کد خبر: ۴۵۲۰۳۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
اظهارات سرپرست سازمـان توسعـه و صادرات نشان می‌دهد که ۵ /۲۶ میلیارد یورو ارز صادراتی بازنگشته است و چرا رئیس‌کل بانک مرکزی و کمیسیون تلفیق بودجه تا این حد بر صادرات ریالی و عملکرد تجار در سال جاری حساس و با نگرانی خواستار بازگشت ارز‌های صادراتی هستند.
به گزارش پایگاه 598، به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت تا پایان دی ماه سال‌جاری، بیش از ۶۸‌میلیارد یورو ثبت‌سفارش انجام شده، ولی حدود ۷‌میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازگشته‌است. محمدرضا مودودی در نشست خبری با خبرنگاران درباره تأمین ارز واردات و بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار داشت: از ابتدای سال تا اواخر دی ماه بیش از ۶۸ میلیارد یورو ثبت سفارش ثبت شده‌است.
 
وی با بیان اینکه میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی کمتر از ۷ میلیارد یورو بوده است، گفت: میزان صادرات ۴ /۳۳‌میلیارد دلار بوده است.

به این ترتیب می‌توان در‌یافت که حدود ۷۹‌درصد از ارز‌های صادراتی بر اساس آمار‌های گمرک باز نگشته و تنها حدود ۹ /۲۰ درصد آن به داخل بازگشته است و حتی اگر برای آمار گمرک اختلافی ۲۰ درصدی هم در نظر بگیریم، باز هم بیش از نیمی از ارز‌های صادراتی به داخل کشور نیامده‌است. به علاوه آمار‌های ثبت‌سفارش اعلامی از سوی این مقام مسئول در حوزه تجارت خارجی در وزارت صمت نیز نشان می‌دهد که چگونه وارد کنندگان به دنبال جذب دلار‌های صادراتی هستند.
در همین حال سرپرست سازمان توسعه تجارت همسو با نگاه بانک مرکزی با بیان اینکه ۸ /۱۷‌میلیارد یورو تأمین ارز بانکی برای ثبت سفارش‌ها انجام شده‌است، معتقد است: ۸ /۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات میعانات نفتی باید به کشور بازگردد و همچنین ۵ /۱۱ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داریم که باید ماهانه ۶ /۱‌میلیارد دلار ارز به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

مودودی ادامه داد: با وجود تحریم‌های سخت امسال در بحث صادرات در هشت ماهه بیش از ۱۳ درصد و ۹ ماهه ۵/ ۵ درصد صادرات غیر نفتی به جز خدمات داشتیم که البته با توجه به شرایط ارزی انتظار شرایط بهتری داشتیم، اما چند عامل مهم در زیر ساخت‌ها علاوه بر بحث تحریم شده رشد بیشتر نداشته باشد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به آمار صادرات ادامه داد: میزان واردات در ۹ماهه نخست سال جاری ۷ /۳۲ میلیارد دلار بوده که عمده آن کالا‌های واسطه‌ای و مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات و مواد مصرفی ضروری است که در نهایت تراز تجاری کشور ۷۰۰‌میلیون دلار مثبت بوده‌است.

ضرورت ساماندهی واردات
طبق اعلام سرپرست سازمان توسعه تجارت بیش از ۸ /۳ برابر یورو‌های تخصیص یافته به واردات، تقاضا برای واردات به کشور ثبت‌شده که این موضوع نیز نشان می‌دهد تا چه اندازه کشور نیازمند ساماندهی واردات و اولویت‌بندی‌های وارداتی و نظارت بر تخصیص ارز‌های صادراتی به کالا‌های اولویت‌دار است.

وی درباره بسته‌بودن ثبت‌سفارش بسیاری از کالا‌هایی که صادرکنندگان می‌خواهند ارز خود را برای واردات آن‌ها استفاده کنند، توضیح داد: صادرکنندگان می‌توانند از محل ارز حاصل از صادرات، واردات انجام دهند یا اظهارنامه‌ها را در اختیار سایر واردکنندگان قرار دهند و اگر اسنادی ارائه کنند که ارز حاصل از صادرات به هر شکلی برگشته از آن‌ها حمایت می‌کنیم، در مورد ثبت سفارش‌ها نیز بزرگ‌ترین مشکل این است که صادرکنندگان می‌خواهند ارز را برای واردات کالا‌هایی استفاده کنند که جزو ضرورت‌های کشور نیست.

اما آنچه می‌توان از گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی در روز‌های اخیر و این مقام مسئول در حوزه تجارت دریافت این است که صادر‌کنندگان تمایلی به تخصیص منابعشان برای اولویت بندی کالا‌ها ندارند و اکثر آن‌ها به‌رغم نشست‌های مکرر با رئیس کل بانک مرکزی همچنان تمایل به وارد کالا‌هایی دارند که خودشان در بازار داخلی بازار دارند. کالا‌هایی که به نام تولید محصولات صادراتی معمولاً وارد می‌شده‌اند.

به عنوان مثال موضوع واردات خودرو‌های لوکس همچنان موضوعی است که به طور کامل تعیین‌تکلیف نشده هر چند که رئیس کل توانست جلوی برخی خودرو‌ها را بگیرد، اما همچنان وزارت صمت دستورالعمل تعیین‌تکلیف خودرو‌های انبار شده را صادر نکرده‌است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره تعیین‌تکلیف خودرو‌های مانده در گمرک اعلام کرده‌است: برای تعیین‌تکلیف خودرو‌ها موافقت سران سه قوه را گرفته‌ایم و حکم آن نیز ابلاغ شد، اما بعد از ابلاغ حکم بانک مرکزی در مورد خودرو‌هایی که بعد از ۱۶ مرداد ماه وارد گمرکات بنادر و مناطق آزاد شدند، اما و اگر‌هایی دارد که در حال مذاکره با آن‌ها هستیم، در مورد سایر خودرو‌ها چه آن‌هایی که قانونی وارد شده و چه آن‌هایی که غیرقانونی بوده تعیین‌تکلیف می‌شوند و امیدواریم این خودرو‌ها را قبل از پایان امسال به دست متقاضیان برسانیم.

گمرک رسماً اعلام کند، آمار صادرات غیرنفتی را اصلاح می‌کنیم
مورد دیگری که مودودی به آن درباره کم‌کاری صادر‌کنندگان در بازگشت ارز‌های صادراتی توضیح داد، قیمت‌های پایه صادراتی و شائبه واقعی‌نبودن میزان آمار صادرات بود. وی در این‌باره چنین پاسخ داده‌است: واقعیت قضیه این است که عمده اختلاف ناشی از رقابت منفی ایجاد شده بین صادرکنندگان است که این رقابت منفی به تجارت کشور آسیب می‌زند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفته‌است: مرجع اصلی برداشت آماری ما گمرک است و اگر گمرک رسماً اعلام کند، آمار صادرات را تغییر می‌دهیم.

وی افزوده است: کمیته نرخ‌گذاری در گمرک پذیرای درخواست‌ها است و تاکنون نرخ ۵۰۰ قلم کالایی را که ایراد داشت، اصلاح کردیم، در ادامه نیز قیمت‌های پایه صادراتی برخی اقلام را اصلاح خواهیم کرد، اما عمده دلیل ایجاد این اختلاف پایین آوردن قیمت توسط تولیدکنندگان است. در مورد کالا‌های صادراتی که واردات نیز داریم قیمت‌های هر دو را کنترل می‌کنیم تا با یکدیگر مطابقت داشته باشد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در مورد واردات بدون انتقال ارز نیز گفت: بانک مرکزی در این زمینه سؤال شفافی دارد که ارز واردات بدون انتقال ارز از کجا تأمین می‌شود و این سؤال درستی است؛ چراکه اگر به رژیم ارزی کشور نظم درستی ندهیم، هیچ‌گاه این اصلاحات انجام نمی‌شود و منشأ ارز باید کاملاً مشخص باشد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به جلسات مکرر با صادرکنندگان در مورد شیوه بازگرداندن ارز افزود: اگر ارز نیمایی گرفته شده و کالا صادر شود و ارز آن به کشور برنگردد، سود و رانت نصیب صادرکننده می‌شود، البته ما در شرایط جنگی هستیم و وقتی که در بیرون چرخه اقتصادی، تقاضا برای خرید ارز گران‌تر است، حتماً مشکلاتی مثل قاچاق مواد‌مخدر و تأمین مالی تروریسم پیش خواهد آمد؛ پس ارز باید برای مقاصد مشخص صرف شود.

مودودی گفت: تجارت کشور باید به سمت شفاف‌سازی پیش برود و کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس نیز نگران بازگشت ارز است، ولی با برخورد‌هایی مثل مجازات مخالف هستیم.

منبع: جوان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها