کد خبر: ۴۵۳۷۸۹
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری غیرمجاز بیان کرد: به‌موجب قانون، فروش و صید و شکار هرگونه حیوان وحشی و در حال انقراض جرم تلقی شده و با متخلفین مطابق قانون برخورد می‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، در آخرین روزهای سال بساط دست‌فروشانی که ملزومات سفره هفت‌سین را می‌فروشند، در سطح شهر گسترده شده و فروش ماهی قرمز در تنگ‌های بلورین از جمله ملزوماتی است که در این ایام به فروش می‌رسد.

اگرچه فروش ماهی قرمز و تزیین سفره هفت‌سین با آن به سال‌ها دور برمی‌گردد و رسمی کهن است، اما خرید وفروش دیگر حیوانات آبزی مثل لاک‌پشت و مار آبی و یا حتی خرگوش چند سالی که قبل از عید مرسوم شده است.

خرید و فروش این دست از گونه‌های جانوری هم از لحاظ زیست‌محیطی و هم از لحاظ بهداشتی امری ناپسند و غیرقانونی است.

با توجه به بازار خرید و فروش حیوانات وحشی قبل از عید برخی از منفعت‌طلبان با اسیر کردن این‌گونه‌های جانوری به فکر سود و منفعت خود هستند و به تبعات زیست‌محیطی بعد از آن‌که به حیات‌وحش وارد می‌شود، متأسفانه توجهی نمی‌کنند.

خرید و فروش و صید و شکار گونه‌های جانوری در حال انقراض به‌موجب ماده 680 قانون مجازات اسلامی جرم تلقی شده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

لاک‌پشت عامل بیماری عفونی است

یکی از شهروندان اراکی با اشاره به اینکه خرید و نگهداری حیوان‌ها اعم از پرندگان و آبزیان و خزندگان عملی غیراخلاقی است، بیان کرد: جدا کردن حیوانات غیراهلی از دامان طبیعت و نگهداری آن‌ها در قفس و یا فضای کوچک آپارتمانی امری ناپسند است. 

سعید سجادی تصریح کرد: بسیاری از حیوانات ناقل بیماری هستند که به انسان سرایت می‌کند از این‌رو نگهداری حیوانات در آپارتمان تهدیدی برای سلامت اعضای خانواده محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه نگهداری برخی از گونه‌های خزنده مثل لاک‌پشت عامل انتقال میکروب و بیماری است، اظهار کرد: برای حفظ سلامت اعضای خانواده نیاز است لاک‌پشت در یک محفظه قرار داده شود چراکه تردد این جانور داخل منزل و در سطوح مختلف عامل انتقال بیماری‌های عفونی برای خانواده بالأخص بچه‌ها است. 

حفاظت از حیات‌وحش با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست

یکی از شهروندان اراکی با اشاره به اینکه مراقبت و نگهداری درست و اصولی از حیوان‌ها امری لازم و ضروری است، گفت: خرید و علاقه داشتن حیوان در منزل یک بخش قضیه است و شیوه نگهداری و مراقبت از جانوران اصل مهم و ضروری است که متأسفانه برخی از خانواده‌ها به آن توجهی نمی‌کنند.

سمیه احمدی تصریح کرد: هر نوع گونه جانوری از جمله خرگوش، لاک‌پشت و سگ و گربه که در منزل قرار است نگهداری شود برای مراقبت از سلامت افراد و ممانعت از ابتلا به بیماری مشترک نیاز است در دوره‌های متعدد نزد دامپزشک برده و چکاب شوند. 

وی خاطرنشان کرد: صید، شکار و حتی خرید و فروش گونه‌های جانوری در حال انقراض تخلف آشکار است و تهدیدی برای حیات‌وحش محسوب می‌شود. 

این شهروند افزود: سازمان محافظت محیط‌زیست به عنوان مجری قانون و محافظ حیات‌وحش موظف است با برخورد جدی و قانونی با متخلفان مانع از تعرض سودجویان به حیات‌وحش شود. 

واکسینه شدن حیوان مانع از سرایت بیماری است

یکی دیگر از شهروندان که موافق با خرید و نگهداری از حیوانات در منزل بود، بیان کرد: وقتی حیوان خانگی زیر نظر دامپزشک باشد و در دوره‌های متعدد چکاب و واکسینه شود تهدیدی برای سلامت خانواده‌ها محسوب نمی‌شود. 


 

مجید محمدی با اشاره به اینکه پرنده، لاک‌پشت و خرگوش را در منزل نگهداری می‌کند، گفت: علاقه بسیاری به دنیای جانوران دارد و بخشی از فضای خانه‌اش را برای این امر اختصاص داده است. 

وی افزود: اکثر علاقه‌مندان به نگهداری از حیوانات نسبت به نحوه و شرایط نگهداری جانوران آگاهی دارند و با ایجاد شرایط محیطی، فضایی بهتر از حیات‌وحش را برای این حیوانات فراهم می‌کنند. 

این شهروند تصریح کرد: وجود حیوانات درنده تهدیدی برای حیات گونه‌های جانوری همچون خرگوش و پرندگان است، بنابراین خرید آن و فراهم کردن فضایی مناسب به‌منزله نجات آن حیوان است نه تهدید.

نگهداری از حیوانات عامل انتقال بیماری مشترک

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: در کنار توزیع و فروش ماهی قرمز قبل از عید چند سالی است که گونه‌های دیگر آبزی مثل لاک‌پشت و مار آبی نیز به فروش می‌رسد. 

محسن شانقی با اشاره به غیرقانونی بودن خرید و فروش این‌گونه حیوانات وحشی، تصریح کرد: عاملان توزیع بدون اخذ مجوز از محافظت محیط‌زیست نمی‌توانند اقدام به فروش گونه‌های جانوری غیرمجاز کنند. 

وی از تشکیل کمیته ساماندهی ماهی قرمز در استان خبر داد و اظهار کرد: در آستانه سال نو و با توجه به بازار فروش ماهی قرمز ستاد مشترک با حضور سازمان شیلات جهاد کشاورزی، دامپزشکی، محافظت محیط‌زیست و شهرداری تشکیل و در بحث ساماندهی و نظارت بر فروش ماهی قرمز اقدام می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ممانعت از فروش حیوانات وحشی در این ایام را بخشی از مأموریت ستاد مشترک دانست و گفت: علاوه بر نظارت و ساماندهی مراکز فروش ماهی قرمز، ستاد مشترک در بحث جلوگیری از توزیع و فروش دیگر آبزی‌های وحشی اقدام می‌کند.

شانقی خاطرنشان کرد: دامپزشکی به عنوان یک عضو از کمیته مشترک وظیفه دارد با استقرار گشت‌های ویژه و رصد خرید و فروش جانوران غیرمجاز موضوع را به اداره حفاظت محیط‌زیست گزارش دهد و پس از آن اداره مربوطه با متخلف برخورد قانونی و حیوان اسیر شده را به دامان طبیعت بازمی‌گرداند.

وی نگهداری از حیوان در منزل را تهدیدی برای سلامت افراد خانواده دانست و گفت: برخی از حیوانات ناقل بیماری به انسان هستند از این‌رو نگهداری هیچ‌گونه جانوری در منزل توصیه نمی‌شود.

خرید و فروش حیوانات وحشی و غیرمجاز جرم است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری غیرمجاز، بیان کرد: به‌موجب قانون فروش و صید و شکار هرگونه حیوان وحشی و در حال انقراض جرم تلقی شده و با متخلفین مطابق قانون برخورد می‌شود.  

رضا میرزایی نقش مردم در این زمینه را مهم دانست و گفت: مردم به عنوان نمایندگان اداره حفاظت محیط‌زیست می‌توانند هرگونه گزارش خرید و فروش حیوانات وحشی از جمله سمندر، مار آبی، خرگوش و لاک‌پشت را به سامانه 1540 گزارش کنند. 

وی تصریح کرد: یگان حفاظت محیط‌زیست علاوه بر پیگیری گزارش‌های مردمی به صورت گشت‌های ویژه در سطح استان موضوع را رصد و در صورت مشاهده تخلف با فرد خاطی مطابق قانون برخورد می‌کنند. 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به اینکه اقدام فروشندگان غیرقانونی است، اظهار کرد: پس از مشاهده تخلف، فرد متخلف به مراجع قضایی ارجاع و گونه جانوری متناسب با اقلیم در زیستگاه و حیات‌وحش رهاسازی می‌شود. 

وی تعداد موارد و تخلفات ثبت شده در بحث صید و شکار غیرمجاز از ابتدای سال 97 را 86 مورد شکار و 150 قطعه صید ماهی غیرمجاز دانست و گفت: با پیگیری و اقدامات شایسته یگان حفاظت محیط‌زیست این موارد کشف و متخلفین به مراجع قضایی ارجاع شدند. 

حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش یک مسئولیت همگانی است و همه اقشار و آحاد جامعه وظیفه دارند با آگاهی و هوشیاری همراه و همیار ناظران و متولیان امر باشند.

نقش مردم در این زمینه مهم و حیاتی است و با ترویج فرهنگ «نه به خرید حیوانات وحشی» می‌توانند تا حدودی تب و تاب بازار خرید و فروش این‌گونه از حیوانات را در ایام عید کم کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها