کد خبر: ۴۵۸۳۶۲
زمان انتشار: ۰۹:۱۴     ۱۰ تير ۱۳۹۸
میرزاده در تشریح سفر به کره جنوبی:
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، جایگاه بالای معلمان، پولی بودن دوره متوسطه و دانشگاه و ارتباط آموزش با صنعت را از فاکتورهای مود توجه در نظام آموزشی کره جنوبی دانست.
به گزارش پایگاه 598، سید حمایت میرزاده  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سفر خود، ضیاء الله اعزازی ملکی، محمد بیرانوندی و قاسم احمدی لاشکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به کره جنوبی با هدف بررسی مدارس، دانشگاه‌ها و نظام آموزشی و پرورشی آن گفت: در آخرین ارزیابی‌ها درباره مراکز آموزشی و علمی دنیا، کره جنوبی به عنوان یکی از کشورهای برتر معرفی شده بود که جایگاه بسیار بالایی را در این ارزیابی‌ها کسب کرده بود؛ اما قبلا فنلاند و ژاپن مورد توجه بود و جایگاه بالاتری بار داشتند.

نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای اعضای کمیسیون آموزش و پرورش مهم بوده چه اتفاقی در کره جنوبی افتاده که جایگاه برتری نسبت به کشورهای اروپایی و کشورهای مدعی در در نظام آموزشی و فعالیت‌های علمی و پژوهشی به دست آورده و بنابراین جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای بررسی مدارس، دانشگاه‌ها و نظام آموزشی و پرورشی، سفری به کره جنوبی داشتند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: متوجه شدیم برخلاف کشور ما که آموزش و پرورش یک وزارتخانه است، علوم و تحقیقات و فناوری یک وزارتخانه و آموزش پزشکی هم یک وزارتخانه؛ در آنجا تمام امور مجموعه آموزشی عمومی در یک وزارتخانه مستقر شده و ارتباط طولی و عرضی بین فعالیت‌های آموزشی وجود دارد؛ یعنی تیمی که برای مدرسه برنامه‌ریزی می‌کند، برای دانشگاه هم برنامه‌ریزی می‌کند یا تیمی که برای دانشگاه برنامه‌ریزی می‌کند، اطلاع دارد که در مدارس چه می گذرد تا در دانشگاه ادامه آن انجام شود.

وی اضافه کرد: نکته بعدی این بود که در این نظام آموزشی ارتباط با صنعت بسیار زیاد است و فعالیت های عملی به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چه در مدرسه و چه در دانشگاه، مطلبی که آموخته می‌شود باید کاربردی در جامعه داشته باشد و مشخص شود این مطلب در کجا به درد می‌خورد و ارتباط آن با جامعه و نیازهای آن چیست.
 

میرزاده بیان کرد: نکته دیگر آن بود که آموزش عمومی ۹ سال رایگان و اجباری اما دوره متوسطه و دانشگاه پولی است و حتی برای مدرسه دولتی در دوره متوسطه باید هزینه پرداخت شود؛ شعار این وزارتخانه که در آرمان و چشم‌انداز آینده نظام آموزشی آن مطرح شده این است که "هر بچه، بچه ماست” و در دانشگاه‌ها نیز این شعار به کرات آمده که ” دیگران را دوست داشته باشید تا ما شما را دوست داشته باشیم”.
 

وی همچنین به مجسمه‌هایی در محوطه دانشگاه‌ها اشاره کرد که استادی نشسته و فرد دیگری که خودش نیز کسوت استادی دارد، صرفا به این دلیل که زمانی شاگرد او بود مشغول شستن پای استاد خود است. وی این امر را نشان دهنده توجه و اهمیت به جایگاه استاد دانست و افزود: در کره جنوبی، افرادی به عنوان معلم انتخاب می‌شوند که در طول ۱۲ سال تحصیل، سوابق آموزشی و پژوهشی قوی داشته باشند و در امتحان معلمی نیز رتبه خوبی به دست آورند.
 

این نماینده مجلس تاکید کرد: جایگاه معلمان پس از پزشکان، قضات و اساتید دانشگاه از همه کارمندان بالاتر است و توجه زیادی از نظر مالی و رفاهی به آنها می‌شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: درآمدهای مربوط به این موضوع از آنجا می‌آید که ۲۰ درصد مالیات کشور به آموزش و پرورش داده می‌شود و تلاش دارند آن را افزایش دهند؛ آنها می‌دانند عامل توسعه و پیشرفت کشور در ۶۰ سال گذشته توجه به آموزش و پرورش بوده و به آن توجه کرده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها