کد خبر: ۴۵۵۵۴۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۷     ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
فضای مجازی و آسیب های اجتماعی آن در گفتگو با دکتر مجید ابهری؛
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: لات ها و شاخ های اینستاگرام فرزندان خانواده‌های ثروتمند هستند و با نشان دادن کفش و گوشی همراه و لباس های خود سبب تحریک جوانان دیگر می شوند، بخش دیگری از شاخ های اینستاگرام جوانانی هستند که مشکلات اخلاقی دارند.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری 598، درباره آسیب های فضای مجازی و لزوم مقابله با لات های اینستاگرامی اظهار داشت: از نگاه رفتارشناسی اجتماعی، رسانه ها منعکس کننده بخشی از واقعیت های موجود هر جامعه هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه فرهنگ سازی و بستری سازی فکری و کاربردی در زمینه فضای مجازی صورت نگرفته است با ورود رسانه‌های مجازی به جامعه سبب غافل گیری در این زمینه شدیم و این موضوع سبب شد تا عوارض و آسیب‌های رسانه‌ها و فضای مجازی بسیار بیشتر از فرصت های آن شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در فضای مجازی با گروهی برخورد می کنیم که به شاخ‌های ایستاگرامی معروف هستند، این گروه ها فرزندان خانواده‌های ثروتمند هستند و با نشان دادن کفش و گوشی همراه و لباس های خود سبب تحریک جوانان دیگر می شوند، بخش دیگری از شاخ های اینستاگرام جوانانی هستند که مشکلات اخلاقی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: گروه دیگر که در فضای مجازی فعال هستند لات‌ها و زرنگ‌ها و تیغ دارهای جامعه هستند و این گروه از افراد بسیار دیر از خواب بیدار شدند و باید 40 سال پبیش در عصر کلاه مخملی‌ها به دنیا می‌آمدند و تصور می‌کنند دوران جمهوری اسلامی همانند دوران پیش از آن عرصه تاخت و تاز آنها است.

ابهری ادامه داد: لات های اینستاگرام با خال‌کوبی‌های زیاد در بدن و لاله گوش و صورت سبب ایجاد شکل مهیب و ناخوشایند می‌شوند و چاقو کشی و قمه کشی انجام داده و با فیلم برداری و عکس برداری از جنایات و اقدامات خلاف آن را در فضای مجازی نشر می دهند، این گروه اگرچه در حال حاضر اندک هستند ولی سبب رفتارهای بزهکاران در جامعه می‌شوند.

وی عنوان کرد: لات های مجازی که در اینستاگرام فعالیت می کنند با اقدامات خود سبب شدند تا برخی از نوجوانان و جوانان آنها را الگوی خود قرار دهند و با توجه به عقده‌های روانی و حفره‌های روحی در برخی جوانان، عرصه فضای مجازی رافرصت مناسبی برای نمایش خود می‌یابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: اشکال کار در این است که یک نفر لات و بزن و بهادر اوباش که متجاوز به نوامیس مردم بوده گروه ایجاد کرده و طرفداران وی برای بزرگ نمایی آن تلاش می کنند و عکس‌های وی را نشر می‌دهند در حالی که الگوهای مناسب اخلاقی ناشناس ماندند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تبعات فضای مجازی برای جامعه بیان کرد: به عنوان یک رفتارشناس و آسیب شناس اجتماعی که بیش از 40 سال عمر خود را در این مسیر صرف کردم عرض می کنم که مقصر اصلی رسانه‌ها و خانواده‌ها هستند.

ابهری تصریح کرد: با شوخی گرفتن این رفتارها در فضای مجازی و عدم برخورد جدی با آن و یا مقابله به مثل با این گونه افراد که مدیران این گروه ها هستند این افراد فرصت رشد در جامعه یافته و الگوهای مورد نظر خود را که اوباش هستند به جامعه عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه خریداران و طرفداران لات های اینستاگرام  در حال افزایش هستند و تا دیر نشده باید با آموزش‌های صحیح و ارائه الگوهای تربیتی و اسلامی مناسب در برابر این گونه حرکات ایستاد و اجازه نداد اوباش الگوهای رفتاری جامعه اسلامی شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها