کد خبر: ۴۵۵۹۱۲
زمان انتشار: ۲۰:۵۵     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
رئيس سابق سازمان انرژي اتمي از فرصت‌ سوزي هسته‌اي پرده برداشت؛
يکي از مهم‌ ترين و حساس‌ ترين بخش‌هاي صنعت هسته‌اي ايران، حوزه غني‌سازي اورانيوم است. حوزه ‌اي که اگر روزي تصميم بر بازگشت به شرايط قبل از توافق شد، قرار است اصلي ‌ترين وظيفه را انجام دهد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، يکي از مهم‌ ترين و حساس‌ ترين بخش‌هاي صنعت هسته‌اي ايران، حوزه غني‌سازي اورانيوم است. حوزه ‌اي که اگر روزي تصميم بر بازگشت به شرايط قبل از توافق شد، قرار است اصلي ‌ترين وظيفه را انجام دهد.

طبق گفته پژمان رحيميان معاون رئيس سازمان انرژي اتمي ايران: «غني‌سازي براي برگشت ‌پذيري، هم سريع و هم با ابعاد غيرقابل باور و از جنس مرغوب‌ تري خواهد بود.» در حالي‌که بعضي از کارشناسان بيان مي کنند با توجه به خروج اورانيوم غني شده از کشور و جمع آوري سانتريفيوژها امکان از سرگيري دوباره غني سازي کاري زمان بر است. اين افراد بر اين باورند که اساسا نبايد توافق برجام صورت مي گرفت زيرا آن را سازش در برابر آمريکا و غرب قلمداد مي کنند؛ سازشي که هيچ بهره و نتيجه اي براي کشور به همراه نداشت.

فريدون عباسي رئيس سابق سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگو با رسالت با اشاره به تفکري که منجر به توافق برجام شد، گفت: «کساني دستگاه اجرايي و دولت را در دست دارند که داراي تفکر سازش با غرب هستند. بايد ديد اين افراد با چه شرايطي برجام را امضاء کردند بعد به زور آن را به کشور تحميل کردند؛ با اين تهديد که رفراندوم کنيم. يعني اختلاف به گونه اي است که شخص آقاي روحاني اين موضوع را مطرح کرد که برگزاري رفراندوم در اين زمينه باشد که هسته‌اي مي خواهيم يا نمي خواهيم. اين جريان فکري در بازه زماني سال‌هاي ۸۲ تا ۸۴ عملا سياستي که در مذاکره با ۳ کشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه در پيش گرفت؛ سياست ضعف و عقب نشيني بود. اين جريان فکري در آن زمان عقب نشيني و بيشتر دستاوردهاي هسته اي را واگذار، تعطيل و تعليق کرد و در ازاي آنها هيچ به دست نياورد.»

وي افزود: «بعد از گذشت ۸ سال اين جريان فکري که معتقد به عقب نشيني و نداشتن هسته اي، فضايي، هوايي و … است، دستگاه اجرايي کشور را با اين سياست که طرف مقابل مي خواهد در خيابان ديوار کشي کند يا اينکه ۸سال اعدام در اين مملکت بوده و نيز با شعارهاي توخالي راي از مردمي گرفت که نگران بروز جنگ بودند. بعد که راي اين مردم را کسب کرد؛ نظرات غلط خود را در موضوع هسته اي امضا و به شوراي عالي امنيت ملي و مجلس تحميل کرد. بنابراين ماجراي برجام اينگونه رقم خورد. آقاي ظريف در مذاکرات اولي که در ژنو انجام داد همه دستاوردهاي کشور را گذاشت و آمد؛ و در ازاي آن يک شکلات گاززده تحويل گرفت.»

رئيس سابق سازمان انرژي اتمي ادامه داد: «ببينيد اين افراد با دستاوردها و اقتدار کشور چه کردند! کسي که معتقد است نظام تصميم گيرنده است؛ هر جا به بن بست برسد رهبري را مقصر مي داند. تا زماني که اين دستگاه اجرايي بر سر کار قرار دارد، محال است بتوانيم به اقتدار هسته اي برسيم؛ چون نمي خواستيم، زماني هم که نخواهد به اجبار در مصاحبه هاي خود حرفي را مي زند ولي در اجرا حمايت مالي، معنوي و اجرايي انجام نمي‌دهد و عقب نشيني مي‌کند. کاري که تا حالا انجام داده. دشمن هنگامي که در برابر خود جبهه ضعيف را ببيند، پيشروي مي کند؛ کاري که آمريکا در بيرون رفتن از برجام و اتحاديه اروپا در عمل نکردن به تعهدات خود انجام دادند. بنابراين چرا ما بايد در برجام بمانيم در حالي‌که هيچ منفعتي از آن نصيب ما نمي شود.»

وي افزود: «در حال حاضر موافقان برجام مي گويند برجام را حفظ کنيم و اگر همه خارج شوند ما نبايد از آن خارج شويم چون وعده سيب و گلابي و آب به مردم دادند.»

وي با تاکيد بر اينکه اين بازندگان صحنه سياست کشور، با موضوعات استراتژيک بازي مي‌کنند، افزود: «دستگاه اجرايي اخيرا خروج از NPT را هم مطرح کرده است. اين سخن مبناي درستي ندارد زيرا مگر ما به دنبال توليد سلاح هسته اي هستيم که مي خواهيم از NPT خارج شويم. ضمن اينکه برجام بر مبناي عضويت در NPT نوشته شده است. آنها که عجولانه هر نوع معاهده اي در مجامع بين المللي مانند سند ۲۰۳۰ ، FATF وCFTرا بدون موافقت مجلس امضا مي کنند چگونه مي خواهند از NPT خارج شوند؟ اين موضوع برمي گردد به وجود اين دستگاه اجرايي و تا زماني که استعفا ندهند و اقرار به بازنده بودن در صحنه سياسي کشور نکنند؛ مشکلي از کشور حل نخواهد شد. براي خروج از NPT بايد تبعات آن را پذيرفت و شفافانه عواقب آن را با جامعه مطرح کرد.»عباسي درباره امکان بازگشت به توان فني هسته اي قبل از برجام در سريع ترين زمان ممکن، گفت: «دروغ گفتن کار ساده اي است. ما قبل از توافق برجام بيش از ۱۰ تن اورانيوم غني شده ۵/۳ درصد و مقداري اورانيوم غني شده ۲۰ درصد داشتيم. اين مقدار اورانيوم از کشور خارج شد فقط به اين دليل که آمريکا دستور داده بود و تاکيد مي‌کنم اين خواست و دستور آمريکايي ها بود اما داخل کشور اين طور عنوان شد که ما صادرکننده مواد هسته اي و اورانيوم غني شده، هستيم. اين دروغ بود مجبور بودند اين کار را انجام دهند ولي اذعان کردند که ما اورانيوم غني شده از کشور خارج کرديم و کيک زرد دريافت کرديم. توليد مجدد اورانيوم غني شده چندين سال زمان مي برد زيرا سانتريفيوژها جمع آوري شده اند.

يعني قبل از امضاي برجام سانتريفيوژها را جمع کردند. قطعا اين ادعا که به سرعت به قبل برمي‌گرديم دروغ است.»

دستگاه اجرايي سازش کار در مسائل استراتژيک ورود نکند
رئيس سابق سازمان انرژي اتمي اضافه کرد: « تا اين سانتريفيوژها از انبار بيرون بيايند و باز بيني و نصب و راه اندازي شوند خيلي زمان بر است بهره برداري به اين سرعت صورت نمي گيرد. البته اگر باز اراده اين کار وجود داشته باشد و اين جناح سازش کار در صنعت کشور موش ندواند. در حال حاضر با اينكه ريزش هايي كه داشته‌ايم اما متخصصان کشور در شرکت‌هاي ديگر مشغول به کار شده اند. با فرض اينکه بتوانيم اعتماد آنها را جلب کنيم و فعاليت خود را با آنها از سر بگيريم، بايد اصلاح مديريت داشته باشيم. دستگاه اجرايي سازش‌کار اگر مي خواهند دو سال ديگر در راس کشور بماند، نبايد در مسائل استراتژيک ورود کند بلکه آن را بايد به افراد انقلابي بسپرد. در اين صورت مي توان اراک و سانتريفيوژها را راه انداخت زيرا ما از اين مرزها عبور کرده ايم.»

عباسي در پايان سخنانش بيان کرد: «اگر کسي عنوان مي کند که ايران از NPT خارج شود، تبعات اين خروج را بپذيرد و جناح سازش کار، اصلاح طلب و کارگزار حق ندارند بگويند اشتباه کرديم و شعارهايي مانند خروج از برجام نبايد به راحتي عنوان شود، بلکه بايد محاسن و معايب آن در مجلس تصويب شود و بعد از خروج از برجام هم بايد توبيخ شود که چرا اين معاهده را با زور به کشور تحميل کرده است. هر چند به طور حتم رئيس جمهور هرگز از برجام خارج نمي شود و مملکت تاوان اين تصميم اشتباه را مي دهد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها