کد خبر: ۴۵۱۶۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۳۰ دی ۱۳۹۷
باقر لاریجانی با حکم سرپرست وزارت بهداشت در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابقا شد.‏
به گزارش پایگاه 598، سعید نمکی در حکم خود خطاب به باقر لاریجانی بر توسعه آموزش پزشکی در راستای تربیت نیروی ‏انسانی مورد نیاز و در راستای خودکفایی کشور تاکید کرد و نوشت: پس از سال ها بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاه ها تعدد رشته ‏های تحصیلی و تعداد دانشجویان مبتنی بر نیازسنجی سال های آتی کشور، ضروری است که منابع محدود کشور را صرف تربیت ‏نیروهایی نکنیم که در آینده جایگاهی برایشان در نظام ارائه خدمت تعریف نکرده ایم.‏

وی ادامه داد: اینجانب به همراه بعضی از دوستان در طراحی مدل آموزشی جامعه نگر (‏COME‏) حدود 30 سال پیش تلاش کردیم و ‏هدفمان تقویت آموزش های جامعه محور (‏Community based learning‏) به جای بیمارستان محور (‏Hospital based ‎learning‏) بود. متاسفانه هنوز اکثر رشته های تحصیلی از این شیوه آموزشی محرومند و این خود عاملی است تا دانش آموختگان ما ‏با مشکلات جامعه و نظام ارائه خدمت بیگانه باشند. رسالت ما برداشتن دیوار بین دانشگاه و مردم است که امیدوارم جناب عالی و ‏همکاران ارجمندتان بیشتر بدان بپردازید.‏

سرپرست وزارت بهداشت در این حکم نوشت: سیاست سال های اخیر، افزایش تحصیلات تکمیلی و برچیدن دوره های کوتاه مدت ‏است. این شیوه تربیت نیروی انسانی علاوه بر تحمیل هزینه سنگین، اثربخشی هزینه کرد را زیر سوال می برد و زیرساخت های نظام ‏ارائه خدمت را که در سال های اخیر با هزینه فراوان تهیه شده به دلیل عدم حضور نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بلااستفاده می ‏گذارد. تربیت نیروهای پرستاری و پیراپزشکی مورد نیاز کشور از این مقوله است. باتوجه به منابع محدود باید دوره ها را کوتاه تر، ‏مهارت ها را افزون تر و نیروی انسانی را کارآمدتر کنیم.‏

نمکی همچنین بر استفاده از ظرفیت اندیشمندان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سیاست‌گزاری‌های کلان وزارت بهداشت تاکید کرد و ‏خطاب به معاون آموزشی وزارت بهداشت نوشت: غفلت از این ظرفیت، خسرانی جبران ناپذیر خواهد بود. لذا انتظار می رود دانشگاه ‏های ما اتاق فکر کشور برای برنامه ریزی های کلان باشند که جناب عالی می توانید موارد مهم در همه حوزه ها را با همکاران ارجمند ‏دانشگاهی در میان بگذارید و نظرات ایشان را جمع بندی و به عنوان نقشه راه به اینجانب ارائه فرمائید.‏

وی به موضوع بیماری‌ها نیز اشاره و بیان کرد: مستحضرید امروز بیماری های واگیر نوظهور، بیماری های غیر واگیر و ‏مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت (‏SDH‏) مواردی است که نظام سلامت را مورد تهدید جدی قرار می دهد. آموزش و آشنایی ‏دانشجویان با پدیده های فوق در آینده می تواند در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این موارد بسیار موثر باشد.‏

نمکی در این حکم به استفاده از ظرفیت پزشکان عمومی نیز اشاره کرد و نوشت: توسعه پزشکی خانواده و نظام ارجاع که اجزای ‏تفکیک ناپذیر یکدیگرند به دلیل کمبود پزشک خانواده معطل مانده، ضروری است با استفاده از ظرفیت کم نظیر پزشکان عمومی و ‏گذراندن دوره های کوتاه مدت از خیل عظیم پزشکان عمومی آموزش دیده در این عرصه بهره ببریم. منتظر ماندن برای فارغ ‏التحصیلی متخصص پزشک خانواده، سال ها این پروژه عظیم ملی را معطل خواهد گذاشت، گرچه فارغ التحصیلان دوره تخصصی ‏مذکور نیز می توانند به عنوان هسته های مرکزی آموزش و پایش مستمر این فعالیت به کار گرفته شوند. ضمنا آموزش پزشکی خانواده ‏نیز باید جزو لاینفک دوره پزشکان عمومی باشد.‏

سرپرست وزارت بهداشت به تغییر سبک زندگی نیز اشاره و بیان کرد: برای تغییر سبک زندگی مردم در راستای کاستن از بار ‏بیماری ها لازم است بسته های آموزشی با زبان قابل درک برای گروه های هدف در جامعه تهیه کنیم.

رسالت ما علاوه بر آموزش ‏دانشجویان و دستیاران آموزش همگانی در راستای کاهش مشکلات نظام سلامت نیز هست و غفلت از این رسالت اجتماعی مردم را به ‏ناچار به دام آموزش ها و تبلیغات غیر علمی و غیر حرفه ای سایت های رنگارنگ و بی محتوی خواهد انداخت.‏

نمکی نوشت: این روزها مواردی مبنی بر تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ادغام آن در ‏وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح می شود. این رویکرد با توجه به ضرورت بهره گیری آموزش پزشکی از فضا و عرصه ‏بهداشت و درمان تفکیک آموزش از این دو حوزه مهم را غیرممکن می کند. لذا جهت مقابله با این رویکرد غیر منطقی ضروری است ‏جناب عالی و همکارانتان مستندات کافی برای توجیه عدم امکان این سه جزء تفکیک ناپذیر فراهم کنید.‏
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها