن بلكول» سياستمدار و فعال آمريكايي نيز در گزارشي در پايگاه خبري «پاتريوت پست» پيرامون پيامدهاي تحريم نفتي ايران با اشاره به اينكه تحريم ها در قبال ايران كارساز نيست، مي نويسد: درباره عدم كارايي تحريم ها جاي بحث وجود دارد؛ جامعه جهاني در سال 1935 ميلادي ايتاليا را به دليل تجاوز به اتيوپي مستقل تحريم كرد اما اين تحريم ها كه فاقد قدرت اجرايي بودند به هيچ طريقي نتوانستند از تجاوز دولت «بنيتو موسوليني» به فرانسه، آلبانيا و يونان جلوگيري كنند.

بلكول در ادامه گزارش خود نوشته است: كلينتون در سال 2008 ميلادي به ما گفت كه او يك نامزد سرسخت تر است و به ما تضمين داد كه توانايي مديريت هرگونه بحران جهاني را دارد؛ وزيرخارجه آمريكا بايد اين را تا الان فهميده باشد كه ما (مردم آمريكا) مجبور هستيم به قضاوت هاي او تكيه كنيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها