کد خبر: ۴۵۳۰۸۴
زمان انتشار: ۱۸:۵۰     ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
در پی سخنان رئیس‌جمهور در هرمزگان؛
طبق آنچه نمایندگان می‌گویند، "قاچاق‌دام" طی ماه‌های گذشته بصورت برنامه‌ریزی شده درحال افزایش است؛ این خبر از یک جهت امیدوارکننده است چراکه با اطلاعاتِ موجود، دولت می‌تواند به راحتی سرشاخه قاچاقچیان را شناسایی نماید. اما از طرفی این شائبه‌ نیز وجود دارد که خروج دام "با خواست دولت" صورت می‌گیرد. آیا امکان دارد روزانه 3000 لنج اقدام به قاچاق کنند ولی سازمان مبارزه با قاچاق توان شناسایی آنان را نداشته باشد؟
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598،  انتقاد نمایندگان مجلس از قاچاق دام زنده به کشورهای عربی و افشای آمارهای مربوط به این موضوع در نهایت رئیس‌جمهور را مجبور به پاسخگویی کرد؛ حسن روحانی در حاشیه‌ سفری که به استان هرمزگان داشت، اخبار مربوط به قاچاق دام را تایید کرد و دلیل آنرا ارزان‌بودن قیمت گوشت در ایران نسبت به کشورهای خارجی دانست.

ادعای روحانی مبنی بر "ارزان بودن قیمت گوشت" تفسیر درستی از شرایط فعلی کشور نیست، آنچه موجب قاچاق کالا به خارج از مرزها می‌شود "بی‌ارزش شدن پول ملی" طی چندسال گذشته است؛ بعبارتی دلالان بازار گوشت وقتی تفاوت ارزش ریال نسبت به ارزهای رایج کشورهای عربی را می‌بینند، تلاش می‌کنند از طریق قانونی یا حتی غیرقانونی راهی برای فروش دام در خارج از مرزها بیابند. بعلاوه می‌توان این سوال را از رئیس‌جمهور پرسید که اگر دلیل قاچاق دام به خارج از کشور ارزان بودن آن است، چرا در سالهای گذشته که ارزش پول ملی اینچنین افت نکرده بود قاچاقچیان اقدام به خروج وسیع دام از کشور نمی‌کردند، آن زمان که قیمت دام چندبرابر کمتر از شرایط حاضر بود؟

با اینحال عامل قاچاق دام هرچه باشد دولت موظف است با آن مقابله نماید چراکه تداوم این روند، طبقات ضعیف جامعه را بیش از پیش در فشار معیشتی قرار می‌دهد، از طرفی این تصور که با فروش دام در خارج از کشور "دامداران و روستاییان" منتفع خواهند شد، با واقعیت‌های کشور و روابط بازار همخوانی ندارد؛ تنها گروهی که از قاچاق دام به نان‌ونوا می‌رسند دلالان دانه‌درشت می‌باشند.

به گفته‌ی مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ میزان قاچاق دام در هشت ماهه امسال با رشد ۴ و نیم برابری به میزان ۹۲۶ هزار و ۴۷۷ رأس دام رسیده است؛ موضوعی که چندماه قبل توسط علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی نیز مطرح شد، وی در خصوص افزایش میزان قاچاق دام در کشور گفته بود: دینار عراق بین 11 هزار تا 12 هزار تومان افزایش قیمت داشته و همین امر باعث ترغیب عده‌ای به قاچاق دام شده است؛ درحال حاضر دام از ناحیه غربی کشور به ترکیه و عراق و از ناحیه جنوبی کشور هم به امارات، عمان، قطر و کویت قاچاق می‌شود.



قاچاق گسترده دام از مرزهای غربی و جنوبی منجر به کمبود گوشت موردنیاز کشور شده است، در این بین دولت برای کنترل بازار و جلوگیری از سوءاستفاده دلالان، اقدام به توزیع گوشتِ دولتی نموده است که تحویل آن به شکل سهمیه‌بندی و منوط به ارائه کد ملی می‌باشد؛ این درحالی است که دلالان دانه‌درشت کشور در حاشیه امن قرار دارند و سازوکاری برای خارج کردن چرخه توزیع گوشت از اختیار آنان وجود ندارد، قوانینی که در این زمینه مصوب شده است نیز ظاهرا مبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار نگرفته است.

دوشنبه هفته جاری موضوع قاچاق دام در صحن علنی مجلس مطرح شد، حسینعلی حاجی‌دلیگانی
ضمن هشدار به مسئولین دولتی، اطلاعات مهمی در رابطه با قاچاق دام فاش کرد، به گفته وی: روزانه حدود ۳ هزار لنج از بنادر جنوبی کشور اقدام به قاچاق دام زنده و مولد می‌کنند؛ گاهی دام های سنگین را از طریق مرزهای غربی از کشور خارج می کنند، الان در روستاها و شهرها و جای جای کشور دلال ها نفوذ کرده اند و دام ها را با قیمت های بالا می خرند و پول های هنگفتی خرج می کنند حتی بالاتر از قیمت دام ها را می خرند و از کشور خارج می کنند.


طبق آنچه نمایندگان مجلس می‌گویند، "قاچاق دام" طی ماه‌های گذشته بصورت گسترده و برنامه‌ریزی شده افزایش یافته است؛ این موضوع از یک جهت امیدوارکننده است چراکه در این شرایط دولت می‌تواند به راحتی سرشاخه قاچاقچیان را شناسایی کند و مشکل کمبود گوشت در کشور را مرتفع نماید اما از طرفی این شائبه‌ی نگران‌کننده‌ نیز در بین مردم وجود دارد که خروج دام از کشور "با خواست دولت" صورت می‌گیرد.

آیا امکان دارد روزانه ۳ هزار لنج از بنادر جنوبی کشور اقدام به قاچاق دام زنده بکنند ولی نیروی انتظامی و سازمان مبارزه با قاچاق توان شناسایی آنان را نداشته باشد؟ از سوی دیگر طبق اذعان نمایندگان مجلس، برخی از محموله‌های دامی که در حین خروج از مرز توسط ماموران متوقف می‌شوند و مورد سوال قرار می‌گیرند، دارای مجوز رسمی هستند (بعبارتی از طریق سازوکارهای دولتی اقدام به خروج دام می‌کنند)، در این صورت باید از مسئولین دولت پرسید صدور مجوز خروج دام از کشور بر چه مبنایی صورت می‌گیرد و آیا درشرایطی که مردمِ خودمان برای تامین گوشت مایحتاج‌شان به مشقت افتاده‌اند، صدور مجوز خروج دام موجب تشدید تنفر مردم علیه دولت نمی‌شود؟
*وحید عزیزی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها