کد خبر: ۴۵۳۶۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
بررسی عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص و شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
پس از حواشی انتخاب سعیدرضا عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در 11 دی ماه امسال، جلسات این شورا نیز به حالت تعلیق در امده است. گویا تعطیلی این شورا نیز به دلیل مخالفت و قهر رئیس جمهور است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، یکی از رفتارهای عجیب رئیس جمهور و برخی دیگر از سران قوا عدم حضور آنان در جلسات مهم تصمیم گیری کلان کشور مانند جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. هر چند غیبت های علی لاریجانی در مجمع بیشتر از رئیس جمهور نیست اما تا قبل از جلسه رای گیری برای دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی لاریجانی نیز برای مدت دو سال در جلسات این شورا شرکت نکرده بود.

مخالفت با افراد، دلیلی برای تشکیل نشدن شورای انقلاب فرهنگی
پس از حواشی انتخاب سعیدرضا عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در 11 دی ماه امسال، جلسات این شورابه حالت تعلیق در آمده است و  گویا دلیل تعطیلی این شورا نیز مخالفت و قهر رئیس جمهور با برخی از اعضای این شورا است.

حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون رفتار رئیس جمهور در این جلسات گفته است: «آقای روحانی اصلا آدم انتقادپذیری نیست و این خیلی عجیب است. ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به رئیس دولت اصلاحات و هم به آقای احمدی نژاد انتقاد می‌کردیم و آن‌ها گوش می‌دادند، اما آقای روحانی وقتی در جلسه صحبت‌ها برخلاف میلشان باشد، عصبانی می‌شود و توهین می‌کند.»

به دلیل برگزار نشدن جلسات شورای انقلاب فرهنگی این عکس مربوط به جلسات گذشته این شوراست

ضرغامی نیز که در توئیتر های خود در مورد انتخاب سعیدرضا عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقادهایی کرده بود، مدتی قبل در دیدار با دانشجویان پیرامون اتفاقات در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: «ماه رمضان سال قبل من یک بار از آقای روحانی بعد از نطقشان اجازه گرفتم که انتقاد کنم، اما اجازه نداد به همین دلیل بین ما دعوا شد و دعوا به جا‌های باریک کشید و حرف‌های تلخی به هم زدیم؛ البته آن زمان رئیس جمهور تازه رای آورده بود و فکر می‌کرد، چون رای بالا آورده می‌تواند هر چه می‌خواهد بگوید در هر حال آن جلسه به قدری تلخ شد که اصلا معلوم نشد چطور تمام شد در آن جلسه من هر چه کوتاه آمدم، اما رفتار رئیس جمهور رفتار بدی بود به همین دلیل مجبور شدم که پاسخ او را بدهم.»

به دلیل برگزار نشدن جلسات شورای انقلاب فرهنگی این عکس مربوط به جلسات گذشته این شوراست

گویا همین اختلاف ها به این امر منجر شده است که رئیس جمهور حاضر به حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی نباشد و تا تغییر افراد منتقد خود حتی حاضر به برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، رحیم پورازغدی در یک همایش دانشجویی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که در مورد آخرین خبری که از شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، چیست؟ گفت: «آخرین خبری که شنیده ام این است که رییس شورا(حسن روحانی) چند نفر را نام برده و گفته این‌ها دیگر نباید به شورا بیایند و شاید یکی دو ماه دیگر نیز این جلسات تشکیل نشود؛ اما من خود از صحت و سقم این اخبار مطمئن نیستم.»

دو سال غیبت در مجمع
آخرین عکس خبری از حضور حسن روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام مربوط به شنبه 16 مرداد سال1395 است. پس از این تاریخ دو جلسه دیگر این مجمع نیز به ریاست هاشمی رفسنجانی برگزار شد که در آنها رئیس جمهور حاضر نبود. پس از آن نیز رئیس جمهور نه جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست هاشمی شاهرودی و نه تا کنون در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آملی لاریجانی شرکت نکرده است.

خرداد امسال بود که رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره حضور نیافتن حسن روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفته بود: «این روزها آقای رئیس‌جمهور بسیار سرشان شلوغ است، به‌هرحال در مجمع افراد مختلفی هستند و اگر زمانی هم لازم باشد، آقای روحانی در این جلسات شرکت می‌کند. در حال حاضر برنامه آقای رئیس‌جمهور با گذشته تفاوتی نکرده است، اما مسائل مختلفی وجود دارد که ایشان باید رسیدگی کنند»

اما گمان می رود اینکه رئیس جمهور طی دوسال و نیم اخیر نتوانسته است وقت خود را برای حداقل حضور در یک جلسه از مجمع را هماهنگ کند چیزی بیشتر از وقت نداشتن های عادی است. برخی از اصلاح طلبان دلایلی چون حضور احمدی نژاد دانشته اند که این دلیل به دلیل انکه تا سال 95 نیز احمدی نژاد در این جلسات حضور داشته است.

روزنامه شرق از احمدی نژاد را به عنوان دلیل عدم حضور رئیس جمهور در مجمع تشخیص دانست

قهر روحانی از مجمع تشخیص در حالی ادامه پیدا کرده است که بسیاری از اصلاح طلبان از وی خواسته اند حداقل برای رای گیری و تاثیر گذاری بر نظر مجمع در مورد FATF در جلسات آن شرکت نماید. اما این خواسته ها نیز تا کنون نتوانسته است روحانی را به حضور در جلسات مجمع متقاعد کنند.

آنچه به نظر می رسد این است که رئیس جمهور چه جلسات مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام و چه جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را تنها به دلیل مخالفت با یک یا دو نفر، ترک کرده است ولی اینها نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای عدم حضور رئیس جمهور در مراکز مهم تصمیم گیری کشور باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها