کد خبر: ۴۵۹۵۹۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
قیمت خانه در طول یکسال گذشته به حدی افزایش یافته که همان امید نصف و نیمه قبلی مردم برای خانه‌دار شدن هم با کاهش محسوسی مواجه شده است، قیمت‌های که فضای مجازی در افزایش آن نقش حبابی دارد.
به گزارش پایگاه 598، بازار مسکن از سال گذشته وارد شرایط بغرنجی شد، موضوعی که تاکنون هم ادامه داشته و در حقیقت قیمت خانه در طول یکسال گذشته به حدی افزایش یافته که همان امید نصف و نیمه قبلی مردم برای خانه‌دار شدن هم با کاهش محسوسی مواجه شده است به طوری که با افزایش بیش از 50 درصدی قیمت مسکن، بیشتر متقاضیان دیگر امیدی به خرید مسکن نداشته باشند.

موضوع حادتر از خرید مسکن اما وضعیت اجاره‌نشین‌هاست که با افزایش قیمت مسکن، میزان اجاره بها نیز افزایش چشمگیری داشته و متأسفانه تبعات این گرانی‌ها منحصر به بازار خرید و فروش مسکن نبوده و با تحت‌الشعاع قرار دادن بازار اجاره بها، وضع دسترسی مردم به مسکن را بیش از پیش سخت کرده است.

با بروز چنین وضعیتی مسؤولان استانی نیز در تکاپو برای حل مشکل مسکن هستند و راهکارهای مختلفی را برای کنترل قیمت امتحان کرده‌اند.

حذف قیمت‌ها از دیوار و برخورد پلیس فتا با سودجویان در این زمینه، تشکیل کارگرو‌ه‌های متعدد مسکن در استان، خط و نشان استاندار برای دلالان، ثبت‌نام از متقاضیان مسکن برای مسکن «امید» از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، کددار کردن مشاورین املاک استان، اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی همه و همه برای این بود که مسکن‌ کمی‌ ارزان‌تر شود اما گویی همه این اقدامات تاثیری در کاهش قیمت‎ها نداشته و اسب گرانی مسکن همچنان می‌تازد.

پیش از این نیز استاندار زنجان درباره افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در برخی از نقاط هشدار داد و گفت: در برخی از نقاط شهر زنجان قیمت مسکن به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه باید قیمت مسکن به صورت مصداقی و همچنین زمین با کل کشور قیاس شود، گفت: اگر قیمت‌ها واقعا کمتر از کل کشور است به مردم بیان شود و اگر بالاتر است هم باید راهکاری برای متعادل کردن آن اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق قیمت زمین سرسام‌آور است و چند دلال نشسته و بین خود زمین می‌فروشند و می‌خرند ما نیز کاری نمی‌کنیم، گفت: نباید این اتفاق بیفتد و دلالان خیلی بی‌جا می‌کنند که قیمت مسکن را افزایش می‌دهند.

*عرضه و تقاضا قیمت مسکن را تعیین می‌کند

معاون عمرانی استاندار زنجان درباره افزایش بی‌رویه قیمت مسکن با بیان اینکه قیمت هر کالایی را در جامعه عرضه و  تقاضا مشخص می‌کند، اضافه کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند این قیمت را سرکوب کند، ولی می‌تواند مدیریت لازم بر روی آن داشته باشد.

مهرداد سلطانی با اشاره به اینکه امکان دلالی و واسطه‌گری در مسکن به دلیل ثابت بودن حجم مسکن وجود دارد، خاطر نشان کرد: بخش اعظم زمین‌های دولتی در مسکن مهر عرضه شد و نمی‌توان با عرضه زمین دولتی قیمت مسکن را کنترل کرد.

وی افزود: ساختارهای تولید ثروت در ایران به صورت واسطه‌گری، از تولید سبقت گرفته است.

*احتکار مسکن نداریم

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: تب و تاب بازار گرفته شده و قیمت‌ها رو به کاهش است که البته بخش اعظمی از این موضوع مربوط به حذف آگهی‌های درج شده در سایت دیوار است.

سید ابوالفضل طاهری با بیان اینکه به عقیده بنده بازار مسکن روزهای رکود خود را سپری می‌کند، اضافه کرد: موضوع این است که گویی مردم منتظر ثبات بازار و قیمت‌ها هستند.

وی در واکنش به آمار ارائه شده درباره خانه‌های خالی گفت: خانه خالی آنچنانی در زنجان نداریم اگر هم خانه خالی در زنجان وجود داشته باشد، بسیار کم است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان افزود: شاید یک تعداد خانه‌ای که تازه ساخت هستند خالی باشند از همین رو نمی‌توان گفت وجود خانه خالی در قیمت موثر است.

وی همچنین درباره احتکار مسکن نیز گفت: در بازار مسکن نیز عده‌ای با خرید کاذب وارد این موج شده و گاها در افزایش قیمت‌ مسکن نیز تاثیرگذار هستند.

*پلمب مشاورین املاک بدون پروانه

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز با اشاره به اینکه مشاورین املاک بدون پروانه پلمب شده است، اضافه کرد: در این راستا بازرسی‌ها برای جلوگیری از تخلفات مربوط ادامه دارد.

سید محمود موسوی با بیان اینکه برخی از مشاورین املاک اصلا مجوز فعالیت ندارند، افزود: واحدهایی که مجوز ندارند کددار هم نیستند.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از واحدهای بدون مجوز نداریم، اضافه کرد: البته واحدهایی که تغییرمکان داده‌اند نیز در لیست بدون مجوزها قرار می‌گیرد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه ضرر و زیان وارده از محل اهمال مشاورین املاک قابل جبران نیست، تصریح کرد: در واقع یک شخص بزرگترین سرمایه زندگی خود را به منزل اختصاص می‌دهد از همین رو اگر اشتباهی در این حوزه رخ دهد، به این راحتی قابل جبران نخواهد بود.

این روزها فروشندگان و خریداران زیادی سردرگم هستند، قیمت‌ها را که می‌بینند به قول معروف کاسه چه کنم چه کنم به دست می‌گیرند و در نهایت از خرید و یا فروش خود منصرف می‌شوند.

البته به عقیده کارشناسان از زمانی که قیمت مسکن و خودرو از آگهی سایت‌ها حذف شد تا حدودی رکوردهای افزایشی توسط صاحبان اکانت‌های بی‌نام و نشان و برخی مالکان در بازار مسکن شکست و قیمت‌ها کنترل شد اما از دوم مردادماه یعنی حدود سه ماه پس از حذف آگهی‌های فروش ملک در فضای مجازی، این آگهی‌ها دوباره فعال شده است.

باید دید فعال شدن دوباره قیمت‌ها در فضای مجازی از جمله سایت دیوار که پیش از این کارشناسان دقیقا همین سایت را عامل گرانی می‌دانستند، این بار چقدر در قیمت‌ها تاثیر خواهد گذشت و تدبیر مسؤولان در حل مشکل مسکن چه خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها