کد خبر: ۴۵۲۰۸۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مسئول هیئت مدیره انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگو با ۵۹۸:
حجت الاسلام سقای بی ریا گفت: هر چه رهبران یک جامعه ای ساده زیست و بی تکلف باشند و ساده زندگی کنند؛ مردم هم تحملشان نسبت به سختی های زندگی بالا می رود، و سبک زندگی مسئولین جامعه موجب الگو گیری رفتارهای مردم در سطح اجتماع می شود که نیازمند باور مسئولین به مبانی دینی و قرآنی است.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، چند وقتی است اخبار و مشاهدات عینی از تجمل‌گرایی در میان مسئولان و آقازاده‌ها بیشتر از حد انتظار شده است آن هم در دورانی که کشور و مردم با هجمه اقتصادی دشمن روبرو بوده و سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند. با این حال پدیده شوم تجملگرایی و اشرافی‌گری علی‌رغم منع صریح دین اسلام و توصیه‌های مکرر امام راحل و رهبری به مسئولان نظام نمود بیشتری یافته که جای تأمل دارد.

در همین رابطه حجت الاسلام ناصر سقای بی‌ریا از اساتید حوزه علمیه قم و مدیر گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و همچنین مسئول هیئت مدیره انجمن روان شناسی اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه 598، با اشاره لزوم معرفی اشرافی گری به عنوان یک ضد فرهنگ در جامعه بیان داشت: اگر مردم و مسئولین در رفتار و گفتارشان تواضع را به عنوان ارزش نشان بدهند حتماً در کاهش گرایش جامعه به اشرافی گری اثر گذار خواهد بود. مسئولین دولتی اگر خود ماشین‌های گران قیمت سوار نشده و از ماشین‌های ایرانی استفاده کنند و به سمت تجمل گرایی و اشرافی گری نروند مردم هم از آنها الگو خواهند گرفت.

وی افزود: مبارزه با روحیهٔ اشرافی‌گری خود می‌تواند گرایش به اشرافی گری را کاهش بدهد؛ یعنی افراد جامعه وقتی ببینند نه تنها نمایش اشرافی گری و ثروت باعث کرامت انها نمی‌شود بلکه اثر منفی در جامعه تلقی می‌شود و هنجارهای جامعه آن را منفی نشان می‌دهند آن زمان جامعه به سمت خروج از نمایش ثروت و اشرافی گری می‌رود.

ایشان در ادامه تصریح نمودند: ما روایتی داریم که حتی اگر یک فردی برای فخر فروشی بند کفشش را بهتر از کفش دوستش قرار دهد این خلاف اخلاق است. فخر فروختن به هم دیگر ولو یک بند کفش یا یک لباس محکوم است و از نظر اخلاق اسلامی مردود است. ما در قرآن داستان فرعون و قارون را داریم که خداوند با همهٔ ثروتش او را در زمین فرو برد و رعایت این موارد جزء الفبای دین ما است و نگاه به سیره ائمه اطهار و ساده زیستی اهل بیت خود سفارشی صریح به مسئولین است.

دکتر سقای بی ریا ضمن اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر ساده زیستی مسئولین نظام بیان داشتند: رهبر انقلاب بارها مسئولین را به نفی و منع از اشرافی گری توصیه نمودند ایشان بارها در جلساتی که با کارگزاران نظام داشتند در مورد اشرافی گری صحبت داشته و مسئولین را به ساده زیستی دعوت نموده‌اند و مسلماً نمایش قدرت و ثروت یک کار منفی است و موجب از بین رفتن امنیت روانی در جامعه می‌شود و نباید از سوی مسئولین انجام گیرد.

مدیر گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: هر چه رهبران یک جامعه‌ای ساده زیست و بی تکلف باشند و ساده زندگی کنند؛ مردم هم تحملشان نسبت به سختی‌های زندگی بالا می‌رود، و سبک زندگی مسئولین جامعه موجب الگو گیری رفتارهای مردم در سطح اجتماع می‌شود که نیازمند باور مسئولین به مبانی دینی و قرآنی است.

رئیس انجمن روان شناسی حوزه، با اشاره به لزوم ساده زیستی مسئولین اظهار داشت: رهبران جامعه در هر سطح و ردهٔ سیاسی و اجتماعی که باشند از امرای ارتش و سپاه گرفته تا مسئولین دولتی و همه کسانی که به نوعی برتری در جامعه دارند رفتارها و اعمالشان الگو می‌شود.

* مصاحبه: علی شعبانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها